Barnehagene som var invitert synes det var veldig spennende å få være på DMMH.
Barna frydet seg på moskusjakt, de lekte med apekatter og malte, sang og danset ivrig sammen studentene.
- Vi var litt spente i forkant, forteller Mari Nyrønning Kverneng.
- Det har vært veldig morsomt å se hvordan barna har lekt, forteller DMMH-student Mari Nyrønning Kverneng. - Det har blitt mye løping etter moskuser.
- Målet med Barn og rom er at studentene skal få førstehåndserfaring med å jobbe pedagogisk. Vi skaper en felles erfaringsbase slik at de forstår sammenhengen mellom de ulike fagene i en tenkt barnehagekontekst, forteller høgskolelektor Pål Gerhard Rystad. Han er representant for pedagogikkseksjonen, et av de 5 seksjonene som samarbeider om denne dagen. De andre seksjonene er musikk, drama, kunst og håndverk og fysisk aktivitet.
Studentene utforsket både høyden og lavere områder.
- Studentene får prøvd seg på både på didaktikk og praktisk arbeid, og de får prøvd seg med barn, understreker han. I etterabeidet får de mulighet til å reflektere og sette ord på egen læring.
- Slike dager er med på å bidra til praktisk læring. Vi må skape rom for praktisk læring også på høgskolen, ikke bare når studentene er i praksis.
Flere dyr dukket opp på DMMH i løpet av dagen.