
Marit Holm Hopperstad
ProfessorEkspert ⭐️

ProfessorEkspert ⭐️
Marit Holm Hopperstad
Avdelinger
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
Cristin ID
40264Formidling
- Vitenskapelig foredrag
Exploring strategies to attain and recruit to the preschool teacher profession
- Poster
Teachers Without Borders
- Vitenskapelig foredrag
Children's experiences of being in the forest in the preschool context
- Vitenskapelig foredrag
Enhancing relational communication in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions: An analysis of wall-hanging texts adressed to parents
- Faglig foredrag
Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen
- Vitenskapelig foredrag
"Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann - en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinnet?
- Vitenskapelig foredrag
What interests seem to motivate five-year-olds to write in two Norwegian kindergartens?
- Vitenskapelig foredrag
Five-year-olds`writing in informal situations in Norwegian Kindergartens
- Vitenskapelig foredrag
Cultures of writing in two Norwegian kindergartens
- Vitenskapelig foredrag
"Dette er et hus". Om barns tegninger som uttrykksform
- Vitenskapelig foredrag
De eldste barnehagebarnas skriving i barnehagen
- Vitenskapelig foredrag
Multimodalitet og intermedialitet i småbarns bildeskaping; "tegne sin egen kakking - kakke en tegning
- Vitenskapelig foredrag
Barnehagen som arena for de minste barnas meningsskapende praksiser: meningsskaping med bilder i en sosial kontekst
- Vitenskapelig foredrag
Barns tegninger i barnehagen: en "bro" til skriftspråket - og en uttrykksform med egenverdi
- Vitenskapelig foredrag
Barns livstolkning gjennom tegning
- Vitenskapelig foredrag
Æ vil tegn grøt: Tegning i grunnleggende lese- og skriveopplæring
- Vitenskapelig foredrag
Barns bilder i barneforskning: barn som informanter gjennom tegning
- Intervju
Tegning skaper mening
- Poster
"Ska æ tegn en sånn en te dæ?" Læringspotensialet i barns jevnalderrelasjoner ved tegnebordet
- Vitenskapelig foredrag
Six-year-olds' production of drawings in school: drawing events and interaction
Publikasjoner
- Kronikk
Lærermangelen i Trøndelag er en regional krise som krever felles handling
- Rapport
Lärare utan gränser: Attrahera, behålla och rekrytera lärare i Nordens Gröna Bälte
- Vitenskapelig artikkel
Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe
- Fagartikkel
Se hva som skjer!
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Lek i barnehagebarns museumsbesøk
- Faglig kapittel
Introduksjon
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barnehagebarns kulturliv
- Fagbok
Prosjekt på gang! Kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?
- Fagartikkel
Permene kommuniserer! - En annerledes lesing av rammeplanen
- Rapport
Barnehagebarns kunstmøter på museum
- Vitenskapelig artikkel
‘Do you want this?’ Exploring newcomer migrant girls’ peer reception in Norwegian day care: Experiences with social exclusion through the exchange of self-made artefacts
- Vitenskapelig artikkel
“Now we are going on a Journey”: Meaning-Making with a Healthcare Game during Toddlers’ Medical Treatment
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barnekultur: kultur for, av og med barn
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tegnestund og barnekultur
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
It takes more than just saying hello. Recently arrived migrant children`s multimodal access strategies, and social positioning work in a Norwegian Kindergarten
- Rapport
Synteserapport fra pilotprosjektet "Barnehagen som læringsmiljø- og danningsarena"
- Populærvitenskapelig artikkel
Barns interesse for å skrive. Et glimt inn i tre barnehagelæreres praksis
- Vitenskapelig artikkel
Interactions Between Caregivers and Young Children: Exploring Pedagogical Tact in Nebulizer Treatment
- Populærvitenskapelig artikkel
Voksne i dialog med barn som lager tekster
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tegning og samhandling på førstetrinnet
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
En toåring maler tekst
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voknes betydning
- Populærvitenskapelig artikkel
"Bæbææ": En ettåring vil snakke om et bilde
- Vitenskapelig artikkel
"Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir
- Vitenskapelig artikkel
Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen
- Populærvitenskapelig artikkel
"Skal vi tegne en fisk?"
- Vitenskapelig artikkel
Førskolelæreres praksis og femåringers skriving i formelle læringssituasjoner i en norsk barnehage
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Dette er et hus": Om interesser i barnehagebarns tekster - og de voksne
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann - en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinn?
- Vitenskapelig artikkel
Studying meaning in children`s drawings
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Femåringers tekster i et multimodalt perspektiv
- Vitenskapelig artikkel
Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
- Vitenskapelig artikkel
How children make meaning through drawing and play
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Glimt fra barns eventyrinspirerte tegninger
- Vitenskapelig artikkel
Relationships between children`s drawing and accompanying peer interaction
- Vitenskapelig monografi
Alt begynner med en strek. Når barn skaper mening med tegning
- Rapport
Funksjonshemmede barn i barnehage. Kunnskapsstatus og forskningsutfordringer
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Nå skal dere få tegne: tegningens plass i grunnleggende lese- og skriveopplæring
- Vitenskapelig artikkel
Ikke bare ord - tegning også
- Fagartikkel
Tegning som meningsskaping
- Doktorgradsavhandling
Når barn skaper mening med tegning. En studie av seksåringers tegninger i et semiotisk perspektiv
- Vitenskapelig artikkel
Tegning som forskningsobjekt og som praksis i barnehage og grunnskole: tradisjoner og spenninger
- Vitenskapelig artikkel
Tegning som uttrykksform i norske seksåringers klasserom
- Fagbok
Skolverkets forskningsprogram 1993-1996 : individperspektiv i forskningen