Studenter på DMMH opplever mange varierte undervisningsformer, blant annet å reflektere i grupper.
Studentene kunne gå fritt og oppsøkte klasserom med ulike aktiviteter. I et rom spilte de dialogspill, der de måtte ta stilling til ulike påstander, gjerne satt veldig på spissen. Et annet rom hadde fokus på profesjonsetisk kartlegging og program, i det tredje rommet var det fokus på ledelse av pedagogiske prosesser.
I det fjerde rommet, dramasalen, var temaet "Lek og læring" med høgskolelektor Line-Marie Wiken Hatle. Hun er opptatt av at studentene skal se fagkunnskapens relevans deriblant ved å erfare og reflektere over de ulike temaene vi arbeider med.
- Opplevelse er et viktig nøkkelord når det gjelder "barns lek og læring" og derfor ble det naturlig å ha om temaet i dramarommet, forteller høgskolelektor Line-Marie Wiken Hatle fra DMMH.
- De ulike stasjonene studentene kan prøve i dramarommet skal også forsøke å bidra til et kritisk blikk på lek og læring. Derfor skal studentene reflektere sammen om sine opplevelser i etterkant av hver stasjon. Det er fantastisk å oppleve en slik dag sammen med så mange faglig dyktige, engasjerte og kreative studenter, tilføyer hun.
DMMH-studentene bestemte selv hvor lenge de ville jobbe med hver aktivitet.
I løpet av dag to i prosjektuka skal studentene innom alle rommene og få inspirasjon til å skrive en tekst dagene etter. Dag tre ga innføring i ulike genre, som for eksempel et innlegg på foreldremøte, et debattinnlegg eller en artikkell, mens dag fire var strukturert skrivedag.
Studentene selv satte pris på denne måten å lære på.
- Jeg syntes arbeidsmåten var veldig bra, man får utfordret seg ut fra eget ståsted i stedet for uti fra teorien, sier student DMMH-student Adrian Solie.