Stipendiat
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
- Jeg jobber med
-
Doktorgradsprosjekt om likestilte pedagogiske ledere i barnehagen.
- Utdanning
-
Utdannet førskolelærer, med videreutdanning i veiledning og master i pedagogikk og barnehagepedagogikk.
Erfaring:
2023-: PhD stipendiat i barnehageledelse, DMMH
2022-: Førstelektor i pedagogikk, HiØ
2014-2022: Høgskolelektor i pedagogikk, HiØ
2005-2014: Barnehageassistent og pedagogisk leder, Oslo kommune
- Forskning og utvikling
-
Barnehagelærerens profesjon, ledelse og faglig skjønn. Mangfold og inkluderende praksiser (herunder flerspråklighet, religion og antirasisme).
- Publikasjoner
-
Vitenskapelige artikler:
Belseth, K. (2023). "Et ord sier mer enn tusen tegninger" - en undersøkelse om religions plass i barnehagen. Barn - forskning om barn og barndom i Norden, 41(1), 23-37.
Belseth, K. (2021). "Han har ikke språk, han". Et fanoniansk perspektiv på flerspråklige barns posisjon i barnehagen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 105(1), 55-69.
Hatlem, M. & Belseth, K.A. (2017). Studentenes rolle: "Å være i lære". I E.K. Høihilder & H. Lund-Kristensen (red.) Praksisbarnehagen. En arena for læring (s. 76-89). Gyldendal Akademisk.
Fagbøker:
Belseth, K. & Winje, G. (2022). Religioner og hverdagspluralisme i barnehagen (2. utg.). Cappelen Akademisk.
Belseth, K. (2020). Mangfoldsperspektiver på tilvenning - noen alternative praksiser. I K.M. Fagereng. Velkommen til barnehagelivet. Tilvenning, tilknytning, tilhørighet og trygghet (2. utg., s. 73-85). Kommuneforlaget.