Kvalitetsindikatorer
En kvalitetsindikator er en faktor som sannsynliggjør kvalitet.
Kvalitetssystemet skal anvende noen indikatorer som vi mener sannsynliggjør kvalitet i særlig grad. De må være målbare, men ikke nødvendigvis i kvantitativ forstand. Til en viss grad kan man si at karakterer som gis til eksamener som skal sjekke læringsutbytte, er målbare indikatorer på kvalitet. Men i en yrkesutdanning som har barn som arbeidsfelt, vil det være evner, egenskaper, ferdigheter, holdninger, kunnskaper og innsikt som er viktige for yrkesutøvelse som ikke er målbare i kvantitativ forstand. Høyskolen må imidlertid ha fokus på det vi gjør for å fremme disse egenskapene hos studentene.
Kvalitetssystemets oppgave er tredelt:
1. Beskrive noen viktige kvalitetsindikatorer
2. Beskrive hvordan disse kan undersøkes
3. Gjennomføre slike undersøkelser etter en nærmere plan
Kjerneindikatorer
- Studieplanene og emneplaner/emnebeskrivelser (nedenfor kalt «studieplanene») oppdateres årlig på grunnlag av ny kunnskap og erfaringer.
- Profesjonsinnretningen på studiet sikres gjennom en praksisnær undervisning, integrering av teori og praksis i studiet og systematisk samarbeid mellom høgskolen og praksisbarnehagene.
- Undervisningspersonalet og praksislærere utvikler sin kompetanse gjennom erfaring, etter- og videreutdanning og FoU-arbeid
- Studentenes egeninnsats står i forhold til det studiene og den framtidige profesjonsrollen krever.
- Læringsmiljøet er optimalisert for både studenter og lærere, innenfor de totale rammene som utdanningen er gitt.
Indikatorer og tilhørende undersøkelser. (Pdf).
De uthevede ordene angir hvordan indikatorene kan henvises til i kortform.