Et utvalg av Sagbergs publikasjoner/Selected publications:
BØKER/BOOKS:
Sagberg, S. (1996b). "Det ska bli ækte overfor ongan" En undersøkelse om kristendom og kulturarv i barnehagen. Trondheim: DMMH
Sagberg, S. (2001a). Autentisitet og undring. En drøfting av kristendommens plass i norsk barnehage i institusjonsetisk og personetisk perspektiv. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag
Sagberg, S. (2006a). Lærer og menneske. Å være ekte i møte med religiøs tro. Oslo: Unipub
Sagberg, S. (2012/2022 2. utg.). Religion, verdier og danning. Barns møte med de store spørsmål i livet. Bergen: Fagbokforlaget. 2..utgave kom i 2022.
Sagberg, S. (red.). (2008c). Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn. Oslo: IKO-forlaget AS
Sagberg, S. (red.). (2012h). Barn trenger håp. Dimensjoner av håp i barns hverdag. Oslo: IKO-forlaget.
Sagberg, S. (2015c). Holistic Religious Education - is it possible? The complex web of religion, spirituality and morality. Münster / New York: Waxmann. http://www.waxmann.com/buch3318
Sagberg, S. (red.) (2017). Mot til å være barnehagelærer - med verdier som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget.
ARTIKLER/ARTICLES:
Sagberg, S. (1996a). Det er ikke barna som skaper problemer i barnehagen. Det er de voksne. I P. Arneberg & R. Midtbø (red.), Mellom makt og avmakt. Etikk for pedagoger (s. 28-37). Oslo: Bedre Skole/Norsk Lærerlag
Sagberg, S. (1997). "Den gylne regel" og "livslang læring" som "de grunnleggende verdier i barnehagen". I F. Søbstad & B. Leinum (red.), Tradisjon og fornyelse i førskolepedagogikken. Oslo: Tano Aschehoug
Sagberg, S. (1999). "Barn har rett til åndelig utvikling". Prismet, 50(6), 243-249
Sagberg, S. (2001b). "Et språk med en egen tilgang til moralske spørsmål" Teologisk etisk språk som spesielt og allment. Tidsskrift for kirke, religion og samfunn, 14(2), 149-168
Sagberg, S. (2003a). Barns tro, "barnetro" og "voksentro". Om barns møte med konvensjoner for tro. I S. Sagberg & K. Steinsholt (red.), Barnet. Konstruksjoner av barn og barndom (s. 119-134). Oslo: Universitetsforlaget
Sagberg, S. (2003b). Children's Spiritual Rights. I A. Gunnestad (red.), Children's Rights in Early Childhood Education in Africa and Norway (s. 66-71). Trondheim: Queen Maud's College of Early Childhood Education
Sagberg, S. (2005). Wonder and the Question of Truth in Religious Education. Sewanee Theological Review, 48(4), 409-436
Sagberg, S. (2006b). Teachers' lives as wonder journeys. Ethical reflections on spirituality in education. I K. Tirri (red.), Nordic Perspectives on Religion, Spirituality and Identity. Yearbook 2006 of the Department of Practical Theology (s. 286-300). Helsinki: University of Helsinki, Department of Practical Theology
Sagberg, S. (2006c). Understanding Theology: Philosophical and ethical concerns about theology and religious education. I P. Schreiner, G. Pollard & S. Sagberg (red.), Religious Education and Christian Theologies. Some European Perspectives (s. 109-130). Münster: Waxmann Verlag. http://www.waxmann.com/buch1670
Sagberg, S. (2007). Barns åndelige myndighet. Prismet, 58(3), 131-142
Sagberg, S. (2008a). Children's Spirituality in a Norwegian Context. International Journal of Children's Spirituality, 13(4, November), 355-370
Sagberg, S. (2008b). Skjult eller synlig spiritualitet. I S. Sagberg (red.), Barnet i trosopplæringen. Pedagogiske og teologiske refleksjoner over barneteologi, spiritualitet og livssyn (s. 51-77). Oslo: IKO-forlaget
Sagberg, S. (2010a). Children's Faith - a Matter of Morality? I F. Schweitzer, A. Edelbrock & A. Biesinger (red.), Wieviele Götter sind im Himmel? Religiöse Differenzwahrnehmungen im Kindesalter. Münster: Waxmann.ISBN 978-3-8309-2391-6
Sagberg, S. (2010b). Kinder als spirituelle Subjekte und die Bedeutung von erzieherischen Umgebungen. I P. Freudenberger-Lötz, A. A. Bucher, G. Büttner & M. Schreiner (red.), "In der Mitte ist ein Kreuz" Kindertheologische Zugänge im Elementarbereich. Jahrbuch für Kindertheologie Band 9 (s. 28-44). Stuttgart: Calwer Verlag.ISBN 978-3-7668-4137-7
Sagberg, S. (2010c). Livsmestring, livstolkning og spiritualitet - Hva betyr valg av begrep for forståelsen av barns tro? Prismet, 61(4), 219-230.ISSN 0032-8847
Sagberg,S. (2010d). Norske danningsprosjekter og danning som education. I S. Rise (red.), Danningsperspektiver. Teologiske og filosofiske syn på danning i antikken og i moderne tid (s. 203-222). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.ISBN 978-82-519-2652-2
Sagberg, S. (2011a). Children as spiritual subjects and the significance of educational environments. I F. Kraft, H. Roose & G. Büttner (red.), Symmetrical communication? Philosophy and Theology in Classrooms across Europe (s. 113-132). Rehburg-Loccum: Religionspädagogisches Institut Loccum.ISBN 978-3-936420-38-8
Sagberg, S. (2011b). "Grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon" - hvor grunnleggende er de? I V. Glaser, K. H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad (red.), Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 93-107). Oslo: Universitetsforlaget.978-82-15-01784-6
Sagberg, S. (2011c). Professional ethics and the significance of moral ontologies. I I. Kovalcikova & T. Matulayová (red.), Professional ethics as a part of professional competence of supporting professions (CD) (s. 87-92). Presov, Slovakia: University of Presov.978-80-555-0320-2
Sagberg, S. (2012a). Education and nurture revisited in the light of spirituality. I T. van der Zee & T. J. Lovat (red.), New Perspectives on Religious and Spiritual Education (s. 197-214). Münster / New York / München / Berlin: Waxmann
Sagberg, S. (2012b). Gir det mening å snakke om barns spirituelle utvikling? Psykologisk tidsskrift, 15(1), 69-73
Sagberg, S. (2012c). Hva er rett? Hva er sant? Hva er godt? I S. Sagberg (red.), Barn trenger håp (s. 41-47). Oslo: IKO-forlaget
Sagberg, S. (2012d). Livstolkning, undring og håp. I S. Sagberg (red.), Barn trenger håp (s. 9-14). Oslo: IKO-forlaget
Sagberg, S. (2012f). Rom og tid. I S. Sagberg (red.), Barn trenger håp (s. 15-22). Oslo: IKO-forlaget
Sagberg, S. (2012g). Ulike former for sannhet og kunnskap. I A. Ramsfjell & S. Sagberg (red.), Livstolkning og livsmestring (s. 44-56). Oslo: IKO-forlaget
Sagberg, S. (2013a). Barns spiritualitet som kraft til å mestre livet. Barns sårbarhet og styrke i møte med konflikter. I L. G. Engedal, B. L. Persson & E. Torp (red.), Trygge rom. Trosopplæring i møte med sårbare og overgrepsutsatte barn og unge (s. 173-189). Oslo: Verbum.978-82-543-1265-0
Sagberg, S. (2013b). The Concept of 'Child' and the Search for Powerful Learning Environments. I H. Kuindersma (red.), Powerful Learning Environments and Theologizing and Philosophizing with Children. Kassel: Kassel University Press.ISBN 978-3-86219-492-6
Sagberg, S. (2013c). Religious Education as Culture Education. Panorama, 25, 78-87
Sagberg, S. (2013d). Teologiens rolle i vår tids religionspedagogikk. Religionspedagogisk Tidsskrift(26), 4-6. ISSN 2000-4486
Sagberg, S., & Røen, I. (2011). Social practices of encountering death. A discussion of spiritual health in grief and the significance of worldview. International Journal of Children's Spirituality, 16(4), 347-360.ISSN 1364-436X
Sagberg, S. (2014a). Altruistic values in children's spirituality: a study of children’s responses to the terror attacks in Oslo and on Utøya July 22, 2011 and issues of education. Journal of Beliefs & Values, 35(2), 200-213.
Sagberg, S. (2014b). Vitenskapsteori for bachelorstudenter. I M. D. Bergsland & H. Jæger (red.), Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen (s. 25-50). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Sagberg, S. (2015a). The Bloomsbury guide to pastoral care (book review). International Journal of Children's Spirituality, 20(1), 64-66. doi:10.1080/1364436X.2014.988003
Sagberg, S. (2015b). Book review: The Bloomsbury guide to pastoral care. International Journal of Children's Spirituality, 20(1), 64-66.
Sagberg, S. (2015d). Interreligious and intercultural competence in early childhood education: Norwegian perspectives. I F. Schweitzer & A. Biesinger (red.), Kulturell und religiös sensibel? Interreligiöse und Interkulturelle Kompetenz in der Ausbildung für den Elementarbereich (s. 125-142). Münster / New York: Waxmann.
Sagberg, S. (2015e). Pedagogisk credo som etisk utfordring. I Å. N. Akslen & O. O. Sæle (red.), Pedagogisk grunnlagstenkning og credo. Fra student til barnehagelærer (s. 194-211). Oslo: Universitetsforlaget.
Sagberg, S. (2015f). Taking a children's rights perspective on children's spirituality and on church work with children. I P. Freudenberger-Lötz & G. Büttner (red.), Children's Voices - theological, philosophical and spiritual perspectives (s. 10-26). Kassel: Kassel University Press.
Sagberg, S. (2016a). Theologie mit Kindern: Mahnungen und Ausblicke. I H. Roose & E. E. Schwarz (red.), "Da muss ich dann auch alles machen, was er sagt" Kindertheologie im Unterricht (s. 106-117). Jahrbuch für Kindertheologie 15. Stuttgart: Calwer Verlag. 978-3-7668-4407-1
Sagberg, S. (2016b). Undring: all lærings begynnelse - og mål? I M. Øksnes & E. Sundsdal (red.), Læring (s. 27-50). Barndom i barnehagen 2. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 978-822-02-47386-0
Sagberg, S. (2017a). Barnets spiritualitet. Et forsømt perspektiv i kirken? Dansk Tidsskrift for Teologi og Kirke, 44(1), 69-83. 2446-0850
Sagberg, S. (2017b). Etikk i et ingenmannsland? I S. Sagberg (red.), Mot til å være lærer - med verdier som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget.
Sagberg, S. (2017c). Taking a children's rights perspective on children's spirituality. International Journal of Children's Spirituality, 22(1), 24-35. 1364-436X
Sagberg, S. (2018). Vermittlung der Guten Nachricht im Vorschulbereich. I: Schlag, T., Roose, H. og Büttner, G. (red.): "Was ist für dich der Sinn?" Kommunikation des Evangeliums mit Kindern und Jugendlichen. Jahrbuch für Kinder- und Jugendtheologie, Calwer, 92-102.
Sagberg, S. (2020). Attitudes Towards Religion in Kindergartens - and Ethical Discussion. I: Aslan, E. (red.):Migration, Religion and Early Childhood Education. Springer VS, 51-72.