Facebook
Gå til innholdet
Lukk
Ekspert

Marit Holm Hopperstad

Professor
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
telefon
Telefon: 73 80 52 91,
lokasjon
Kontor: 711
Ekspertområder
Jeg jobber med

 

Masterprogrammet Barnekultur og kunstpedagogikk. Studieprogramleder med emneansvar og undervisning.

https://dmmh.no/studier/master-barnekultur-og-kunstpedagogikk

 

Undervisning på masterprogrammet Barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring., emnet Multimodalitet og literacy i barnehagen

 

 

 
 
Utdanning
  • Førskolelærerutdanning ved DMMH, 1986.
  • Cand.Mag med spesialpedagogikk og førskolepedagogikk, DMMH, 1988/89
  • Cand.polit i pedagogikk, NTNU, 1996
  • Dr.polit. i pedagogikk, NTNU, 2002
Forskning og utvikling

Forskningsinteresser

  • Tegning, meningsskaping og kommunikasjon
  • Multimodalitet og literacy i barnehagen
  • Barnekultur og kunstmøter
  • Barn og museum

Leder for forskergruppen Barnekultur og kunstpedagogikk

Engasjement som gjesteprofessor ved Mittuniversitetet, Sundsvall tilknyttet forskningsgruppen Yngre barn.

Pågående forskningsprosjekt: Lärare utan gränser; Attrahera, rekrytera och behålla lärare. Et forskningssamarbeid mellom Mittuniversitetet, Nord universitet og DMMH, støttet av programmet Interreg Norge-Sverige. 

 

 

 
 
 
Publikasjoner

Nyeste

2023

Hopperstad, M. H. (2023). Se hva som skjer! Barnehagefolk, nr. 2, 778-84.

2022

Djupvik, B., Hopperstad, M. H. & Hovik, L. (2022). Prosjekt på gang! Kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen. Fagbokforlaget.

https://fagbokforlaget.no/Prosjekt-p%C3%A5-gang/I9788245037050

 

Hopperstad, M. H. (red.) (2022). Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget.

https://www.universitetsforlaget.no/barnehagebarns-kulturliv

 

Hopperstad, M. H. (2022). Introduksjon. I M. H. Hopperstad (red), Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget. 

Hopperstad, M. H. (2022). Lek i barnehagebarns museumsbesøk. I M. H. Hopperstad (red.), Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget. 

 

Munch, C. B. Ø., Semundseth, M. & Hopperstad M. H. (2022). Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy? Nordic Journal of Literacy Research, 8(2), 24-43. 

https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/3841

  

Alle publikasjoner: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=40264