DMMH | Fritidspedagogikk
  • Bachelor

Fritidspedagogikk

  • Bachelor

Fritidspedagogikk

  • Studietype Deltid, 4 år
  • Studiepoeng180
  • Søknadsfrist15. april

    1. mars med realkompetanse

Studieavgift: Kr. 2 900,- pr. sem. (inkl. semesteravgift til Studentsamskipnaden).
Det kan i tillegg komme kostnader bl.a. til turer og ekskursjoner (se studieplan).

God fritid er viktig i dagens samfunn, og Fritidspedagogikkstudiet ved DMMH er for deg som brenner for å utvikle inkluderende fellesskap, og som ønsker å være en trygg og kreativ voksen som kan lede mange ulike fritidsaktiviteter.

Som fritidspedagog skal du kunne utvikle, planlegge og gjennomføre fritidsaktiviteter og sosialpedagogisk arbeid. I tillegg skal du reflektere over, og ha et spesielt fokus på hvordan barna og ungdommene kan være med og bidra i prosessen med å skape gode aktiviteter.

Etter dette studiet vil du kunne jobbe i mange ulike sektorer, fra skole og SFO til kulturinstitusjoner, kirke og frivillige organisasjoner. 

Utdanningen er organisert i følgende emner:

Beskrivelse av studiet

I dette studiet får du kunnskap og ferdigheter, som gjør at du kan jobbe som fritidspedagog for barn og ungdom opp til 18 år. Vårt samfunn er preget av mangfold og endring, og etter dette studiet vil du kunne jobbe i mange ulike sektorer, fra skole og SFO til kulturinstitusjoner, kirke og frivillige organisasjoner.

Fritidspedagogikk handler om å legge til rette for at alle barn og ungdom aktivt kan medvirke til å få en meningsfull fritid preget av lek, utforsking, utvikling og vennskap, basert på den enkeltes forutsetninger. 

I dette studiet vil du også lære mye om ledelse, slik at du kan legge til rette for varierte fritidsaktiviteter som fremmer barn og ungdoms mestring og utvikling. Det vil også være fokus på bruk av digitale verktøy og teknologi i samspill med barna og ungdommene for å fremme kreativitet og innovasjon

Denne utdanningen vil også gi deg innsikt i nasjonale og internasjonale perspektiver. FN sine bærekraftsmål er innarbeidet i alle delene av studiet.

Trenger du mer informasjon om dette studiet?

Praksis

  • Praksis i 1. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer), disse kan gjøres på eget arbeidssted.
  • Praksis i 2. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer), disse kan gjøres på eget arbeidssted.
  • Praksis i 3. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer) og må gjøres på annet arbeidssted enn eget.
  • Praksis i 4. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer) og knyttes til eget FOU-prosjekt

Praksis i Fritidspedagogikk vil legges til arbeidssted med relevans for fritidsfeltet. Eksempler på relevant arbeidssted kan være: SFO, kultur og fritidsenhet i kommune, frivillige lag og organisasjoner som for eksempel idrettslag eller kulturlag, tilrettelagte fritidsaktiviteter, kulturskoler eller andre som vurderes relevant av DMMH. Høgskolen har avtale om praksisplasser i skole og SFO i Trondheim kommune, Kulturskolen i Trondheim, Kulturenheten Trondheim kommune.

Internasjonalisering

DMMH legger til rette for at studenter på fritidspedagogutdanning kan ha et studieopphold i utlandet. I denne utdanningen er det lagt til rette for praksisstudier i 3. studieår høstsemester. Studenter kan gjennomføre sin praksisperiode på 20 sammenhengende virkedager i samarbeid med utvalgte internasjonale samarbeidsinstitusjoner. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre en praksisperiode utenlands, vil det være mulig å gjennomføre denne praksisen i Norge.

Opptakskrav og innpassing

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Realkompetansesøkere må krysse av for dette, og søke før 1. mars. 

For søknad på bakgrunn av realkompetanse må søkere dokumentere fem års arbeid og/eller utdanning hvor minst tre av årene må være relevante for studiet det søkes opptak til. Med relevant praksis mener man her studiespesialiserende videregående, barne- og ungdomsarbeiderfag i videregående, fagskoleutdanninger innen fagfeltet barn, unge og fritid. Arbeid i barnehage, skole, SFO, kulturskole, kultur og frivillig sektor vil også regnes som relevant. I tillegg kreves det dokumentasjon på norsk fra videregående skole (minimum grunnkurs/vg1). 

Rangering foregår etter forskrift for opptak til høyere utdanning, jf. kapittel 7.

Oppstart og samlingsuker

Studiet er planlagt med 3 fysiske samlingsuker i høstsemesteret, og 4 fysiske samlingsuker i vårsemestret.

Studentene må regne med å jobbe en del med studiet mellom samlingene.

Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.



Spørsmål om studiet eller opptak?

Spør en student

Tiktok logo
Våre studentamabasadører svarer deg på TikTok @dmmhstudent