- Dere skal ikke ut i et "to streker under svaret-yrke"

  • Publisert: 02.09.2024
  • Oppdatert: 03.09.2024
Oppstartsuka på DMMH bød blant annet på en spennende paneldebatt om studentrollen, barnehagen og forventninger.

I panelet satt høgskolelektor Laila Skjei Flormælen, barnehagelærer Jørn Petter Rian, bachelorstudent Viktoria Skaftnes, høgskolelektor Kristin Vikan Knutsen, barnehagelærer Piet Cedrik Behrend  og masterstudent Victoria Sørøy Knudsen.
I panelet satt høgskolelektor Laila Skjei Flormælen, barnehagelærer Jørn Petter Rian, bachelorstudent Viktoria Skaftnes, høgskolelektor Kristin Vikan Knutsen, barnehagelærer Piet Cedrik Behrend og masterstudent Victoria Sørøy Knudsen.

Debatten ble ledet av Hanna Strand Karlsen, leder av Studentparlamentet.

Vedlagt følger utdrag fra debatten.

Hva er barnehagelærerens viktigste rolle og ansvar i barnehagen?

Flormælen: Det handler om å være der for barna, på mange måter. Da må vi også være der for de man jobber med, foreldrene og samfunnet rundt. Å være barnehagelærer handler mye om det å møte folk.

Vikan Knutsen: I tillegg handler det om ledelse, både å lede seg selv, å lede barna og etter hvert lede kollegaer slik at man leder for å sikre kvalitet i barnehagen. Også handler det mye om å være leken og ha det litt artig også, det er en viktig bit.

Behrend: Det er en kompleks jobb, det er vanskelig å trekke fram bare en ting når vi har et så ambisiøst og veldig viktig rammeverk i rammeplanen. Det er omsorg, vi skal legge til rette for å fremme danning, (og hva er egentlig det?). Det er en veldig kompleks jobb og det er min oppgave som barnehagelærer å sørge for at dette skjer, ikke bare i de didaktiske oppleggene, men også i de mer spontane hverdagssituasjonene som det kanskje finnes mange flere av. Barna må få det de trenger blir de trygge.

Skaftnes: Gjennom studiet har vi lært at vi må ha en tanke bak det vi gjør, vi må ta de pedagogiske valgene.

Hvilke forventninger har høgskolen til studentene?

Vikan Knutsen: Vi er avhengig av det som skjer i møte med dere i undervisningen, å møtes er kjempeviktig. Den viktigste læringsformen er ikke å passivt mates med kunnskap – vi ønsker å fremme læringsformer som krever at dere tenker høyt, sammen med oss, sammen med hverandre. Det handler mye om engasjement. Dere skal ikke ut i et "to streker under svaret-yrke". Vi må kna det i lag, vi må få komme litt inn i hodene deres også.

Flormælen: kke vær redd for å være kritisk eller stille dumme spørsmål, det er mange som lurer på det samme. Du blir aldri utlært, selve utdanninga begynner i barnehagen. Les pensum, det gir et bakteppe, du forstår ting på en annen måte.

Vikan Knutsen: Tenk over hvordan dere ønsker å bruke telefon, den er forstyrrende for engasjementet i undervisningssammenheng. Legg den bort.

Hvilke forventninger har barnehagene til studentene når de skal i praksis

Behrend: Vis initiativ og interesse for å bli kjent med barn, kollegaer og foreldre og ikke la folk komme til deg hele tiden. Vi er alle mellom introvert og ekstrovert, dette er et yrke der hver og en av oss har ansvar for å bygge disse relasjonene.

Vær åpen for veiledning. Ha lest pensum, kom med et grunnlag så vi har noe å ta utgangpunkt i veiledningssamtalene, vær forberedt, ha oversikt over hva dere skal gjøre i praksis, da har man kontroll på det man skal ha kontroll på og så kan man fokusere på å bli kjent med barnehagen.

Ta innover dere at selv om dere bare er der noen uker så kan dere faktisk gjøre en forskjell i noen av barnas liv. Dere har stor makt, bruk den med omhu og respekt for dem dere møter.

Sørøy Knudsen: Vær nysgjerrig, vær interessert i å lære, still spørsmål og kom med et åpent sinn, barnehagen har også mye å lære av studentene.

Rian: De må tørre å feile. Det er viktig å være del av et studentmijø, og ha noen der. 

Viktigste egenskaper som barnehagelærer

Vikan Knutsen: Det er viktig å ha med seg at det er rom for å være barnehagelærer på mange måter. Evnen til å improvisere er fin å ha med seg, men da må en ha planlagt noe på forhånd, så en bør også ha evne til å planlegge litt.

Flormælen: Jeg har ingen oppskrift. Det kan skje ting når man er i møte med barn og mange ulike mennesker, man må kunne balansere det innimellom. Det er mye endringer, barnehagen er i endring, folk er i endring, en må kanskje synes det er litt spennende å stå litt i endring.

Skaftnes: Som barnehagelærer står man ikke alene i avgjørelsene, man må evne å samarbeide.

Hvilke egenskaper ser arbeidsgiver etter i en nyansatt barnehagelærer?

Rian: Det viktigste er at du er fleksibel og stødig. Dette er jo egentlig to motparter, men er du stødig og trygg i jobben din blir du etter hvert mer fleksibel. Ingen forventer at du er ferdig utlært, ved en god start er du under opplæring. Og så er det å være glad i barn og folk viktig, vi er jo med mennesker hele tida. Ledelsesbiten er veldig viktig, men det er noe som kommer etter hvert, man er ikke så alene i starten, man har alltid noen å spille på.

Behrend: Ikke gå i fella med at jeg ikke skal være leder første året. Det er kjempevanskelig, men man finner balansegang. Det krever ydmykhet å komme inn i en organisasjon der folk har investert masse for å få det til å fungere, og for å stille spørsmål på en konstruktiv måte, men en slik kollega lar en seg fort imponere av. 

Tips fra panelet til nye studenter:

  • Les pensum
  • Lag en plan for semesteret, vær strukturert og unngå skippertak. Da vet dere hva ting er når dere er i praksis
  • Stol på dere selv, dere har gjort et klokt valg med å søke DMMH
  • Vær med å bidra til læringsmiljøet, utfordre dere selv til å delta, ta ordet og bidra til gode faglige refleksjoner i klassen, det er mye å lære av det
  • Bruk studentassistentene.
  • Den som sier hen jobber best under press lyver litt for seg selv
  • Ikke stress, dere finner ut av det, nyt de første ukene
  • Bruk studiegruppene, det er en fin måte å trene seg på samarbeid
  • Engasjer dere i frivilligheten utenom høgskolen, tenk nettverk
  • Viderefør nettverk, bli kjent litt på tvers, dere vet aldri hvem dere møter på i en hjelpetjeneste eller hvor det skal være, man skal ikke undervurdere det å ha en relasjon fra før
  • Vær nysgjerrig og kritisk, tilstedeværende fysisk og mentalt, still spørsmål, son inn og være til stede når du skal være til stede
  • Vær opptatt av det som skjer i samfunnet rundt oss, få med dere det som skjer i sektoren
  • Bruk KI med omhu, ikke gjør dere selv en bjørnetjeneste, det viktigste er hvilken kunnskap dere sitter igjen med.
  • Delta i samfunnsdebatten, løft fram det positive, vær stolt av yrkesvalget deres

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.