Se publikasjoner i Cristin:
https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?action=sok&etternavn=emilsen&fornavn=kari&sort=ar&bs=50
2021
|
|
Bhana, Deevia; Xu, Yuwei; Emilsen, Kari.
Masculinity, sexuality and resistance.. I: Exploring Career Trajectories of Men in the Early Childhood Education and Care Workforce. Why They Leave and Why They Stay.. Routledge 2021 ISBN 9781003048473. s. 138-150.
DMMH
|
|
|
Brody, L. David; Emilsen, Kari; Rohrman, Tim; Warin, Jo.
Exploring
Career Trajectories of Men in the Early Childhood Education and Care
Workforce. Why They Leave and Why They Stay.. Routledge 2021 (ISBN
9781003048473) 238 s.
DMMH
|
|
|
Brody, L. David; Emilsen, Kari; Rohrman, Tim; Warin, Jo.
Introduction. I: Exploring Career Trajectories of Men in the Early Childhood Education and Care Workforce. Why They Leave and Why They Stay.. Routledge 2021 ISBN 9781003048473. s. 3-15
DMMH
|
|
|
Brody, L. David; Emilsen, Kari; Rohrman, Tim; Warin, Jo.
More men in ECEC: Towards a gender-sensitive workforce - summary and conclusions.. I: Exploring Career Trajectories of Men in the Early Childhood Education and Care Workforce. Why They Leave and Why They Stay.. Routledge 2021 ISBN 9781003048473. s. 178-197.
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
An
international research collaboration on the Career Trajectories of Men
in the Early Childhood Education and Care Workforce. Collaboration
research; 2021-05-20 - 2021-05-20
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
Exploring
career trajectories of men in the early childhood education and care
workforce: Why they leave and why they stay. Virtual Seminar; 2021-03-18
- 2021-03-18
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Plaisir, Jean-Yves; Sak, Ramazan; Eidevald, Christian.
Why men stay.. I: Exploring Career Trajectories of Men in the Early Childhood Education and Care Workforce. Why They Leave and Why They Stay.. Routledge 2021 ISBN 9781003048473. s. 153-164.
DMMH
|
2020
|
|
Emilsen, Kari.
Bakgrunn for boken. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 11-18
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 (ISBN 9788245024951) 235 s.
DMMH
|
|
. |
Emilsen, Kari.
Men
in the early childhood and care workforce – the Norwegian
story(successes and challenges). Konferanse - for avslutning av
forskningsprosjekt; 2020-10-09 - 2020-10-09
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse.
Ansvar, plikt og samarbeid. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 37-63
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse.
Avslutning. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 213-214
DMMH
|
|
. |
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse.
Barnehagen som forebyggende arena. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 105-117
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse.
Barnehagens arbeid når omsorgssvikten er utydelig, men alvorlig. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 175-188
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse.
Dilemmaer og hindringer. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 65-78
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse.
Samfunnsmandat og rettigheter. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 21-36
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse; Lehn, Elisabeth Walsøe.
Barnehagens generelle arbeid for å styrke barns omsorg og utvikling. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 151-173
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Enge, Ole; Petersen, Jesper Aagaard; Valenta, Anita; Lyngsnes, Kitt Margaret.
Leder- FoU i praksis – Politikk og kunnskap i norsk lærerutdanning.. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ;Volum 14.(1) s. 1-4
DMMH NORD NTNU
|
|
|
Emilsen, Kari; Lehn, Elisabeth Walsøe.
Barnehagens arbeid med åpenbar omsorgssvikt. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 189-211
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Lehn, Elisabeth Walsøe.
Hurra-!Statsråd
Henrik Aasheim lover bedre kvalitet på barnehagelærerutdanningen og økt
fokus på seksuelle overgrep mot barn. Men vet han egentlig hva som
skjer i utdanningen?. Adresseavisen 2020
DMMH
|
|
. |
Emilsen, Kari; Lehn, Elisabeth Walsøe.
Målrettet og systematisk forebyggende arbeid. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 119-137
DMMH
|
|
. |
Emilsen, Kari; Lysklett, Olav Bjarne; Nordli, Arnt.
Gutter (menn) som slutter – om frafall i barnehagelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ;Volum 14.(1) s. 5-22
DMMH
|
|
. |
Emilsen, Kari; Lysklett, Olav Bjarne; Nordli, Arnt.
Gutter
som slutter. En intern kartlegging av frafall blant mennlige (og
kvinnelige) studenter ved DMMH. En intern sluttrapport.. Trondheim: DMMH
2020 94 s.
DMMH
|
|
|
|
|
|
Lehn, Elisabeth Walsøe; Emilsen, Kari.
Sentrale mønstre i barnehageansattes arbeid med barn som bekymrer. I: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245024951. s. 139-147
DMMH
|
2019
|
|
Bhana, Deevia; Xu, Yuwei; Emilsen, Kari.
Why
men stay and why men leave early childhood education and care (ECEC):
masculinity, sexuality and resistance.. Forskningskonferanse; 2019-08-20
- 2019-08-23
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
Når barndommen blir et kvinnevelde Tør vi ta sjanse på at en feminisert barndom ikke påvirker guttene våre?. www.nrk.ytring 2019
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
Tør vi ta sjangsen på at en feminisert barndom ikke påvirker barna i barnehagen?. Arendalsuke; 2019-08-15 - 2019-08-15
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Nordli, Arnt; Lysklett, Olav Bjarne.
"Gutter som slutter" - om motivasjon og trivsel i barnehagelærerutdanningen.. Internt lunsj foredrag; 2019-09-18 - 2019-09-18
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Walsøe Lehn, Elisabet.
Vold og overgrep mot barn er brudd på menneskerettighetene. barnehage.no 2019
DMMH
|
|
|
Ljunggren, Birgitte; Xu, Yuwei; Sullivan, Victoria; Emilsen, Kari; Thorp, Karen.
An
intersectional approach to men’s career trajectories in ECEC:
Comparisons of Australia, China, and Norway. Forskerkonferanse;
2019-08-21 - 2019-08-23
DMMH
|
|
|
Nordli, Arnt; Lysklett, Olav Bjarne; Emilsen, Kari.
To
drop out or not to drop out. How do male students in ECEC teacher
training answer this question?. Forskningskonferanse; 2019-08-20 -
2019-08-23
DMMH
|
2018
|
|
Emilsen, Kari.
Gender equality in Early Childhood Education and Care in Norway. Faglig seminar; 2018-12-05 - 2018-12-05
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
Likestilling er ikkje målet med fleire menn i omsorgsyrka. Kilden [Internett] 2018-07-07
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari.
The
Norwegian story - “men in ECEC” (policy, action plans, measures,
research). Gender diversification of the early year’s education
workforce: recruiting, supporting and retaining male practitioners.
Knowledge Exchange - Norway/UK - Trondheim; 2018-11-12 - 2018-11-14
DMMH
|
|
. |
Emilsen, Kari.
Å se og å handle – når barn utsettes for omsorgssvikt. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen - forskning og praksis. Fagbokforlaget 2018 ISBN 978-82-450-2387-9. s. 247-261
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Ljunggren, Birgitte; Xu, Yuwei; Sullivan, Victoria; Thorp, Karen.
Men‘s
career trajectories in early childhood education and care (ECEC):
Perspectives from Australia, China, and Norway. GEA - Gender and
Education Association 2018; 2018-12-09 - 2018-12-11
DMMH
|
|
|
Emilsen, Kari; Nordli, Arnt; Lysklett, Olav Bjarne.
Gutter
som slutter – om motivasjon og trivsel i barnehagelærutdanningen.
Forskingskonferanse: FoU i praksis; 2018-10-24 - 2018-10-25
DMMH NTNU
|
|
|
Emilsen, Kari; Warin, Jo.
ECEC
system/offer – UK and Norway. Gender diversification of the early
year’s education workforce: recruiting, supporting and retaining male
practitioners. Knowledge Exchange - Norway/UK - Trondheim; 2018-11-12 -
2018-11-14
DMMH
|
|
|
Lysklett, Olav Bjarne; Emilsen, Kari; Nordli, Arnt.
Gutter
og (jenter) som slutter - om frafall i barnehagelærerutdanningen.
Forskingskonferanse: FoU i praksis; 2018-10-24 - 2018-10-25
DMMH
|
|
|
Nordli, Arnt; Lysklett, Olav Bjarne; Emilsen, Kari.
Should
I stay or should I go? How does Queen Maud University college (QMUC)
facilitate teacher training for male students? (in Norway.
Forskningskonferanse; 2018-08-30 - 2018-09-01
DMMH
|
|
|
Rohrmann, Tim; Emilsen, Kari; Peeters, Jan; Warin, Jo; Ramazan, Sak.
Advantages of gender-mixed teams - recent data, studies, and policy developments. Forskingskonferanse; 2018-08-30
DMMH
|
2017
Emilsen, Kari og Lauritzen, Tonje: Fler menn i barnehagen. I dag finnes ingen handlingsplan for likestilling I barnehagen. Kronikk I Adresseavisen (17.11.2017).
Emilsen. Kari, Lauritzen Tonje, Johannesen Nina, Ljunggren Birgitte, Olsvik, Vigdis M. (2017): Ressursheftet for å rekruttere og beholde men I barnehagen. Lekeressurs som tiltak. DMMH
Koch, Bernhard; Emilsen, Kari (2017). Men and women in outdoor play – the gender perspective. In SAGE Handbook of Outdoor Play and Learning. (Ed.) Waller,T; Ärlemalm-Hagsér,E, Sandseter Hansen,E.B, Lee-Hammond L, Lekies, K and Wyver,S. Kapittel 26.s.413-428 SAGE Publications Ltd
2016
Kamsvåg, Gro Anita; Emilsen, Kari (2016). Typisk gutter. Gutter henger etter i skole. Skyldes det at de møtes av utdaterte, kjønnsstereotypiske forventinger? Kronikk: Klassekampen 23.09. 2016
Emilsen, Kari; Sørsveen, Aurora. Barnehagen - en kjønnet arena. Barnehagefolk 2016 (1) s.88-92
2015
Emilsen, Kari: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 (ISBN 9788245015546) 283 s.
Emilsen, Kari: Barnehagen som arena for likestilling og likeverd. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.125-136
Emilsen, Kari: Der norwegische Aktionsplan für Geschlechtergerechtigkeit in Kindergarten. I: Der Kindergarten als Arbeitsplatz für Frauen und Männer; Eine Herausforderung für die Geschlechterpolitik. Innsbruck University Press 2015 ISBN 978-3-902936-85-1. s.91-97
Emilsen, Kari: Fra idè til prosjekt "Likeverd og likestilling i barnehagen". I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.187-211
Emilsen, Kari: Likestilling og likeverd i Norge. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.21-37
Emilsen, Kari: Rammer for likestilling og likeverd i barnehagen. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.39-51
Emilsen, Kari: Rosa eller blå? En kjønnet kommersialisering av barndommen. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.111-123
Emilsen, Kari; Friis, Pia; Hornslien, Øivind:.Barnehagen - en kjønnet arena. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.141-165
Emilsen, Kari; Johannessen,Nina:Ulike veier til likestilling og likeverd i barnehagen - eksempler på utviklingsarbeid. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015. ISBN 9788245015546. s.213-256
Johannessen, Nina; Emilsen, Kari: Kjønnssensitiv refleksjon. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.167-185
Kamsvåg, Gro Anita; Emilsen, Kari: Hvorfor utelates barns oppvekst i likestillingsdebatten?.Kronikk: Morgenbladet 2015
Kjeldsaas, Lene; Emilsen, Kari; Barnehageeiers og ansattes ansvar og mulighet - kompetanseutvikling. I: Likestilling og likeverd i barnehagen. Fagbokforlaget 2015 ISBN 9788245015546. s.53-69
Myklebust Odland, Anne; Emilsen, Kari. Hanene i kurven. Intervju. i Glade barn i barnehagen 2015;Volum 02. s.25-29
Peeters, Jan; Rohrmann, T.; Emilsen, Kari: Gender balance in ECEC: why is there so little progress?. European Early Childhood Education Research Journal 2015 ;Volum 23.(3) s.302-314
Pettersen, John Roald; Emilsen, Kari: Fagprat- Likestilling og likeverd. www.barnehageforum.no 2015
2014
Emilsen, Kari: Å se og handle - når barn utsettes for omsorgssvikt. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-321-0160-3. s.324-340
2013
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Barnehagen kan stoppe omsorgssvikt. I Barnehage.no 2013-04-04
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Barnehagen kan være med å stoppe omsorgssvikt. I Utdanning 2013-04-04
Bratterud, Å og Emilsen, Kari: Barnevernet vil tettere på barnehagen. I Fontene nr.5:2013
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Barnehagen som barneverntiltak: Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste.Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS 2013 (ISBN 978-82-91927-22-0) 78 s.
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Barnevernlederes syn på barnehagen som tiltak. I: Barnehagen som barneverntiltak: Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste.Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS 2013 ISBN 978-82-91927-22-0. s.9-20
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Dørstokkmila: Barnehagens vei fra magefølelse til melding. Fagbokforlaget 2013 (ISBN 978-82-450-1064-0) 181 s.
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari:Hvordan skape et godt samarbeid?.I: Barnehagen som barneverntiltak: Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS 2013 ISBN 978-82-91927-22-0. s.67-73
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Om prosjektet "Barnehagen som barneverntiltak". I: Barnehagen som barneverntiltak : Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste.Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS 2013 ISBN 978-82-91927-22-0. s.1-8
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse: Barnehage som barneverntiltak - et kvalitativt godt tilbud for barn og deres foreldre?.I: Proceedings of FoU i praksis 2012: conference proceedings. Trondheim,23. og 24. april 2012. Akademika forlag 2013 ISBN 978-82-321-0086-6. s.78-85
2012
Emilsen, Kari: Mehr Männer in norwegischen Kindergärten. Politische und strategische Rekrutierungsmassnahmen - ein voller Erfolg?. I: Männer in Kitas. Verlag Barbara Budrich 2012 ISBN 978-3-8474-0009-7. s.367-386
Emilsen, Kari; Stordal, Gjertrud: Hvordan sikre at barnekonvensjonen virkeliggjøres i barnehagen?.Barnehagefolk 2012 (2) s.95-98
Kjeldsaas, Lene, Emilsen, Kari, Johannesen, Nina: Verdispill: Kortspill for barnehagen om likestilling og likeverd. I samarbeid med Likestillingssenteret på Hamar og Kanvas. Støttet av kunnskapsdepartementet. http://www.kanvas.no/pedagogisk-materiell/
Emilsen, Kari, Nina; Johannesen: Lene Kjeldsaas Veileder for barnehagen om likestilling og likeverd.. I samarbeid med Likestillingssenteret på Hamar og Kanvas. Støttet av kunnskapsdepartementet
2011
Bratterud, Åse; Emilsen, Kari: Små barns rett til beskyttelse. Utvikling av tiltak for å styrke barnehageansattes kompetanse om vold og overgrep mot små barn. Trondheim: Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge 2011 (ISBN 978-82-91927-15-2) 46 s.
Emilsen, Kari: Likestilling og likeverd blant barna i barnehagen. I: Nærmiljø og samfunn i barnehagen.Universitetsforlaget 2011 ISBN 978-82-15-01706-8. s.172-187
Emilsen, Kari; Bratterud, Åse: Barnehageansatte sitt kompetansebehov ved håndtering av bekymring for barns omsorgssituasjon. I: FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Tapir Akademisk Forlag 2011 ISBN 978-82-519-2730-7. s.115-122 DMMH SAMFORSK
Paper on research conferences - with abstracts
Ljunggren, Birgitte; Emilsen, Kari. (2016) To be a place with boys and men, a good place to work: Constructions of the gendered ECEC organization. EECERA Conference; 2016-08-30 - 2016-09-03
DMMH http://www.ehs-dresden.de/index.php?id=1010
Emilsen, Kari; Ljunggren, Birgitte. (2016)
Young boys as "Play Resources" in ECECs – an innovative recruitment initiative. 26th EECERA Annual Conference; 2016-08-31 - 2016-09-03
DMMH http://www.ehs-dresden.de/index.php?id=1010
Emilsen, Kari (2015). New perspectives on gender in ECEC. Erasmus International Plus. Dresden, 23.-25. mars. Målgruppe: masterstudenter og forskere. http://www.ehs-dresden.de/index.php?id=1010
Emilsen, Kari (2015). Taking the issues a step further -gender equality and diversity in Norwegian kindergartens. EECERA SIG Pre-conference. Barcelona, 07. september. http://www.ehs-dresden.de/index.php?id=1010
Rohrmann, Tim and Emilsen, Kari (2013). How do working groups of male educators contribute to professionalism and quality in ECE? EECERA conference. Tallinn, 2. August.
Bratterud, Åse og Emilsen, Kari (2012). Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt. Innlegg på samfunnsdagen. Trondheim, 23. august.
Emilsen, Kari og Bratterud, Åse (2012). Barnehagen som barneverntiltak – et kvalitativt godt tilbud for barn og deres foreldre? Konferanse: FoU i praksis. Trondheim, 23.-24. april.
Emilsen, Kari (2012). Gender equality in Norwegian ECECs. Paper in self organized symposia on men/gender. EECERA conference. Oporto, 29. august-01. september.
Emilsen, Kari (2011). Recruitment of men to Norwegian kindergartens. EECERA Conference Geneve, 14.-17. september.
Bratterud, Åse og Emilsen, Kari (2011). Fra FoU -prosjekt om barns rettigheter til endring av undervisningspraksis. Konferanse: FoU i praksis. Trondheim, 26.27. april 2011
Invited speaker of international conferences and seminars
Emilsen, Kari (2017): Early Childhood Education and Care in Norway
Strategies for gender equality. Invitert innlegg på seminar. Efrata College of Education. Department of Early Childhood. Israel - Jerusalem 9. mai 2017
Emilsen, Kari (2015). Changing the concept of gender in Norwegian Kindergartens, or not. Konferanse; “Boys and Girls in no man's land -Equal opportunities or discriminating practice?” Asker, 21-22. oktober.
Emilsen, Kari (2015). The Norwegian action plan for gender equality in ECECs. Invitert konferanseinnlegg. Innsbruck, 5.november.
Emilsen, Kari (2012). Presentation and evaluation of the Norwegian Action Plan for the anchoring of "gender" in early childhood education as well as strategies to increase the proportion of men in early childhood education. Konferanse: Koordinationsstelle "Männer in Kitas". Berlin, 27- 28 november.