Facebook
Gå til innholdet
Lukk

Veiledning i masterarbeidet

Studenten har hovedansvaret for framdrift og innhold i oppgaven, og for det endelige produktet som leveres. Veiledning tar hovedsakelig utgangspunkt i skriftlig materiale fra studenten.

Avtale om veiledning (pdf)

Tildeling

Veileder tildeles på bakgrunn av prosjektskissen. Det er satt av en gitt mengde arbeidstimer til veileder, noe som innbefatter veileders for- og etterarbeid samt tid til selve veiledningen.

  • For studenter på Master i spesialpedagogikk og Master i barnehagekunnskap er dette 28 timer
  • For studenter på Master i barnehageledelse og Master i barnekultur og kunstpedagogikk er det 45 timer

Det er studentens ansvar å:

  • avtale veiledningstid
  • utarbeide en fremdriftsplan for arbeidet i samråd med veileder
  • avklare med veileder hvor ofte og hvordan veiledning skal finne sted, samt hvor tilgjengelig veileder skal være for studenten
  • sammen med veileder holde oversikt over antall brukte veiledningstimer
  • gi veileder nødvendig skriftlig materiale i rimelig tid før veiledning skal finne sted
  • holde veileder/ høgskolen orientert om fremdriften i arbeidet med masteroppgaven
  • melde fra til veileder og høgskolen dersom han/hun avbryter studiet 
  • ta kontakt med høgskolen dersom det er behov for å avtale ny innleveringsdato og forlenge avtalen

Det er veileders ansvar å:

  • fylle ut skjema «Avtale om veiledning» sammen med studenten
  • avklare forventninger om veiledningsforholdet og hvordan veiledning skal foregå
  • orientere studenten om aktuelle forskningsetiske retningslinjer
  • sørge for at det søkes om nødvendige godkjenninger (etikk, personvernhensyn) hos SIKT
  • holde seg orientert om progresjon i studentens arbeid
  • sammen med studenten holde oversikt over antall brukte veiledningstimer
  • følge opp studenten i forhold til framdriftsplanen, og kontakte studenten ved behov
  • gi råd om formulering og avgrensing av tema og problemstilling
  • gi hjelp til orientering i faglitteraturen
  • vurdere metodiske fremgangsmåter og kvaliteter
  • drøfte resultater og tolking av disse
  • drøfte opplegg for den skriftlige utformingen av masteroppgaven

Det er studieprogramleders ansvar å:

  • finne og oppnevne veileder(e)
  • sørge for at avtale om veiledning blir inngått
  • i samarbeid med veileder holde oversikt over studentenes framdrift, oversikt over antall brukte veiledningstimer, og følge opp dersom studenten er forsinket i henhold til avtale
  • oppnevne ny veileder og sørge for inngåelse av ny avtale dersom -    veileder blir fraværende på grunn av forskningstermin, sykdom, reiser o.a. (hvis hensiktsmessig)
    -    student eller veileder ber om å få avslutte avtalen fordi en av partene ikke følger den
    -    andre forhold gjør at partene finner det hensiktsmessig med ny veileder
  • gi studenten beskjed når veiledningsforholdet opphører
  • informere veiledere om ansvaret for å ivareta forskningsetiske forhold, personvernhensyn og veiledningsetiske
  • inngå avtale med annen institusjon dersom det er oppnevnt ekstern biveileder