Lyngseth, E. J. (2020). Kvalitet i kartleggingsarbeidet. I: Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.
Lyngseth, E. J. (2020).Språkutvikling og modeller for språk. I:Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.
Misvær, N. & Lyngseth, E. J. (2020). Helsestasjonens rolle i forebygging og kartlegging av språkvansker. I: E. J. Lyngseth (red.)Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.
Lyngseth, E. J. (2019). Trondheim er i ferd med å bli lite attraktiv for småbarnsforeldre. Kronikk i Adresseavisen.https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kronikker/2019/07/25/Trondheim-er-i-ferd-med-%C3%A5-bli-lite-attraktiv-for-sm%C3%A5barnsforeldre-19549799.ece
Lyngseth, E. J. og Alterskjær, K. S. (2019). Systemrettet arbeid med barns språk i barnehage og PPT. I: Bjerklund, M., Groven, B. & Åmot, I. (red.)PPTs systemrettede arbeid i barnehagen.Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel i fagfellevurdert antologi.
Lyngseth, E. J. (2018). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I:V. Glaser, I Størksen og M. B. Drugli (red.)Utvikling lek og læring i barnehagen.Forskning og praksis. Fagbokforlaget. Ny utgave
Lyngseth E. J. & Guri H. Andresen (2017). Språkstimulering med alternativ og supplerende kommunikasjon i tidlig alder for barn med nedsatt funksjonsevne. I: Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red. Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal. Fagfellevurdert.
Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red. (2017).Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal. Redaktør i fagfellevurdert antologi.
Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red. (2017). Innledning. I: Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red. Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal.
Lyngseth, E. J. (2016). Observasjon- et viktig grunnlag for tidlig innsats. Barnehagefolk 2016; Volum 33. (1) s. 78-82
Lyngseth, E. J. (2014). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I:V. Glaser, I Størksen og M. B. Drugli (red.)Utvikling lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget.
Lyngseth, E. J. (2010). Forebyggende muligheter ved dynamisk språkkartlegging med TRAS observasjoner i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning 2010; Volum 3
Lyngseth, E. J. (2010).Samarbeid mellom barnehage og helsestasjon om barn med behov for ekstra hjelp til språkutvikling. Artikkel antatt og fagfellevurdert til rapport fra konferansen FOU i praksis 2009. Artikkelen er fagfellevurdert.
Lyngseth, E. J. (2009). Helsestasjonens arbeid med språkobservasjoner. I B. Groven, T. M. Guldal, O. F. Lillemyr, N. Naastad & F. Rønningen (red.),FoU i Praksis 2008. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanningen (s. 251- 262).Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. Artikkelen er fagfellevurdert.
Lyngseth, E. J. (2008) Språkobservasjoner og språkaktiviteter i barnehagen. I: Kibsgaard, S. (red.) GLSM i barnehagen.(s.74- 84). Oslo: Universitetsforlaget.
Lyngseth, E. J. (2008). Erfaringer med bruk av TRAS- observasjoner i barnehagen. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 5, 2008, Årgang 92, s. 352- 363.Oslo: Universitetsforlaget. Artikkelen er fagfellevurdert.
Lyngseth, El. J. (2008). Personalets kompetanse. I: Mørland, B. (red.) Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Kunnskapsdepartementet 2008
Lyngseth, E. J. (2004). Ønske det, ville det men gjøre det? Bokanmeldelse i Pedagogisk bokorm 2004 (1) s. 7- 8
Lyngseth, E. J. (1991).Yrkesrolle og profesjonalitet hos spesialførskolelæreren i barnehagen. Hovedfagsoppgave i pedagogikk. Universitetet i Trondheim (NTNU).
|