Fodstad, C. D. (2020). Litterær kompetanse i barnehagelærerutdanningen. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 6 No. 2. pp. 42-58.
Doi: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/2009/4475
Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2018). "Det handler ikke om å finne fem feil" -Om kartlegging av språk i barnehagen. I Ingvild Alfheim & Cecilie Dyrkorn Fodstad (red). Språklæring det siste året i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2018). "Det vet jeg på arabisk" - Om tilrettelegging for å lære et nytt språk siste året før skolestart. I Ingvild Alfheim & Cecilie Dyrkorn Fodstad (red). Språklæring det siste året i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Fodstad, Cecilie Dyrkorn (2018). Tre litterære sjangre: Hvordan styrker poetiske tekster, eventyr og bildebøker barns språk? I Sonja Kibsgaard (red) Veier til språk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Fodstad, Cecilie; Alfheim, Ingvild Kristin.
Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna. Barn 2017 ;Volum 325.(1) s. 7-21
Alfheim,
Ingvild Kristin; Dyrkorn Fodstad, Cecilie.
Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika. Nordisk
Barnehageforskning 2017 ;Volum 15. s. 1-13
Fodstad, C. D. (2015). Poetiske tekster: Døråpnere til et nytt språk? I Kibsgaard, S. & Kanstad, M. (red.) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Oslo: Fagbokforlaget.
Alfheim, I. & Fodstad, C. D. (2014). Skal vi leke en bok? Oslo: Universitetsforlaget.