Forskergruppe:
Spesialpedagogikk og tidlig innsats
Tema for forskning- og utviklingsarbeid:
Inkluderende praksis i barnehage og skole
Overgang barnehage skole for barn med særskilte behov
Spesialpedagogisk kartlegging
Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen
Individuelle opplærings-/tiltaksplaner i barnehagen
Konferansepresentasjoner:
Pettersen, M. (2022). “Time to play, arenas for play and friends to play with. Playful interactions with peers in special needs education and care.” The 31th EECERA Annual Conference: “Cultures of Play: Actors, Affordences and Arenas”. Posterpresentasjon.
Pettersen, M. (2021). “Continuity and coherence or into the unknown. Transitions from ECEC to school for children with special needs.” 30th EECERA Annual Conference: “Democratic Early Childhood Pedagogies.” Vitenskapelig foredrag.
Pettersen, M. (2019). “Student activity in EC Education. An action research project.” Workshop “Action Research on Inclusive Early Childhood Education and care.” Faglig foredrag.
Pettersen, M. (2013). «Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen med fokus på individuelle opplæringsplaner (IOP).» FoU i praksis 2013-konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Vitenskapelig foredrag.