Frønes, M.H. (2007). Voksenrollen i det gode samspillet. Mastergradsoppgave DMMH/NTNU
Frønes, M.H. (2009). Den levende yrkesrollen i Hirsch, A (red). Den voksne - i det gode samspillet i barnehagen, nr.2 2008. Trondheim: DMMH
Frønes, M.H. (2009). Vokse gjennom dialog og refleksjon i Hirsch, A (red). Den voksne - i det gode samspillet i barnehagen, nr.2 2008. Trondheim: DMMH
Frønes, M.H. (2009). Praksisfortellinger skaper mening og ettertanke i Hirsch, A (red). Den voksne - i det gode samspillet i barnehagen, nr.2 2008. Trondheim: DMMH
Frønes, M.H. (2009).Næring til en levende yrkesrolle i Hirsch, A (red). Den voksne - i det gode samspillet i barnehagen, nr.2 2008. Trondheim: DMMH
Frønes, M.H (2014). Hvorfor observerer vi barn i barnehagen? I Barnehagefolk 1/2014
Frønes, M.H (2017).Observasjonens betydning i den profesjonelle praksis. Nordisk barnehageforskning, 14(9), 1-13.
Frønes, M.H. (2019). Den observerende barnehagelæreren. Bergen: Fagbokforlaget.
Frønes, M.H og Glaser, V. (red.) (2019). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget.
Frønes, M.H. Og Glaser, V. (2019). Innledning. I Frønes, M.H og Glaser, V. (red.) (2019). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget.
Frønes, M.H. (2019). Med blikket som redskap. I Frønes, M.H. og Glaser, V. (2019). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget.
Frønes, M.H. (2020). Hva ser vi? Om betydningen av den reflekterte observatør. i Barn Vol 38 Nr 3 (2020) s. 51-64.
Frønes, M.H og Kanstad, M. (red.) (2022). Barnehagelæreren og barna. Universitetsforlaget.
Frønes, M.H. (2022). En god barnehagelærer i møte med barn. I Frønes, M.H og Kanstad, M. (red.) (2022). Barnehagelæreren og barna. Universitetsforlaget.
Frønes, M.H. (2022). Pedagogisk grunnsyn som fundament i barnehagelærerrollen. I Frønes, M.H og Kanstad, M. (red.) (2022). Barnehagelæreren og barna. Universitetsforlaget.