2006: Bergsland, Mirjam. ”Praksisfortellinger – en studie av en barnehages erfaring og opplevelse med bruk av fortellinger i barnehagen». Mastergrad i barnehagepedagogikk
2007: Bergsland, Mirjam. ”Praksisfortellinger – en kilde til refleksjon, innsikt og motivasjon” Barnehagefolk. Nr 4/2007
2008: Presentasjon av forksnings- og utviklingsprosjektet “Inn i Ringen” ved Erasmus opphold ved Noordelijke Hogeschool i Leeuwarden og Eeccera i Strasbourg
2010: Leder for selvevaluering ved DMMH i forbindelse med NOKUTs evaluering av førskolelærerutdanningene
2011: Bergsland, M. og Kvaran, K. “Inn i Ringen” Et musikkpedagogisk utviklingsprosjekt i en flerkulturell barnehage. Trondheim: Norsk senter for barneforskning
2014: Bergsland, M og Jæger. H. Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
2017: Bergsland, M. Barnehagens møte med minoritetsforeldre. En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger. Doktoravhandling. Trondheim.
2021: Schram, M. & Bergsland, M. (2021). Barnehagens møte med kulturelt mangfold. Bergen Fagbokforlaget.
2021: Bergsland, M. Refleksivitet i empirisk kvalitativ forskning på symbolske maktrelasjoner. Med utgangspunkt i Bourdieu. Norsk pedagogisk tidsskrift. Universitetsforlaget.