Se alle våre forskningsprosjekter

Flerkulturelle praksiser i barnehagen

Tidsramme
02. januar 2023 - 31. januar 2025
Pågående
Cristin-prosjekt-id

Prosjektdeltagere

Ifølge SSB (2022) har 20 % av barnehagebarna i Norge et minoritetsspråk som førstespråk, men statistikken utelater de barna som har én norskspråklig forelder og én forelder med et annet morsmål. Av de 20 % kommer barna eller foreldrene deres fra cirka 200 forskjellige land, og det er registrert mer enn 300 morsmål i tillegg til norsk. I skolen ser vi at de flerspråklige barna skårer lavere enn språklige majoritetselever på prøver som måler for eksempel leseferdigheter. Dessverre underbygger studier fra norske barnehager at barnehagepersonalet ikke har tilstrekkelig kompetanse i å tilrettelegge for et kulturelt og språklig mangfold, og de forsterker dermed posisjonen til barna som tilhører majoriteten (Belseth, 2021, Giæver, 2020; Lindquist 2018). Denne boka vil være et viktig bidrag til å styrke kulturen for inkludering i barnehagene. Den er relevant for flere av kunnskapsområdene på barnehagelærerutdanningene, særlig SRLE, men også STM og fordypninger og videreutdanninger som innbefatter det flerkulturelle både på bachelornivå og på masternivå.

 

Vi tar utgangspunkt i at språket vi har for å snakke om etnisitet, om tro og rasisme er problematisk og at berøringsangsten er stor. Utfordringer knyttet til rasisme tas videre i en diskusjon om hvordan dette kan håndteres etisk og dermed praktisk. Vi vil vise til konkrete måter å jobbe med et språklig mangfold på, måter som vil styrke arbeidet med språk for hele barnegruppen. Videre vil et kapittel orientere seg mot mulighetene som finnes for å arbeide med ulike religioner, et annet diskuterer hvordan de ansatte kan gi sentrale og inkluderende lekimpulser i form av å være lekende selv, mens avslutningskapittelet diskuterer hvordan det kan skapes et vi-fellesskap i barnehagene som inkluderer barn og familier med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn. En vesentlig faktor for å etablere en barnehagekultur som alle involverte opplever tilhørighet til, er arbeidet inn mot foreldrene til denne gruppen av barn spesielt. Foreldresamarbeidet blir derfor en vesentlig del av boka.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.