Førstelektor
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
- Jeg jobber med
-
Underviser i pedagogikk i grunnutdanningen og på videreutdanninngsenheten Universitets- og høgskolepedagogikk. Har en særlig interesse for migrasjon, veiledning, overgangen barnehage – skole, språk og stemmebruk.
Har siden 2017 vært involvert i oppstart og drift av natur-og friluftsbarnehagen Mikros Dounias, som ligger i en flyktningeleir på den greske øya Lesbos.
- Utdanning
-
Universitets- og høgskolepedagogikk, 2013, NTNU
Master i rådgivning, 2008, NTNU
Informasjon og samfunnskontakt og Påvirkning og overtalelsesteori, 2003, BI Trondheim
Spesialpedagogikk 2.avdeling, logopedi, 1998, UiO
Spesialpedagogikk 1.avdeling, 1997, NTNU
3.årig førskolelærerutdanning, 1993, DMMH
Pedagogikk mellomfag, 1993, NTNU
13 års praksiserfaring fra arbeid med de yngste barna i skolen (1.- 4.klasse).
- Forskning og utvikling
-
Heldal, M. (2008). Frisørers opplevelse og bevisstgjøring av stemmebruk i jobbsammenheng. Masteroppgave i pedagogikk med spesialisering i rådgivning. NTNU
Heldal, M.(2013). Behaviorisme – med perspektiver på pedagogisk praksis. I Karlsdottir,R. og Hybertsen, I.L.(red.) Læring, utvikling, læringsmiljø - En innføring i pedagogisk psykologi. Trondheim: Akademika forlag.
Heldal, M.(2014). Små og store stemmer i barnehagen. I Sæter, M. og Løge Hagen, T.(red) Kreativ ute- barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen: Fagbokforlaget
- Publikasjoner
-
Heldal, M. Perspectives on Children's Play in a Refugee Camp. Interchange 52, 433–445 (2021). https://doi.org/10.1007/s10780-021-09442-4
Heldal, M., Hagen, T. L., Olaussen, I. O., & Haugen, G. M. D. (2021). Social Sustainable Education in a Refugee Camp. Sustainability, 13(7), 3925. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su13073925
Sando, O. J., Pehrson, M. & Heldal, M. (2018) Veilederens rolleforståelse i møte med studentgrupper. I UNIPED Vol: 41:2 s: 120-132 https://www.idunn.no/uniped/2018/02/veilederens_rolleforstaaelse_imoetemedstudentgrupper
Heldal, M. (2019) Veiledning i praksis I M. Frønes & V. Glaser (red.) Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget
Heldal, M. (2014) Små og store stemmer i barnehagen. I: M. Sæther & T. L. Hagen (red.) Kreativ ute – barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen: Fagbokforlaget
Heldal, M. (2013). Behaviorisme. I R. Karlsdottir & I. D. Hybertsen (red.) Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi. Bergen: Akademika forlag