Flerkulturelle praksiser i barnehagen
Prosjektdeltagere
Ifølge SSB (2022) har 20 % av barnehagebarna i Norge et minoritetsspråk som førstespråk, men statistikken utelater de barna som har én norskspråklig forelder og én forelder med et annet morsmål. Av de 20 % kommer barna eller foreldrene deres fra cirka 200 forskjellige land, og det er registrert mer enn 300 morsmål i tillegg til norsk. I skolen ser vi at de flerspråklige barna skårer lavere enn språklige majoritetselever på prøver som måler for eksempel leseferdigheter. Dessverre underbygger studier fra norske barnehager at barnehagepersonalet ikke har tilstrekkelig kompetanse i å tilrettelegge for et kulturelt og språklig mangfold, og de forsterker dermed posisjonen til barna som tilhører majoriteten (Belseth, 2021, Giæver, 2020; Lindquist 2018). Denne boka vil være et viktig bidrag til å styrke kulturen for inkludering i barnehagene. Den er relevant for flere av kunnskapsområdene på barnehagelærerutdanningene, særlig SRLE, men også STM og fordypninger og videreutdanninger som innbefatter det flerkulturelle både på bachelornivå og på masternivå.
Vi tar utgangspunkt i at språket vi har for å snakke om etnisitet, om tro og rasisme er problematisk og at berøringsangsten er stor. Utfordringer knyttet til rasisme tas videre i en diskusjon om hvordan dette kan håndteres etisk og dermed praktisk. Vi vil vise til konkrete måter å jobbe med et språklig mangfold på, måter som vil styrke arbeidet med språk for hele barnegruppen. Videre vil et kapittel orientere seg mot mulighetene som finnes for å arbeide med ulike religioner, et annet diskuterer hvordan de ansatte kan gi sentrale og inkluderende lekimpulser i form av å være lekende selv, mens avslutningskapittelet diskuterer hvordan det kan skapes et vi-fellesskap i barnehagene som inkluderer barn og familier med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn. En vesentlig faktor for å etablere en barnehagekultur som alle involverte opplever tilhørighet til, er arbeidet inn mot foreldrene til denne gruppen av barn spesielt. Foreldresamarbeidet blir derfor en vesentlig del av boka.