Karianne Franck Førsteamanuensis Seksjon for pedagogikk Underviser på bachelor og masternivå. Veileder masterstudenter innen Spesialpedagogikk og Førskolepedagogikk. Emneansvar for emnet: Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15stp) i Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom. Emneansvar for mastergradsemnene MFVFM5000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder og MFFMD5010 Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign Utdanning Grader: PhD i Tverrfaglig barndomsforskning, NTNU (2014) Cand.polit, Sosialantropologi, NTNU (2005) Cand.mag., NTNU (2002) Annet: Universitet og høgskolepedagogikk, DMMH (2015) Videreutdanning i familie- og nettverksarbeid, HiST (2006) Forskning og utvikling Forskningsinteresser: -Inkludering og mangfold -Normalitetsforståelser og avvikskonstruksjoner i barnehagen -Kartleggingsverktøy og programmer i barnehagen -Kritisk funksjonshemmingsforskning (Critical Disability Research) -Nyere barndomssosoiologi (Childhood Studies) Publikasjoner Franck, K. (2018) «Hun er ikke så flink til å dele» En alternativ tilnærming til sosiale normer om deling i barnehagen.. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, [S.l.], v. 4, june 2018. ISSN 2387-5739. Available at: <https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/958>. Doi: https://doi.org/10.23865/ntpk.v4.958. Franck, K., (2018). A Continuum Deconstructed: Exploring how Day-care Staff’s Discursive Practices Construct Children as Possibly Impaired . Scandinavian Journal of Disability Research . 20 ( 1 ) , pp . 247–255 . DOI: http://doi.org/10.16993/sjdr.38 Linn Rene Naper, Anne Sigrid Haugset, Birgitte Ljunggren, Joakim Caspersen, Karianne Franck, Tonje Osmundsen, Ranveig Lorentzen (2018). Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 3. TFoURapport 2018:11. www.udir.no/contentassets/8ba84f94140540e3b149c354ceb2a87d/folgeevaluering-av-kompetanse-for-fremtidens-barnehage.-delrapport-3---mai-2018.pdf Franck, K. (2017) Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet. I E. J. Lyngseth og B. Mørland (red.) Tidlig innsats i tidlig alder. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS. Haugum, M., Ljunggren, B., Osmundsen, T., Caspersen, J., Franck, K., Lorentzen, R. og Haugset, A. S. (2017) Evaluering av Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 2. TFoU-rapport 2017:9 https://www.udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/forskningsrapporter/evaluering-av-kompetanse-for-framtidens-barnehage---delrapport-2.pdf Franck, K. & Nilsen, R. D. (2015) “The (in)competent child: Subject positions of deviance in Norwegian day-care centres.” Contemporary Issues in Early Childhood, Volum 16. (3) s. 230-240. Franck, K. (2014). Constructions of Children In-Between Normality and Deviance in Norwegian Day-care Centres. PhD dissertation Trondheim: NTNU 2014 (ISBN 978-82-326-0006-9) 176 s. Tilgjengelig online: https://brage.bibsys.no/xmlui//bitstream/handle/11250/269124/-1/693645_FULLTEXT01.pdf Franck, K. (2014) “Contributions of disability studies and childhood studies to understanding the construction of "normality" and "disability" in day-care settings.” Barn, Volum 32.(1) s. 57-69. Franck, K. & Glaser, V. (2014). «Rett til medvirkning for barn med særskilte behov.» I P. Sjøvik (red.) En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-024011. s. 304-323. Franck, K. (2013). “Normality and Deviance in Norwegian Day-care Institutions.” Childhoods Today 2013 ;Volum 7.(1) s. -