Marit Kanstad Førstelektor Seksjon for pedagogikk Jeg arbeider som lærer i pedagogikk og er praksisveileder. De klassene og temaene jeg arbeider mest med nå er de yngste barnehagebarna, migrasjonspedagogikk og kulturelt/ språklig mangfold og internasjonale studenter, i tillegg til ordinær grunnutdanning i pedagogikk. Forskning og utvikling Jeg arbeider nå spesielt med forskning om "kommunikasjon med små barn via (språk-)tolk". Publikasjoner Publikasjons- og formidlingsliste: Fagfellevurderte artikler i vitenskapelige tidsskrift Tidsskriftet FoU i Praksis Kanstad, M. (2015). Studenters holdninger til kulturelt mangfold og deres utvikling av kritisk refleksjon. Tidsskriftet FOU I PRAKSIS. Nr. 2. 9. Årgang, 169 – 186. Trondheim: Fagbokforlaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift Kanstad, M. (2013). Syn på språk og vurdering av studenter med norsk som andrespråk. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 04 – 05, 269-280. Fagfellevurderte artikler i antologier: Kanstad, M. (1994). Sosiale relasjoner på tvers av kulturelle grenser. I P. Aasen og O. K. Haugaløkken (red.). Bærekraftig Pedagogikk. Identitet og kompetanse i det moderne samfunnet (ss. 69 –87). Oslo: Ad Notam Gyldendal Kanstad, M. (2011). Gjensidighet i tillit og respekt. I V. Glaser, K. H. Moen, Mørreaunet, S. og F. Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (ss. 209 – 220) Oslo: Universitetsforlaget. Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015). Andrespråklighet, lek og inkludering. I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv (ss. 11 – 19). Bergen: Fagbokforlaget. Kibsgaard, S. og M. Kanstad. 2015. Pedagogiske implikasjoner. I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. (ss. 167 – 173). Bergen: Fagbokforlaget. Kanstad, M. (2015). Barnehagen som arena for minoritetsspråklige ettåringers meningsfulle kommunikasjon. I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv (ss. 43 – 62). Bergen: Fagbokforlaget. Kanstad, M. (2015). Språk, mestring og identitet. Kommunikasjon via tolk i tilvenningsfasen i barnehagen. I S. Kibsgaard og M. Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv (ss. 117 – 131). Bergen: Fagbokforlaget. Publisert rapport Kanstad, M. & J. Gran. (2016). Fagrapport: Kommunikasjon med barn via tolk – et flerfaglig samarbeidsprosjekt. Rapport fra prosjektet «Kommunikasjon med barn via tolk» 2010 – 2016. Et samarbeidsprosjekt mellom Dronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanning, Tolk- Midt, Trondheim Kommune og Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, RVTS Midt. Trondheim: Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, RVTS Midt, St. Olavs Hospital. Rapport formidlet til offentlige oppdragsgiver og andre instanser: Kanstad, M. (2006): Studenter med flerkulturell bakgrunn i førskolelærerutdanningen – en veiledningsrettet følgestudie. Sluttrapport vår 2006. Trondheim: Dronning Mauds Minne høgskole for førskolelærerutdanning.