2020
Hopperstad, M.H., Hovik, L., Moe, J. & Torgersen, J.K. (under utgivelse). Barnehagebarns kunstmøter på museum. Kulturrådets publikasjonsserie. Oslo: Kulturrådet
2017
Kalkman, K., Hopperstad, M. H. & Valenta, M. (2017). “Do you want this?”. Exploring newcomer migrant girls’ social exclusion through exchange of self-made artifacts in Norwegian daycare. Contemporary Issues in Early Childhood, 18(1), 23-38.
https://doi.org/10.1177/1463949117692241
2016
Hopperstad,
M. H. (2016). Tegnestund og barnekultur. I H. Jæger & J. K. Torgersen
(red.), Barnekultur (s.
110-119). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Jæger, H., Hopperstad, M. H. & Torgersen, J. K. (2016). Barnekultur. Kultur for, av og med barn. I H. Jæger og J. K. Torgersen (red.), Barnekultur (s. 11-26). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Høiseth, M. & Hopperstad, M. H. (2015). "Now we are going on a journey". Meaning-making with a healthcare game during toddlers’ medical treatment. Child Care in Practice, 22(3), 257-276. http://dx.doi.org/10.1080/13575279.2015.1054784
2015
Kalkman, K., Hopperstad, M. H.,
& Valenta, M. (2015). It takes more than just saying hello: Recently
arrived migrant children’s multimodal access strategies and social positioning
work in a Norwegian kindergarten. I S. Kibsgaard & M. Kanstad
(red.), Lek og samspill i et
mangfoldsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.
Hopperstad, M.
H. (2015). Barns interesse for å skrive. Et glimt inn i tre barnehagelæreres
praksis.
Første steg. Tidsskrift for barnehagelærere
fra utdanningsforbundet, 1, 130-34.
Hopperstad, M. H. & Semundseth, M. (2015). Synteserapport fra
pilotprosjektet «Barnehagen som
læringsmiljø
og danningsarena». Oslo: Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/Barnehagen-som-laringsmiljo-og-danningsarena/
2014
Høiseth, M., Keitsch, M. & Hopperstad,
M. H. (2014). Interactions between caregivers and young children: Exploring pedagogical tact
in nebulizer treatment. Qualitative
Health Research, 24(12), 1622-1634. https://doi.org/10.1177/1049732314549017
2013
Hopperstad, M. H. (2013). En
toåring maler tekst. I M. Semundseth
& M. H. Hopperstad (red.), Barn lager tekster. Om barns tidlige
tekstproduksjon og skriving i barnehage og hjem (s. 29-46). Oslo: Cappelen
Damm Akademisk Forlag.
Hopperstad,
M. H. (2013). Tegning og samhandling på førstetrinnet. I N. S. Frisch (red.), Tegningen lever! Nye dialogiske perspektiver
på tegneundervisning i grunnskolen (s. 81-102). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Hopperstad,
M. H. (2013). «Rulle rulle». Toåringers meningsskaping med tredimensjonale
konstruksjoner i papir. Tidsskriftet FoU
i praksis, 7(3), 31-56.
Hopperstad, M. H. (2013). «Apekatten!» En
ettåring snakker om et bilde. Barnehagen, 5.
2012
Hopperstad,
M. H. & Semundseth, M. (2012). Førskolelærers praksis og femåringers
skriving i formelle læringssituasjoner i barnehagen. Nordic Studies in Education, 3-4,
297-310.
Semundseth,
M. & Hopperstad, M. H. (2012). Voksne i dialog med femåringer som på eget
initiativ
produserer
tekster i barnehagen. Barn, 30(2),
43-59.
Hopperstad, M. H. (2012). «Skal vi tegne en
fisk?» Barnehagefolk, 3, 90-98.
2011
Semundseth,
M. & Hopperstad, M. H. (2011). Dette er et hus. Om interesser i
barnehagebarns tekster – og de voksne. I J. Smidt, R. Solheim & A. J. Aasen
(red.), På sporet av god skriveopplæring.
Ei bok for lærere i alle fag (53-62). Trondheim: Tapir Forlag.
2010
Hopperstad, M. H. (2010). Studying
meaning in children’s drawings. Journal
of Early Childhood Literacy, 10(4),
430-452. https://doi.org/10.1177/1468798410383251
Hopperstad, M. H. &
Semundseth, M. (2010). Femåringers tekster i et multimodalt perspektiv. I J. Smidt (red.), Skriving i alle fag. Innsyn og utspill
(s. 275-298). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Semundseth, M. & Hopperstad,
M. H. (2010). "Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann – en meningsfull
skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinn? I J. Smidt (red.), Skriving i alle fag. Innsyn og utspill (s. 67-87). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
2009
Hopperstad,
M. H., Semundseth, M. & Lorentzen, R. T. (2009). Hvilke interesser synes å motiverer femåringer til å skrive i barnehagen? Tidsskriftet FoU i praksis, 3(2), 45-63.
2008
Hopperstad, M. H. (2008). How children make meaning through drawing and play. Visual Communication, 7(1),
77-96. https://doi.org/10.1177/1470357207084866
Hopperstad, M. H. (2008).
Relationships between children’s drawing and accompanying peer interaction in
teacher-initiated drawing sessions. International
Journal of Early Years Education, 16(2), 132-150. http://dx.doi.org/10.1080/09669760802044844
2005
Hopperstad, M. H. (2005). Alt begynner med en strek. Når barn skaper mening med tegning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Hopperstad. M. H. (2005). ”Nå skal dere få
tegne". Tegningens plass i grunnleggende lese- og skriveopplæring”.
I S. Skjong (red), GLSM. Grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring. Oslo: Det norske samlaget.
Hopperstad,
M. H., Hellem, L., & Kjørholt, A. T. (2005). Funksjonshemmede barn i barnehage. Kunnskapsstatus og forskningsutfordringer. Trondheim: Norsk senter for barneforskning (NOSEB).
2002
Hopperstad, M. H. (2002). Når barn skaper mening med tegning. En studie av seksåringers tegninger i et sosialsemiotisk perspektiv. (Doktorgradsavhandling). Trondheim: NTNU.
Hopperstad, M. H. (2002). Tegning som forskningsobjekt og som praksis i barnehage og grunnskole. Tradisjoner og spenninger. Barn, 20(4), 73-92.
2001
Hopperstad,
M. H. (2001). Tegning som uttrykksform i norske seksåringers klasserom. Nordisk Pedagogik, 21(2), 92-107.