Hvordan ser ulike kulturer på risikolek?

  • Publisert: 04.03.2024
  • Oppdatert: 04.03.2024
Det ønsker 3. års-student Frida Malena Feyling Fladeby å finne ut av i bacheloroppgaven sin.
I bacheloroppgaven på DMMH sammenligner Frida Fladeby synet på risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.
I bacheloroppgaven på DMMH sammenligner Frida Malena Feyling Fladeby synet på risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.

Sammen med medstudent Thea Slettemoen Kongsvik har Fladeby forlatt snødekte vintergater til fordel for bachelorskriving i Thailand.

Fladeby gikk først to år på linja for natur- og friluftsliv her på DMMH. Der trivdes hun veldig bra.

- Samtidig hadde jeg et sterkt ønske om å reise og forstå mer av verden. Så jeg søkte om å få dra på utvekslingsopphold i Tanzania det tredje studieåret.

Utenlandsoppholdet ga mersmak, og sammen med Kongsvik som var på utveksling i Barcelon fødtes en tanke om å skrive bacheloroppgaven et annet sted enn på studenthyblene.

- Jeg vokste veldig mye på å være på utveksling, ikke bare som barnehagelærer men også som person.

Som DMMH - ambassadør har Fladeby vist fram mange av opplevelsene hun hadde i praksis på TikTok og Instagram. Det har gitt henne veldig mye å bo og arbeide i en annen kultur. Nå gleder hun seg til å komme tilbake til varmen, bli kjent med Thailand og møte nye mennesker. Men hun er tydelig på at det er ikke et ferieopphold.

- Vi har lagt inn mye innsats for å få dette til å gå opp. Vi har gjort ferdig arbeidskrav og eksamener flere uker i forkant, vi har spart penger og brukt mye tid til planlegging. 

Turen har nok inspirert til noen ekstra timer bak tastaturet og på biblioteket.

- Jeg har skrevet en del på oppgaven allerede, og er ferdig med både innledning, metode og litt teori. De siste veiledningene på oppgaven får jeg digitalt.

DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler å reise på utveksling i barnehagelærerstudiet
DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler å reise på utveksling i barnehagelærerstudiet.

- Vi betaler ikke for at bana våre skal leke

Fladeby vil skrive om hva som påvirker synet på risikolek i ulike kulturer.

- Det utmerket seg tidlig hvilket forhold barnehagene i Tanzania hadde til risikolek. Foreldrene var opptatt av at barna skulle lære, ikke leke. De ansatte i barnehagen får skylden og kan miste jobben dersom noe går galt i leken. Derfor er barnehagelærerne veldig påpasselige med barna. Barna får ikke løpe, klatre opp i klatrestativet, sitte i sandkassa slik at klærne ble møkkete, lekeapparatene er forbeholdt de eldre skolebarna. 

Hun har samlet materiale fra 4 barnehagelærere i Tanzania, 2 i Norge, og planlegger å intervjue 1-2 barnehagelærere i Thailand.

- Jeg ser veldig fram til å binde alt sammen. Nå sitter jeg med noen perspektiver på hvorfor det er sånn. I Norge for eksempel, så er ikke foreldrene så bekymra for risikolek. Det tror jeg kan ha noe å gjøre med det omfattende foreldresamarbeidet, som ikke var til stede på samme måten i Tanzania. Jeg er spent på å se hvordan det er i Thailand.





Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.