Se alle våre forskningsprosjekter

Studentaktiv læring i matematikk og RLE Bruk av studentaktiv undervisning i kombinasjon med omvendt undervisning ved DMMH.

Tidsramme
01. august 2021 - 31. juli 2026
Pågående
Cristin-prosjekt-id

Prosjektdeltagere

Matematikk og RLE-seksjonen ved DMMH gjør bruk av digitale undervisningsformer og studentaktiv undervisning. I dette samarbeidsprosjektet ønsker vi å utvikle disse seksjonenes kompetanse knyttet til disse undervisningsformene.

I tre år har vi tilbudt filmer med undervisningsstoff i faget matematikk. Vi har gjennomført et forskningsprosjekt der vi har analysert ved hjelp av spørreskjema og seerdata fra plattformene hvordan studentene bruker filmene og når de bruker dem. Resultatene og erfaringene våre viser at det er ikke nok å ha filmene tilgjengelige, studentene bruker filmene i stor grad før eksamen og mindre grad som en del av undervisninga.

I RLE har studentene deltatt i ferdighetstreninger hvor de i grupper har øvd på ferdigheter som er spesifisert i læringsutbyttene i emnet. I tråd med tankegangen om omvendt klasserom får studentene oppgaver som er knyttet til ferdigheter som de trenger for å arbeide med RLE i barnehagen. I tillegg har studentene fått tilgang på læringsvideoer de siste to studieårene.

Nå vil vi videreføre dette arbeidet gjennom å innføre studentaktiv undervisning. Vi vil undersøke om vi i større grad lykkes i å få studentene til ta i bruk filmer som en del av undervisninga eller komme forberedt til undervisning på en annen måte, til å delta aktivt i undervisningsøktene og undersøke om det endrer studentenes oppfatning av eget læringsutbytte. Prosjektet er satt sammen av tre undervisningsformer som skal videreutvikles og / eller utprøves. Dette er

  1. Videreutvikling og forbedring av undervisningsfilmer
  2. Gruppebaserte ferdighetstreninger som tar utgangspunkt i ferdighetsmålene i emneplanene.
  3. Studentproduserte læringsressurser: Studentene lager en læringsressurs om et læringsinnhold for sine medstudenter.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.