Etter førstelektorkompetanse:
Kibsgaard, S. (red.): (2000): Pedagogisk arbeid på småskoletrinnet. Oslo: Universitetsforlaget
Kibsgaard, S. (2000) Med fokus på kreativitet. I Kibsgaard, S. (red.) Pedagogisk arbeid på småskoletrinnet. Oslo: Universitetsforlaget (s. 9-14)
Kibsgaard, S. (2000) Spa og schna-går det bra? Multikulturelt samspill i klasserommet I Pedagogisk arbeid på småskoletrinnet. Oslo: Universitetsforlaget (s.217-240)
Kibsgaard, S. (2000) Det lekende menneske I Pedagogisk arbeid på småskoletrinnet. Oslo: Universitetsforlaget (s. 265-278)
Kibsgaard, S. og Husby O. (2002): Norsk som andrespråk i barnehage og småskole 1. utgave. Oslo: Universitetsforlaget (182 sider)
Kibsgaard, S. (2003) Barn på Cuba og i Norge. I Barn nr. 1 2003. Trondheim: Norsk senter for barneforskning (s. 9-28)
Kibsgaard, S. (2004) På vei. Første delrapport i det regionale samarbeidsprosjektet Trygge barn i trygt miljø på Hitra og Frøya. Upubl.
Kibsgaard, S. (2005) Glad i kameraten, glad i boka. Andre delrapport i det regionale samarbeidsprosjektet Trygge barn i trygt miljø på Hitra og Frøya.
Kibsgaard, S. (2005): Oppdragelse - hva er det? I Foreldreatlas - om barn fra 3 til 12 år. Oslo: Kunnskapsforlaget (s. 42-52)
Kibsgaard, S. (2005): Flerkulturelle utfordringer. I Foreldreatlas - om barn fra 3 til 12 år. Oslo: Kunnskapsforlaget (s186-192)
Kibsgaard, S. (2006) Barn@foreldre. Oslo: Transit forlag (200 sider)
Kibsgaard, S. (2007) Fortellerglede og dokumentasjon. Tredje og avsluttende rapport i det regionale samarbeidsprosjektet Trygge barn i trygt miljø på Hitra og Frøya. Distribuert innen kommunene
Kibsgaard, S. (2007) Hva er et barn? P2-akademiet. Bind XXXVIII . Oslo: Transit (s. 93-103)
Kibsgaard, S. (2007): Likeverdighet gjennom mangfold. I Moser og Röhtle (red.) Ny Rammeplan - ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget (s. 166-181)
Kibsgaard, S. (2007) Tilknytning til mangfold. I Jubileumsskrift DMMH: Barns tilhørighet (Helander og Sagberg (red.) DMMH (s. 17-22)
Kibsgaard, S. (2008-2011-2014: 3 utgaver): GLSM Grunnleggende læring i et stimulerende miljø i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
Kibsgaard, S. (2008): Barnehagen, et kraftsenter for læring. I GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (s. 17-24)
Kibsgaard, S. (2008): Snakk om begrep! I GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (s. 46-60)
Kibsgaard, S. (2008): Litteratur og fortelling. I GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (s.187-201)
Kibsgaard, S. og Husby, O.: (2009): Norsk som andrespråk. Barnehagen og barnetrinn. 2. Utgave. Oslo: Universitetsforlaget (224 sider)
Kibsgaard, S. (2009): Yrkestittelen må bli barnehagelærer. I Første steg nr. 3 2009 (s.18-19)
Kibsgaard, S. (2009): Om frydefulle stemninger og humoristisk sans i barnehagen, i Mørreaunet m.fl. (red): Inspirasjon og kvalitet i praksis (s.74-88)
Kibsgaard, S. (2010) Barnehagen - et kraftsenter i samfunnet. Bind XLII. Oslo: Transit (s. 34-43)
Kibsgaard, S. og Sandseter, E.B. (2010): Grunnleggende bevegelseslek som en del av barnekulturen. I Sandseter, Hagen og Moser (red.) Barnas Barnehage. Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. Oslo. Gyldendal Akademisk (s.65-79)
Kibsgaard, S. (2010): Delrapport: Etter ett år i På FAREM i Nicaragua: Informe 1. (skrevet på spansk og norsk) (11 sider) Upubl.
Kibsgaard, S. (2011): Endelig rapport for prosjekt på FAREM i Nicaragua. (skrevet på spansk og norsk) (23 sider) Upubl.
Kibsgaard, S. (2011): Solidaritet i pedagogisk arbeid, i Glaser, Moen, Mørreaunet og Søbstad (red.) Grunnsteiner i barnehagen. Formålet med barnehagen Oslo: Universitetsforlaget (s. 133-147)
Kibsgaard, S. (2012) Fryd ligger og venter på deg. I Drama nr.3 (2012) Nordisk dramapedagogisk tidsskrift (s. 16-22)
Kibsgaard, S. (2012) Små barns komplekse hverdag. I Replikk». Tidsskrift for human- og samfunnsvitenskap 34. Tema: Å velge (s. 91-99) Berge
Kibsgaard, S. og Husby, O. (2014) Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. 3. utgave. Oslo Oslo: Universitetsforlaget (222 sider)
Kibsgaard, S. (2014) Uterommets muligheter for barns fortelling og undring. I Hagen, T.L. og Sæther, M. (red) Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget (146-162)
Kibsgaard, S. og Sæther, M. (2014) Barnehagelærerstudentens bacheloroppgave. Oslo: Universitetsforlaget (238 sider)
Kibsgaard, S. (2014) Den livsviktige leken. I Glaser, Størksen og Drugli (red.) Utvikling, lek og læring i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (357 -368)
Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) (red.) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget
Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) Andrespråk, lek og inkludering. I Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) (red) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 11-17).
Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) Pedagogiske implikasjoner. I Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) (red.) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget (s.167-173)
Kibsgaard, S. (2015) Pedagogen i møte med barn fra ulike verdener. I Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) (red) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget (19-24)
Kibsgaard, S. Strategier og forhandlinger som grunnlag for deltakelse i lek. I Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) (red) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget (s.27-40)
Kibsgaard, S. (2015) Vil du være vennen min? I Kibsgaard, S. og Kanstad, M. (2015) (red) Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (s.151-165)
Kibsgaard, S. (2016) Barnekultur i flerkulturelle barnehager. I H. Jæger og J.K. Torgersen, Barnekultur. Cappelen Damm Akademisk