Facebook
Gå til innholdet
Lukk

Else Johansen Lyngseth

Førstelektor
Seksjon for pedagogikk
Telefon: 73 80 52 94, Mobil: 994 64 095
E-post: ejl@dmmh.no
Kontor: 1632
Jeg jobber med

Masterveiledning og undervisning i masterprogrammet Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom.

Tidligere studieprogramleder for Masterstudiet i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom (2017- 2021) 

Emneansvarlig for Masteremnet Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (MS-KSR4021), 2017- 2021 

Emneansvarlig for masteremnet MOP5900, Masteroppgaven, 2018- 2021

Utdanning

Opprykk og utdanning

2020 UH-ped 2

2020 Kollegaveiledning

2018 UH-ped 1

2010 Opprykk til førstelektor (Associated Professor)

2003- 2006 Førstelektorprogram DMMH

1991 Cand. Polit i spesialpedagogikk

 

 

Forskning og utvikling

Forsknings- og utviklingsarbeid

 Pågående forskning:

Bedre skolestart for alle. Forskningsprosjekt støttet av NFR, periode 2020- 2021

https://www.ntnu.no/bedre-skolestart

Publikasjoner

 Oversikt over vitenskapelige arbeider, fagbøker, publikasjoner, kronikker og konferansebidrag                 

Lyngseth, E.J. (2021). Collaboration across professions in Early Childhood Centers (ECCs) and school. Presentasjon, symposium: Transition in the Early Years. EECERA conference, 7. september 2021.

Lyngseth, E.J. & Smeby, K. (2021). Improving children`s transitions from Early childhood Centers (ECCs) to school. Posterpresentasjon, EECERA conference, 10. september 2021.

Lyngseth, E. J. og Misvær N. (2020). Hvem er der for den nybakte familien. Kronikk i Dagsavisen.

Lyngseth, E. J. (2020). Dynamisk kartlegging i barnehagen. Skrivesenteret, NTNU. Læringsfilm https://sprakloyper.uis.no/article.php?articleID=139449&categoryID=27096

Lyngseth, E. J. (2020).  Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Redaktør av antologi.

Lyngseth, E. J. (2020). Kartlegging av språk og kommunikasjon. I: Kartlegging av barns språk i tidlig alder. E.J. Lyngseth (red.) Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.

Lyngseth, E. J. (2020). Kartlegging som grunnlag for tidlig innsats og forebygging. I: Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.

Lyngseth, E. J. (2020). Kvalitet i kartleggingsarbeidet. I: Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.

Lyngseth, E. J. (2020).Språkutvikling og modeller for språk. I:Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.

Misvær, N. & Lyngseth, E. J. (2020). Helsestasjonens rolle i forebygging og kartlegging av språkvansker. I: E. J. Lyngseth (red.)Kartlegging av barns språk i tidlig alder. Gyldendal Norsk Forlag. Fagfellevurdert kapittel.

Lyngseth, E. J. (2019). Trondheim er i ferd med å bli lite attraktiv for småbarnsforeldre. Kronikk i Adresseavisen.https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kronikker/2019/07/25/Trondheim-er-i-ferd-med-%C3%A5-bli-lite-attraktiv-for-sm%C3%A5barnsforeldre-19549799.ece

Lyngseth, E. J. og Alterskjær, K. S. (2019). Systemrettet arbeid med barns språk i barnehage og PPT. I: Bjerklund, M., Groven, B. & Åmot, I. (red.)PPTs systemrettede arbeid i barnehagen.Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel i fagfellevurdert antologi.

Lyngseth, E. J. (2018). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I:V. Glaser, I Størksen og M. B. Drugli (red.)Utvikling lek og læring i barnehagen.Forskning og praksis. Fagbokforlaget. Ny utgave

Lyngseth E. J. & Guri H. Andresen (2017). Språkstimulering med alternativ og supplerende kommunikasjon i tidlig alder for barn med nedsatt funksjonsevne. I: Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red.Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal. Fagfellevurdert.

Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red. (2017).Tidlig innsats i tidlig barndom.Oslo: Gyldendal. Redaktør i fagfellevurdert antologi.

Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red. (2017). Innledning. I: Lyngseth, E. J. & Mørland, B. red.Tidlig innsats i tidlig barndom. Oslo: Gyldendal.

Lyngseth, E. J. (2016). Observasjon- et viktig grunnlag for tidlig innsats. Barnehagefolk 2016; Volum 33. (1) s. 78-82

Lyngseth, E. J. (2014). Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats. I:V. Glaser, I Størksen og M. B. Drugli (red.)Utvikling lek og læring i barnehagen.Forskning og praksis. Fagbokforlaget.

Lyngseth, E. J. (2010). Forebyggende muligheter ved dynamisk språkkartlegging med TRAS observasjoner i barnehagen.Nordisk Barnehageforskning 2010; Volum 3

Lyngseth, E. J. (2010).Samarbeid mellom barnehage og helsestasjon om barn med behov for ekstra hjelp til språkutvikling.Artikkel antatt og fagfellevurdert til rapport fra konferansen FOU i praksis 2009. Artikkelen er fagfellevurdert.

Lyngseth, E. J. (2009). Helsestasjonens arbeid med språkobservasjoner. I B. Groven, T. M. Guldal, O. F. Lillemyr, N. Naastad & F. Rønningen (red.),FoU i Praksis 2008. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanningen (s. 251- 262).Trondheim: Tapir Akademisk Forlag. Artikkelen er fagfellevurdert.

Lyngseth, E. J. (2008) Språkobservasjoner og språkaktiviteter i barnehagen. I Kibsgaard, S. red.GLSM i barnehagen.(s.74- 84). Oslo: Universitetsforlaget.

Lyngseth, E. J. (2008). Erfaringer med bruk av TRAS- observasjoner i barnehagen. INorsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 5, 2008, Årgang 92, s. 352- 363.Oslo: Universitetsforlaget. Artikkelen er fagfellevurdert.

Lyngseth, El. J. (2008). Personalets kompetanse. I: Mørland, B. (red.) Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Kunnskapsdepartementet 2008

Lyngseth, E. J. (2004). Ønske det, ville det men gjøre det? Bokanmeldelse i Pedagogisk bokorm 2004 (1) s. 7- 8

Lyngseth, E. J. (1991).Yrkesrolle og profesjonalitet hos spesialførskolelæreren i barnehagen. Hovedfagsoppgave i pedagogikk. Universitetet i Trondheim (NTNU).