Ingvild Åmot
ProfessorEkspert ⭐️
ProfessorEkspert ⭐️
Ingvild Åmot
Avdelinger
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
Cristin ID
40017Formidling
- Faglig foredrag
Endringer i spesialpedagogiske perspektiver og organiseringer
- Faglig foredrag
Endringer i spesialpedagogiske perspektiver og organiseringer
- Faglig foredrag
Endringer i spesialpedagogiske perspektiver og organiseringer
- Vitenskapelig foredrag
Barnehagen: En helsefremmende og inkluderende institusjon for alle?
- Intervju
Kan være et tegn på at vi oftere klarer å fange opp og sette inn hjelp tidlig
- Faglig foredrag
Barn med behov for spesiell tilrettelegging
- Faglig foredrag
Barns stemme i spesialpedagogisk sammenheng
- Intervju
Inkluderende spesialpedagogikk: Vondt å tenke på at jeg tok fra henne muligheten
- Intervju
Slik forbereder du barnet til barnehagen
- Intervju
Foreldre er lei av å måtte slåss for å få et godt tilbud
- Vitenskapelig foredrag
Creative confidence, fluid freedom and fixed stability: children’s constructions of inclusive spaces in kindergartens
- Vitenskapelig foredrag
How to Give "Voice” to Children with a Variety of Abilities in Research-Projects Carried Out in Kindergarten? Methodological, Practical and Ethical Problems and Potentials.
- Faglig foredrag
Barnehagebarns stemme i sakkyndighetsarbeidet
- Faglig foredrag
Voksenrollen og det relasjonelle miljøet i barnehagen
- Vitenskapelig foredrag
Lek som forskningsmetodisk verktøy og lek som væren, Faglige, etiske og praktiske dilemmaer i samarbeids-forskning med barn med og uten funksjonsnedsettelser i barnehagen
- Vitenskapelig foredrag
Inclusive spaces in early childhood: the case of Norwegian Kindergartens.
- Vitenskapelig foredrag
Inclusive and healthy childhood? Self-Management, Space and Place in Norwegian Kindergartens
- Vitenskapelig foredrag
Ethical dilemmas and ambiguities in theoretical sampling and saturation when doing CGT with vulnerable groups of children.
- Vitenskapelig foredrag
Children's Construction of Inclusive and Healthy Spaces in Norwegian Day-care-centres: Emancipatory, Participatory or Inclusive Research?
- Vitenskapelig foredrag
Metodiske redskap i forskning sammen med barn med og uten funksjonsnedsettelser i barnehagealder
Publikasjoner
- Fagartikkel
Fire suksessfaktorer for å inkludere alle barn i barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
Building Bridges! Children with Autism Spectrum Disorder and Their Transition from Kindergarten to School – A Scoping Review
- Vitenskapelig artikkel
Developing professional ethical care through co-creation in ECEC in Norway: A qualitative study
- Populærvitenskapelig artikkel
Statlig reformprosess møter liten motstand i barnehager
- Vitenskapelig artikkel
Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess
- Populærvitenskapelig artikkel
Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen
- Lydmateriale
Laget rundt barnet og mulighetsrommet
- Digitale læremidler
Inkludering i barnehagen
- Digitale læremidler
Barn i utviklingsøkologisk perspektiv
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Sámi rights and sustainability in early childhood education and care. Sustainability in everyday practices in Norwegian kindergartens
- Vitenskapelig artikkel
Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
- Vitenskapelig artikkel
Supporting Children's Psychosocial Well-Being in sami ECECs
- Vitenskapelig artikkel
Kulturell bærekraft - praksiser i samiske barnehager
- Vitenskapelig artikkel
Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021
- Digitale læremidler
Inkludering. En introduksjon til Qvortrups operasjonalisering
- Vitenskapelig artikkel
Language revitalization in Sámi Early Childhood Education and Care institutions
- Vitenskapelig artikkel
Health promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens - A qualitiative Study in Children with and without Disabilities
- Vitenskapelig artikkel
Kindergartens: inclusive spaces for all children?
- Populærvitenskapelig artikkel
De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling
- Vitenskapelig artikkel
Livsmestring i den samiske barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
Special Educational Needs and Disabilities in Early Childhood Education (Norway).
- Vitenskapelig artikkel
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
- Kronikk
Gratulerer Bodø!
- Programledelse
Særskilt sårbarhet og reguleringsstøtte
- Programledelse
Synliggjøring av mangfold
- Dokumentar
Voksne som mediatorer eller moderatorer
- Dokumentar
Personalets samarbeid
- Dokumentar
Behov for anerkjennelse
- Dokumentar
Voksenrollen i barnehagen
- Kronikk
Gratulerer med samisk barnehage
- Leserinnlegg
Nytt nasjonalt forskningsprosjekt
- Leserinnlegg
Nytt nasjonalt forskningsprosjekt om samisk barnehagetrivsel
- Vitenskapelig artikkel
Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?
- Faglig kapittel
Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barns perspektiver, sakkyndighetsprosesser og systemarbeid i barnehagen
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Innledning
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Mediator eller moderator - voksenrollen i barns samspill og lek
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
PPTs systemrettede arbeid i barnehagen
- Kronikk
Bemanningsnorm i barnehagen – uløste utfordringer
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Inkludering i barnehagens spesialpedagogiske virksomhet
- Vitenskapelig artikkel
Barnehagelærerens rolle i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen
- Rapport
Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen og barnehagelærerens rolle i dette arbeidet
- Kronikk
Barns rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Spesialpedagoger må bli en del av barnehagens grunnbemanning
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
- Populærvitenskapelig artikkel
Realisering av rett til medvirkning og rett til spesialpedagogisk hjelp:Muligheter, begrensninger og dilemmaer diskutert i lys av eksemler fra praksiser i norske barnehager
- Doktorgradsavhandling
Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
‘Talking bodies’: Power and counter-power between children and adults in day care
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Mediator eller moderator; Et blikk på voksenrollen i forhold til barn med samspillsvansker og det relasjonelle fellesskapet i barnehagen
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole
- Vitenskapelig artikkel
Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen
- Kronikk
De minste i barnehagen
- Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
En spesialpedagogs refleksjoner ti år etterpå
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Skole - Fri - Tid; For hvem og hvordan?
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Kort om datagrunnlaget
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Hva og hvem bestemmer? - Om organiseringen av opplæringen til barn med lærehemminger i "en skole for alle"
- Vitenskapelig artikkel
IOP - helhet og foreldresamarbeid om bruk av Individuell OpplæringsPlan og samarbeid i utforming av opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming
- Rapport
Hva utgjør, og hvordan dannes beslutningsgrunnlaget i opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming i norsk grunnskole