2024
Westerhus, M. & Åmot, I. (2024). Fire suksessfaktorer for å inkludere alle barn i barnehagen. Første Steg. Publisert 04.11.2024 https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-dmmh-fagartikkel/fire-suksessfaktorer-for-a-inkludere-alle-barn-i-barnehagen/418606
Chahboun S, Lefstad KT, Pettersen M, Åmot I, Thwala S. Building Bridges! Children with Autism Spectrum Disorder and Their Transition from Kindergarten to School – A Scoping Review. Neuropsychiatr Dis Treat. 2024;20:1823-1835
https://doi.org/10.2147/NDT.S466108
Brenne, A. S., & Åmot, I. (2024). Developing professional ethical care through co-creation in ECEC in Norway: A qualitative study. Journal of Childhood, Education & Society, 5(2), 226–237. https://doi.org/10.37291/2717638X.202452408
Janninger, L., Salvesen, P.E. & Åmot, I. (2024). Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess. Nordisk barnehageforskning, 21(2), 20 – 41). https://doi.org/10.23865/nbf.v21.428
Salvesen, P.E., Janninger, L. & Åmot, I. (2024). Statlig reformprosess møter liten motstand i barnehager. Utdanningsnytt. https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaererrollen-barnehagelaererutdanning-barnehager/statlig-reformprosess-moter-liten-motstand-i-barnehager/387963
2023
Åmot, I. & Bjerklund, M. (2023). Sámi rights and sustainability in early childhood education and care. Sustainability in everyday practices in Norwegian kindergartens. I Cambou, D. & Ravna, Ø. (red). The significance of Sámi rights. Law, Justic, and Sustainability for the Indigenous Sámi in the Nordic Countries. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003220640-12
Bjerklund, M., & Åmot, I. (2023). Outdoor activities promoting mental and physical health and well-being in Sámi Early Childhood Education and Care institutions. Journal of Childhood, Education & Society, 4(3), 261–273. https://doi.org/10.37291/2717638X.202343287
Bjerklund, M., & Åmot, I. (2023). Supporting Children’s Psychosocial Well-being in Sami ECECs. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 41(2-3). https://doi.org/10.23865/barn.v41.5481
Åmot, I. & Bjerklund, M. (2023). Kulturell bærekraft – praksiser i samiske barnehager. Nordisk barnehageforskning, 20(3), 24 – 44. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.333
Festøy, A.R.F.; Berg, K.; Sæteren, A.-L.; Moen, T. & Åmot, I. (2023). Overgang barnehage – skole for barn med særskilte beohv – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015 – 2021. Spesialpedagogikk, (02), 59 – 71.
2022
Åmot, I. & Ytterhus, B. (2022). Health Promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens – A Qualitative Study on Children with and without Disabilities. Early Childhood Education Journal. doi.org/10.1007/s10643-022-01382-7
2021
Ytterhus, B. & Åmot, I. (2021) Kindergartens: inclusive spaces for all children? International Journal of Inclusive Education, DOI: 10.1080/13603116.2021.1950976
Bjerklund, M. & Åmot, I. (2021). Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring. Første Steg. (02)21.
Åmot, I. & Skoglund, R. I. (2021). De ansattes sinne i barnehagen kan føre til profesjonell utvikling. Første Steg. (01)21.
2020
Bjerklund, M. & Åmot, I. (2020), Livsmestring i den samiske barnehagen. Nordisk tidsskrift for Pedagogikk og Kritikk, 6. 10.23865/ntpk.v6.1931
Åmot, I. (2020). Special Educational Needs and Disabilities in Early Childhood Education (Norway). In Bloomsbury Education and Childhood Studies. London: Bloomsbury. http://dx.doi.org/10.5040/9781350996496.0019
Skoglund, R. I. & Åmot, I. (2020): When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance, Scandinavian Journal of Educational Research. DOI: 10.1080/00313831.2020.1739138
2019
Bjerklund, M., Jensen, G., & Åmot, I. (2019, 5.november). Nytt nasjonalt forskningsprosjekt om samisk barnehagetrivsel. Debattinnlegg. an.no. https://www.an.no/debatt/barnehage/samisk/nytt-nasjonalt-forskningsprosjekt-om-samisk-barnehagetrivsel/o/5-4-1112279?key=2019-11-05T08:01:43.000Z/retriever/20e729c32a2b7c8ac7a7c6bb956e4699c2417713
Ytterhus, B., & Åmot, I. (2019). Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 18(1). doi:10.7577/nbf.3286
Åmot, I. & Ytterhus, B. (2019). Spesialpedagogikk i barnehagen. I Befring, E., Næss, K.-A. B. & Tangen, R. Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Åmot, I. (2019). Barns perspektiver, sakkyndighetsprosesser og systemarbeid i barnehagen. I. Bjerklund, M., Groven, B. & Åmot, I. I PPTs systemrettede arbeid i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Åmot, I. (2019). Mediator eller moderator. Voksenrollen i barns lek og samspill. I Skoglund, R.I. & Åmot, I. I Anerkjennelsens kompleksitet. Oslo: Universitetsforlaget.
Åmot, I. & Skoglund, R. I. (2019). Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner. I Anerkjennelsens kompleksitet. Oslo: Universitetsforlaget.
Baardsgard, E. & Åmot, I. (2019, 9. januar). Bemanningsnorm i barnehagen - uløste utfordringer. Kronikk, Adresseavisen.
2018
Åmot, I. & Bjerklund, M. (2018): Barnehagelærerens rolle i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen. Første steg(4), 54-56.
Åmot, I. & Bjerklund, M. (2018). Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen og barnehagelærerens rolle i dette arbeidet. Faglig grunnlagsdokument til Ekspertutvalget for barnehagelærerrollen. I Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Åmot, I. (2018). Inkludering i barnehagens spesialpedagogiske virksomhet. I S. Østrem (ed). Barnehagen som institusjon (s. 124 – 142). Cappelen Damm.
2017
Åmot, I., & Mørland, B. (2017, 28. august ). Barns rett til spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, Kronikk, Adresseavisen.
Åmot, I. (2017). Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet. I E. J. Lyngseth & B. Mørland (red.), Tidlig innsats i tidlig barndom (s. 134-150). Oslo: Universitetsforlaget
2015
Åmot, I. (2015). Realisering av rett til medvirkning og rett til spesialpedagogisk hjelp: Muligheter, begrensninger og dilemmaer diskutert i lys av eksempler fra praksiser i norske barnehager. Barn(2), 91-105.
2014
Åmot, I. (2014). Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen (Vol. 2014:341). Trondheim: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Åmot, I., & Ytterhus, B. (2014 2). ‘Talking bodies’ – power and counter-power between children and adults in day care. Childhood, 21(2), 260-273.
2012
Skoglund, R. I., & Åmot, I. (2012). Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget
Åmot, I. & Skoglund, R.I. (2012). Anerkjennelsens kompleksitet i pedagogiske institusjoner. I R. I. Skoglund & I. Åmot (red.), Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole (s. 61-83). Oslo: Universitetsforlaget.
Åmot, I. (2012). Etikk i praksis; barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen. Nordisk barnehageforskning, 5(18), 1-11.
Åmot, I. (2012). Mediator eller moderator: et blikk på voksenrollen i forhold til barn med samspillsvansker og det relasjonelle fellesskapet i barnehagen. I R. I. Skoglund & I. Åmot (red.), Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole (s. 61-83). Oslo: Universitetsforlaget.
2005 - 2011
Åmot, I., & Heggvold, G. I. (2011, 19. august). De minste i barnehagen, Kronikk, Adresseavisen
Åmot, I. (2007). En spesialpedagogs refleksjoner ti år etterpå. I S. Sagberg & K. Hellander (red.), Barns tilhørighet (s. 29-34). Trondheim: Dronning Maud Minnes Høgskole for førskolelærerutdanning
Åmot, I., & Ytterhus, B. (2006). Hva og hvem bestemmer? Om organisering av opplæringen til barn med lærehemminger i "en skole for alle". I J. Tøssebro & B. Ytterhus (red), Funksjonshemmete barn i skole og familie: Inkluderingsideal og hverdagspraksis (s. 134-152). Oslo: Gyldendal akademisk.
Åmot, I. (2006). Skole - Fri - Tid. For hvem og hvordan? I J. Tøssebro & B. Ytterhus (red.), Funksjonshemmede barn og skole og familie. Inkluderingsideal og hverdagspraksis (s. 185-205). Oslo: Gyldendal Akademiske.
Åmot, I. (2005). IOP – helhet og foreldresamarbeid. Spesialpedagogikk(5).