Se alle våre forskningsprosjekter

Kompetanse for utvikling av barnehagers inne- og utemiljøer

Tidsramme
01. august 2017 - 01. desember 2021
Avsluttet
Cristin-prosjekt-id

Prosjektdeltagere

Primary objective:

In close and mutual collaboration with the ECEC practice sector, to develop new knowledge and to test out new research tools which will result in a higher competence in planning, designing and developing ECEC institutions' physical (indoor & outdoor) environments.

 

Secondary objectives

1. To enhance knowledge about how children interact with physical environments in ECEC institutions, and how this affect children's play, learning, psychosocial- and physical health.

2. To use the knowledge gained in secondary objective #1 to develop and test an intervention in ECEC institutions that outlines principles for design or adaption of physical environments to be optimal and functional for children's play, learning, psychosocial and physical health.

3.To use the knowledge gained in secondary objective #2 to develop an evidence-based guide and online tool for planning, designing, and adapting ECEC institutions' indoor and outdoor physical environment.

 

The ECEC sector has identified a strong need for research and new competencies regarding the role physical environments have as arenas for children's play, learning and development, and strategies for enhancing these environments. Therefore, the aim of this project is to develop research based knowledge on how children interact with and use the physical environment for play and learning in ECEC institutions, and how this environment contributes to conditions that promote play, learning, psychosocial, and physical health. The aim is also to build competence among important stakeholders and ultimately result in developing principles and practical tools for how to improve ECEC physical environments; Tools that would be applicable for the ECEC sector, the architect and landscape architect sector, ECEC teacher education, ECEC teacher students, architect students and landscape architect students.

The project takes the methodological approach of a Design experiment in education, with an iterative design that through four distinct phases that build on each other will build, test, evaluate and calibrate an intervention in ECEC institutions through a close collaboration between researchers and ECEC teachers. The project is also interdisciplinary in the way it includes researchers and professionals from different relevant subjects such as education, pedagogy, health, architecture and landscape architecture. The data collection will take a convergent mixed-method design with repeated measures, where multiple variables are tested, and quantitative and qualitative data are combined. The overarching method is structured observations; including environment analysis, video observations and situational and overview field notes. These data is supplemented by qualitative interviews of ECEC staff and children. The produced knowledge/competence and tools are particularly relevant for stakeholders in the ECEC sector and professionals who develop, design and rehabilitate ECEC institutions.

Publikasjoner

    Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

    Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

    Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

    Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

    Nødvendige cookies

    Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

    Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

    Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

    Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

    Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.