DMMH | Barnehagepedagogikk, del 1
To barn leker med en barnehageansatt i en sandkasse
  • Videreutdanning, bachelornivå

Barnehagepedagogikk, del 1

  • Videreutdanning, bachelornivå

Barnehagepedagogikk, del 1

  • Studietype Deltid, 2 semester
  • Studiepoeng30
  • Søknadsfrist15. april

Studieavgift: Kr. 2 900,- pr. sem. (inkl. semesteravgift til Studentsamskipnaden)

Studiet er rettet mot pedagoger uten førskole-/barnehagelærerutdanning som ønsker å arbeide som pedagog, pedagogisk leder eller styrer i barnehage. Studiet fokuserer på arbeidet med barn over 3 år med fokus på barns utvikling, lek og læring, og didaktiske perspektiver som ivaretar barns opplevelser og medvirkning. I tillegg fokuseres det på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i barnehagen.

Studiet er inndelt i følgende tre temaområder:

  • Barns utvikling, lek og læring
  • Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
  • Didaktiske perspektiv i barnehagen

Studiet Barnehagepedagogikk del 1 og 2, på tilsammen 60 stp., er rettet mot pedagoger uten førskole-/barnehagelærerutdanning, som ønsker å kvalifisere seg for stillinger som barnehagelærer, pedagogisk leder eller styrer i barnehage.

Barnehagepedagogikk Del 1 (30 stp.) inngår som del av videreutdanningen i Barnehagepedagogikk som består av følgende to atskilte enheter:

Studiet har 10 dager praksis i barnehage.

Trenger du mer informasjon om dette studiet?

God pedagogisk ledelse er en forutsetning for kvalitet i barnehagen. Å være leder i barnehagen krever evne til å utvikle et godt pedagogisk miljø, for og med, både barna og de ansatte. Barnehagen skal være en lærende organisasjon, kunnskap og bevissthet om kollektive læringsprosesser, og kultur for læring og endring er viktig for en leder. Utvikling av egen lederrolle, verdibevissthet og evne til kritisk refleksjoner er derfor en viktig del av studiet.  

Didaktisk arbeid står i spenninger mellom planer, struktur, rammer og mål på den ene siden og ivaretakelse av barns medvirkning, det spontane og uforutsigbare på den andre. Å forholde seg til, og kritisk vurdere, disse spenningene er en viktig del av didaktisk kompetanse i barnehagen. Studenten skal gjennom studiet tilegne seg faglig innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med en helhetlig tilnærming til lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. 

Studiet bygger på elementer fra barnehagelærerutdanningen og er utformet i tråd med gjeldende føringer.

Hvem passer studiet for?

Studiet Barnehagepedagogikk del 1 og 2, på tilsammen 60 stp., er rettet mot pedagoger uten førskole-/barnehagelærerutdanning, som ønsker å kvalifisere seg for stillinger som barnehagelærer, pedagogisk leder eller styrer i barnehage. Sammen med treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå gir studiet Barnehagepedagogikk 60 stp. en utdanning som er likeverdig med barnehagelærerutdanning.

For oversikt over hvilke pedagogiske utdanninger dette gjelder, se opptakskrav for studiet.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet innen en av følgende profesjoner:

  • allmennlærer/grunnskolelærer
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • spesialpedagog
  • barnevernspedagog
  • kateket
  • steinerhøyskolens bacherlorutdanning i førskolepedagogikk/barnehagepedagogikk
  • steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Søkere med spesialpedagogutdanning må dokumentere minimum 70 dager veiledet praksis som del av utdanningen for å kvalifisere for opptak. For de øvrige utdanningene er omfanget av veiledet praksis spesifisert i rammeplan eller tilsvarende. Det må kunne dokumenteres at den veiledede praksisen er gjennomført i barnehagen eller i småskoletrinnet.

Rangering
Rangering gjøres etter rangeringsreglene i forskrift om studier ved DMMH § 2-7a. Fortrinnsrett gis til dem som tidligere har avlagt 30 studiepoeng fra Barnehagepedagogikk, del 2: Småbarnspedagogikk ved DMMH eller andre studiesteder.

 

Søkere med utenlandsk lærerutdanning

Søkere med lærerutdanning fra utlandet må dokumentere godkjenning som lærer fra Utdanningsdirektoratet eller NOKUT (f.o.m. 2020). Dokumentasjonen må vise undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen. Se NOKUTs nettsider for  mer informasjon.

Søkere som har morsmål fra land utenfor Norden, må dokumentere at man oppfyller språkkrav i norsk og engelsk i henhold til forskrift om opptak til høyere utdanning § 2-2.

Les mer om opptakskrav i gjeldende studieplan.

Dokumentasjon

Du må laste opp vitnemål, karakterutskrift, attester og andre relevante dokumenter i Søknadsweb innen søknadsfristen. Se viktig informasjon om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.

Samlingsuker og praksis 2025/26

Uke 37: Samling
Uke 47: Samling

Uke 9: Samling
Uke 12: Praksis
Uke 13: Praksis

Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.



Spørsmål om studiet eller opptak?

Spør en student

Tiktok logo
Våre studentamabasadører svarer deg på TikTok @dmmhstudent