Facebook
Gå til innholdet
Lukk
Ekspert

Marit Holm Hopperstad

Professor
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
telefon
Telefon: 73 80 52 91,
lokasjon
Kontor: 711
Ekspertområder
Jeg jobber med

 

Masterprogrammet Barnekultur og kunstpedagogikk: Studieprogramledelse, emneansvar, undervisning og veiledning.

https://dmmh.no/studier/master-barnekultur-og-kunstpedagogikk

 

Masterprogrammet Barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring: Undervisning i emnet Multimodalitet og literacy i barnehagen

Undervisning i Barnehagelærerprogrammet, emne BFBUL1003, Barns utvikling, lek og læring 1.

 

 
 
Utdanning
  • Førskolelærerutdanning ved DMMH, 1986.
  • Cand.Mag med spesialpedagogikk og førskolepedagogikk, DMMH, 1988/89
  • Cand.polit i pedagogikk, NTNU, 1996
  • Dr.polit. i pedagogikk, NTNU, 2002
Forskning og utvikling

Forskningsinteresser

  • Tegning og tekstproduksjon, meningsskaping og kommunikasjon
  • Multimodalitet og literacy i barnehagen
  • Barnekultur og kunstmøter
  • Barn og museum

Leder for forskergruppen Barnekultur og kunstpedagogikk

https://dmmh.no/forskning-og-utvikling/forskergrupper/barnekultur-og-kunstpedagogikk

Gjesteprofessor ved Mittuniversitetet, Sundsvall.

Forskningsprosjekt 2024-27: Lärare utan gränser; Attrahera, rekrytera och behålla lärare i Nordens Gröna Bälte. Et forskningssamarbeid mellom Mittuniversitetet, Nord universitet og DMMH, støttet av programmet Interreg Norge-Sverige. 

 https://www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/pagaende-forskningsprojekt/larare-utan-granser/

 

 
 
 
Publikasjoner

Nyeste

Boström, L., Vestheim, O.P., Hopperstad, M.H., Ivarsson, L., Svedin, G., Leithe-Lajord, M., Emilsen, K. & Selmer-Olsen, M. (2024). Lärare utan gränser. Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte.Mittuniversitetet. https://www.miun.se/Forskning/publikationer/rapporter/utbildningsvetenskapliga-studier/tidigare-publikationer/ 

 

Munch, C.B.Ø., Semundseth, M. & Hopperstad, M. H. (2024). Enhancing relational communication in Early Childhood Education and Care Institutions (ECEC): An analysis of wall-hanging texts adressed to aprents. RCEN 2024 Conference, Trondheim 17.-19. juni.

 

Murstedt, L. & Hopperstad, M. H. (2024). Children's experiences of being in the forest in the preschool context. NERA Conference 2024, Malmö 6.-8. mars.

 

Hopperstad, M. H. (2023). Se hva som skjer! Barnehagefolk, nr. 2, s. 778-84.

 

Djupvik, B., Hopperstad, M. H. & Hovik, L. (2022). Prosjekt på gang! Kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen. Fagbokforlaget.

https://fagbokforlaget.no/Prosjekt-p%C3%A5-gang/I9788245037050

 

Hopperstad, M. H. (Red.) (2022). Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget.

https://www.universitetsforlaget.no/barnehagebarns-kulturliv

 

Hopperstad, M. H. (2022). Introduksjon. I M. H. Hopperstad (red), Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget. 

 

Hopperstad, M. H. (2022). Lek i barnehagebarns museumsbesøk. I M. H. Hopperstad (Red.), Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget. 

 

Munch, C. B. Ø., Semundseth, M. & Hopperstad M. H. (2022). Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy? Nordic Journal of Literacy Research, 8(2), 24-43. 

https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/3841

  

Alle publikasjoner: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=40264