Publikasjoner/formidling
Heldal, M., Hagen, T. L., Olaussen, I. O., Haugen, G. M. D. (red.) (2023) Barnehagelæreren i en foranderlig verden -bærekraftige og kultursensitive praksiser. Fagbokforlaget
Hagen, T. L. (2023) Naturen som pedagogisk ressurs i bærekraftige praksiser. I M. Heldal, T. L. Hagen, I. O. Olaussen & G. M. D. Haugen. Barnehagelæreren i en foranderlig verden. Fagbokforlaget.
Haugen, G. M. D., Olaussen, I. O., Hagen, T. L. & Heldal, M. (2023) Barnehagelæreren i en foranderlig verden – en narrativ tilnærming til bærekraftige og kultursensitive praksiser. I M. Heldal, T. L. Hagen, I. O. Olaussen & G. M. D. Haugen. Barnehagelæreren i en foranderlig verden. Fagbokforlaget.
Heldal, M., Hagen, T. L., Olaussen, I. O., Haugen, G. M. D. (2021) Social Sustainable Education in a Refugee Camp. Sustainability, 13, 3925. https://doi.org/10.3390/su13073925
Sandseter, E. B. H., Cordovil, R., Hagen, T. L., & Lopes, F. (2020). Barriers for outdoor play in early childhood education and care (ECEC) institutions: Perception of risk in children’s play among European parents and ECEC practitioners. Child Care in Practice, 26(2), 111-129.
Hagen, T. L. (2015). Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Temanummer Barn og rom. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning. Vol:10:5 s: 1-16
Storli, R. & Hagen, T. L. (2010). Affordances in outdoor environments and children’s physically active play in pre-school. I European Early Childhood Education Research Journal. Vol: 18:4 s: 445-457
Røskaft, E., Hagen, M. L., Hagen, T. L. & Moksnes, A. (2004). Patterns of outdoor recreation activities among Norwegians: an evolutionary approach. Annales Zoologici Fennici 41: 609–618
Fagfellevurderte antologiartikler/bokkapitler
Hagen, T. L., & Sandseter, E. B. H. (2010/2. utgave 2013). Bevegelseslek i innemiljø. E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.), Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 321-334). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Sandseter, E. B. H., & Hagen, T. L. (2010/2. utgave 2013). Sikkerhet ved bevegelseslek i barnehagen. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.), Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 400-412). Oslo: Gyldendal Akademisk.
Hagen, T. L. (2010/2.utgave 2013). Bevegelseslek i natur og barnehagens nærmiljø. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse Oslo: Gyldendal akademisk
Sæther, M og Hagen, T. L. (2010/2. utgave 2013). Kreativ utfoldelse gjennom bevegelse og drama I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse Oslo: Gyldendal akademisk:
Hagen, T. L. & Lysklett, O. (2013). Små barn i uterommet I Haugen, A., Løkken, G. & Röthle, M. (red.) Småbarnspedagogikk - fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2.utg). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag
Sandseter, E. B. H. & Hagen, T. L. (2013). Norwegian early childhood education and care. The adventure of exploring diverse outdoor environments. P. Becker, J. Schirp, & M. Vollmar (Eds). Abenteuer, Natur und Frühe Bildung (s. 255-268). Opladen/Farmington Hills: Verlag Barbara Budrich.
Sandseter, E. B. H. & Hagen, T. L. (2015). Outdoor studies in early childhood in Scandinavia. B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.) Routledge International Handbook of Outdoor Studies. (s.95-103) London & New York: Routledge
Hagen, T. L. & Rystad, P. G. (2014) Utemiljø som inspirerer til barns fysisk aktive lek. I: M. Sæther & T. L. Hagen (red.) (2014) Kreativ ute – barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. (s. 30-44). Bergen: Fagbokforlaget
Hagen, T. L. & Sæther, M. (2014) Kreativ ute. I: M. Sæther & T. L. Hagen (red.) (2014) Kreativ ute – barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. (s.13-29). Bergen: Fagbokforlaget
Nasjonale rammeverk
Kunnskapsdepartementet (2006) Temahefte om natur og miljø. Medforfatter.
Artikler uten fagfellevurdering
Hagen, T. L (2000) Friluftslivets opprinnelse I K. Furuset (red.) Ut, naturligvis – Barn, natur og uteaktiviteter (s. 9-21) DMMHs publikasjonsserie 2/2000
Lysklett O. B., Emilsen, K., & Hagen, T. L. (2003) ”Hva kjennetegner natur og friluftsbarnehager” Barnehagefolk 4/2003
Emilsen, K, Hagen, T. L. & Lysklett O. B. (2004) ”Hva kjennetegner ansatte i natur og friluftsbarnehager” Barnehagefolk 2/2004
Hagen, T. L. og Sandseter, E. B. H. (2005). Små barns selvoppfatning i friluftsbarnehager og tradisjonelle barnehager. O. B. Lysklett (red.) Konferanserapport: Ute hele dagen – nasjonal konferanse om natur og friluftsbarnehager 21.-22. oktober 2004, Trondheim (s. 95-105). DMMHs publikasjonsserie 1/2005.
Hagen, T. L. (2005). ”Trauste fjellfolk eller urban knickersadel” I O. B. Lysklett (red.) Konferanserapport: Ute hele dagen – nasjonal konferanse om natur og friluftsbarnehager 21.-22. oktober 2004, Trondheim (s.23-29). DMMHs publikasjonsserie 1/2005.
Hagen, T. L. (2007). Collaboration in practice. I Gunnestad (red.) Quality in early childhood education: report from the 9th Network conference held in Windhoek, Namibia 2007
Hagen, T. L., Olaussen, I. & Saether, M. (2008). Storytelling in the outdoor environment In: Gunnestad & Nguluka (red.) Quality in research and development in early childhood education. Report from the 10th Network conference held in Kitwe, Zambia 2008