Agnete er med i forskergruppa "Spesialpedagogikk og tidlig innsats".
Forskningsprosjekt ph.d:
Å styrke kvaliteten på det allmennpedagogiske tilbudet er det viktigste grepet for å styrke en inkluderende praksis (Meld. St. 6, 2019 – 2020). Sammen med strategier som tidlig innsats og systemrettet arbeid, skal inkludering bidra til at barn får et godt tilpasset tilbud i barnehagen. Det handler om å gi et allmennpedagogisk tilbud av god kvalitet, i tillegg til å gi et tilpasset tilbud til enkeltbarn med behov for særskilt tilrettelegging. Det er komplekse forhold mellom inkludering og styrking av det allmennpedagogiske tilbudet på den ene siden, og det enkelte barns individuelle rettigheter knyttet til spesialpedagogisk hjelp på den andre siden. For eksempel kan det oppstå et dilemma knyttet til spesialpedagogiske hjelpetiltak som er ment å gi barn med særskilte behov like muligheter, men som i praksis kan komme til å utgjøre en barriere for barnas opplevelse av tilhørighet i fellesskapet. Det er derfor hensiktsmessig å søke mer kunnskap om hvordan politiske ambisjoner om inkludering utspiller seg i barnehagens praksis knyttet til spesialpedagogisk hjelp. Med dette formuleres den foreløpige problemstillingen som følger:
Hvordan kan spesialpedagogisk hjelp for førskolebarn fremme (eller hemme) inkludering i lys av samfunnspolitiske mål om en barnehage for alle?