Semundseth, M. (2013). Baking og bokstaver i barnehagen. I Marit Semundseth & Marit Holm Hopperstad (red.). Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voksnes betydning. s. 60-75. Cappelen Damm Akademisk.
Semundseth, M. (2013). Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole? Tidsskriftet FoU i praksis, 7(2), 9-25.
Semundseth, M. & Hopperstad, M. H. (2012). Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen. Barn, 2, 2012, 43-59.
Hopperstad, M. H. & Semundseth, M. (2012). Førskolelærers praksis og femåringers skriving i formelle læringssituasjoner i en norsk barnehage. Nordic Studies in Education, Vol. 32. pp. 297-310.
Semundseth, M. & Hopperstad, M. H. (2011). ”Dette er et hus”. Om interesser i barnehagebarns tekster – og de voksne… I Jon Smidt, Randi Solheim & Arne Johannes Aasen (red.). På sporet av god skriveopplæring – ei bok for lærere i alle fag (s. 53-62). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Semundseth, M. & Hopperstad, M. (2010): ”Hiv og hoi”: Brevskriving til Kaptein Sabeltann – en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinnet? I Jon Smidt (red.). Skriving i alle fag - innsyn og utspill. s. 67-89. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Hopperstad, M. & Semundseth, M. (2010): Femåringers tekster i et multimodalt perspektiv. I Jon Smidt (red.). Skriving i alle fag - innsyn og utspill. s. 275-299. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.
Hopperstad, M. H., Semundseth, M., & Lorentzen, R. T. (2009). Hvilke interesser synes å
motivere femåringer til å skrive i barnehagen? FoU i praksis, 3(2), 45-63.