Bergsland, M. (2007). Praksisfortellinger – en kilde til refleksjon, innsikt og motivasjon. Barnehagefolk. Nr 4/2007
Bergsland, M. og Kvaran, K. (2011) “Inn i Ringen” Et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage. Norsk senter for barneforskning
2014: Bergsland, M og Jæger. H. Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Cappelen Damm Akademisk
Bergsland, M, Heggvold, G.I, Nygård, M. Barn skal ikke være en lønnsom fremtidsinvestering. Aftenposten morgenutg.: trykt utg.) 2014. DMMH.
Bergsland, M. (2017). Barnehagens møte med minoritetsforeldre. En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger. Doktoravhandling. NTNU.
Schram, M. & Bergsland, M. (2021). Barnehagens møte med kulturelt mangfold. Fagbokforlaget.
Bergsland, M. (2021). Refleksivitet i empirisk kvalitativ forskning på symbolske maktrelasjoner. Med utgangspunkt i Bourdieu. Norsk pedagogisk tidsskrift. Universitetsforlaget.
Bergsland, M. og Jæger, H. (2022). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen (2. utg). Cappelen Damm
Bergsland, M. (2023). Barnehage-hjem-samarbeid i et mangfoldig samfunn. I Barnehagelæreren i en foranderlig verden. M. Heldal, T., Hagen, I. O.O., G.M, Haugen. Fagbokforlaget.