Facebook
Gå til innholdet
Lukk

Fritidspedagogikk

4 år, deltid

Kan du tenke deg å utgjøre en positiv forskjell i barn og ungdoms fritid?

Fritidspedagogikk ved DMMH vil gi deg kompetanse til å planlegge og gjennomføre aktiviteter som skaper glede, vennskap og mestring. Du vil lære om alt fra kreativitet og lek, til friluftsliv, kultruarrangementer og psykososial helse.

God fritid er viktig i dagens samfunn!

Fritidspedagogikk

Beskrivelse av studiet

Gjennom utdanningen tilegner studentene seg kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for arbeid som fritidspedagog for barn og ungdom opp til 18 år, i et samfunn preget av mangfold og endring. Fritidspedagogikk handler om å legge til rette for at alle barn og ungdom aktivt kan medvirke til meningsfull fritid, preget av lek, utforsking, utvikling og vennskap, basert på den enkeltes forutsetninger. Arbeid som fritidspedagog innebærer å planlegge, gjennomføre og reflektere over fritids- og sosialpedagogisk arbeid, med et spesielt fokus på barn og ungdoms rett til medvirkning.

I løpet av studiet vil studentene utvikle kompetanse innen ledelse og tilrettelegging av varierte fritidsaktiviteter som fremmer barn og ungdoms mestring og utvikling. Studentene vil også tilegne seg ferdigheter i å anvende digitale verktøy og teknologi i samspill med barn og ungdom for å fremme kreativitet og innovasjon.

Utdanningen vil gi innsikt i nasjonale og internasjonale perspektiver med betydning for fritidsfeltet, og kvalifisere for arbeid innen skole/SFO, kultur- og fritidssektoren, frivillige lag og organisasjoner. Studentene vil lære å bidra til samfunnsdebatt og faglig utvikling innen fritidspedagogikk, samt å trekke inn globale perspektiver for å møte utfordringer i en stadig mer internasjonal kontekst.

FNs bærekraftsmål vil innarbeides i alle emner. Som fritidspedagog vil studentene være i stand til å skape trygge, inkluderende og bærekraftige fritidsmiljøer som vektlegger alle barns mulighet for aktiv deltakelse.

Praksis

  • Praksis i 1. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer), disse kan gjøres på eget arbeidssted.
  • Praksis i 2. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer), disse kan gjøres på eget arbeidssted.
  • Praksis i 3. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer) og må gjøres på annet arbeidssted enn eget.
  • Praksis i 4. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer) og knyttes til eget FOU-prosjekt

Internasjonalisering

DMMH legger til rette for at studenter på fritidspedagogutdanning kan ha et studieopphold i utlandet. I denne utdanningen er det lagt til rette for praksisstudier i 3. studieår høstsemester. Studenter kan gjennomføre sin praksisperiode på 20 sammenhengende virkedager i samarbeid med utvalgte internasjonale samarbeidsinstitusjoner. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre en praksisperiode utenlands, vil det være mulig å gjennomføre denne praksisen i Norge.

Oppstart og samlingsuker

Informasjon om studiestart og datoer for samlingsukene kommer.

Studiet består av 10 tverrfaglige emner. Hvert studieår inneholder både teoretisk undervisning og praksisfeltarbeid, som gir studentene muligheten til å anvende kunnskap i reelle arbeidsmiljøer. Studiets oppbygging følger en progresjon over fire år, der studentene utvikler stadig mer avanserte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Utdanningen starter med grunnleggende emner som dekker barns utvikling, lek og fritidspedagogiske prinsipper, og avsluttes med et forsknings- og utviklingsarbeid (fou) i 4. studieår. Arbeidet med fou-prosjektet gir studentene kompetanse i systematisk og selvstendig faglig arbeid, og studentene får mulighet til å anvende forskningsmetoder og teoretisk kunnskap med en konkret problemstilling knyttet til fritidspedagogisk praksis.

Det planlegges med tre fysiske samlinger høst og fire vår, med mulighet for digital undervisning mellom samlinger. Fysiske samlinger er foreslått som tirsdag- torsdags samlinger i samlingsuker.

Opptakskrav og innpassing

Generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse. For opptak med grunnlag i realkompetanse kreves minst fem års yrkeserfaring, hvor minst tre av disse årene må være relevant erfaring.

Rangering foregår etter forskrift for opptak til høyere utdanning, jf. kapittel 7.

Oppstart og samlingsuker

Informasjon om studiestart og datoer for samlingsuker kommer.

Det er 3 fysiske samlingsuker i høstsemesteret, og 4 fysiske samlingsuker i vårsemestret.

Studentene må regne med å jobbe en del med studiet mellom samlingene.

Spørsmål om studiet eller opptak?

Ingunn Elder
Høgskolelektor Ingunn Elder iel@dmmh.notlf: 73 80 52 74
Kari Irene Krogstad
Seniorkonsulent Kari Irene Krogstad studieveiledning@dmmh.notlf: 73 80 52 29