Se alle våre forskningsprosjekter

Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring; Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer

Tidsramme
01. august 2006 - 31. desember 2010
Avsluttet
Cristin-prosjekt-id

Prosjektdeltagere

I dette prosjektet ønsker vi å skaffe kunnskap om barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer og bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Prosjektet følger elevers skriveutvikling og læreres skriveopplæring på noen utvalgte trinn og barnehager/skoler over en periode på to år, men slik at det til sammen dekker en stor del av skoleløpet fra barnehage til videregående opplæring. Vi følger utvalgte elevgrupper for å kunne sammenlikne det elevene skriver i ulike sjangrer, for ulike formål og i ulike fag. Samtidig følger vi involverte læreres arbeid med skriving: førskolelærere, allmennlærere på trinn 1-7 i grunnskolen, som ofte underviser i flere fag, og lærere som underviser i enkeltfag i ungdomsskole og videregående skole. Det tredje prosjekt-året er viet analyse og formidling.Mål: Det første målet for prosjektet er å skaffe kunnskap om sammenhengen mellom skrivekompetanse og faglig kompetanse i flere fag - norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk, KRL - på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring. Det andre målet er å bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Det tredje målet er å utvikle og løfte tekstkompetanse, fagdidaktisk kompetanse og FoU-kompetanse i lærerutdanningen, gjennom den faglige dialogen mellom ansatte i ulike fagseksjoner og nært samarbeid med praksisfeltet. Overgripende problemstillinger Prosjektets hovedproblemstilling er:Hvordan utvikles skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag, og hvordan utvikles faglig kompetanse gjennom skriving i disse fagene?Prosjektet har to delproblemstillinger, som griper inn i hverandre, og som styrer forskningsdesignet: 1.Hvilke skrivekulturer og tekstnormer gjelder i enkelte fag fra barnehage til videregående opplæring, og hvilket syn på kunnskap og skriving ligger under? 2.Hvordan kan lærere støtte barns og unges utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn?

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.