Akademisk dugnad for kunstnerisk bærekraft

  • Publisert: 27.11.2023
  • Oppdatert: 09.12.2024

Professor Lise Hovik fra DMMH har sammen med dosent Mette Bøe Lyngstad fra Høgskolen på Vestlandet og viserektor på UiT Rikke Gürgens Gjærum gjennom 3 år ledet en global dugnad for bærekraftsarbeid gjennom kunsten. Alle de tre involverte er kunstfaglige forskere med lang erfaring og forankring i drama- og teaterfaget.  De opplever å ha et etisk ansvar, men også en plikt og en mulighet til å utforske ulike handlingsalternativer for noen av våre største samfunnsutfordringer gjennom kunstneriske og pedagogiske perspektiver, for teknologien alene kan ikke forebygge en global katastrofe.

Lise Hovik forteller at temanummeret om bærekraft i kunstfagene ble initiert av professor Rikke Gurgens, UiT, som på FB utfordret sine kunstfag-kollegaer til å dele hva de gjør for bidra til å motarbeide klima og naturkrisen, og svare på FNs 17 bærekraftmål (Sustainable Development Goals). Hun hadde ideen om at vi som arbeider med kunstfag i høgskoler og universitet sammen kan svare på alle målene, og vise at vi tror på at vårt arbeid er viktig i denne sammenhengen. 

Lise Hovik: Jeg ble begeistret for tanken, og meldte min interesse for å bidra. Så begynte ballen å rulle. Det har vært sinnsykt mye arbeid, for artiklene tikket inn fra hele verden! Mette Bøe Lyngstad, som tok hovedansvaret har jobbet sammen med hovedredaktørene i Nordic Journal for Arts & Research, Torill Vist og Jan Sverre Knudsen for å få alt på plass, og vi endte opp med 23 artikler i ett og samme temanummer! Dette utgjør til sammen 530 sider med fagstoff, og er visstnok rekord i tidsskriftets historie!

Tidsskriftet utgis kun på nett, og tilbyr Open Access.

Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development. [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2)

Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development | Nordic Journal of Art & Research
(oslomet.no)

Lise Hovik har bidratt i til sammen fire artikler:

'Fra DMMH har også Atle Krogstad sammen med Lise Hovik skrevet en artikkel om litterære samtaler med barnehagebarn, og hvordan de reflekterer over forholdet mellom trær og mennesker.

Lise Hovik har et håp om at dette temanummeret kan bidra: «Ved å løfte fram mange ulike stemmer, fagfelt, perspektiver og forskningsresultater kan vi synliggjøre hvilket potensiale kunstfag har til å skape nye ideer, og til å forandre verden».

Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development. [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2).

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.