Gå til innholdet

Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen

2 semester, deltid

Videreutdanningen Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen tar sikte på å gi innsikt i ulike perspektiver på fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen og det fysiske miljøets betydning og funksjon for barnehagens hverdagsliv; herunder barns utvikling, helse, trivsel, omsorg, lek og læring.

Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen

Beskrivelse av studiet
Studiet tar for seg perspektiver på hvordan pedagogisk arbeid må sees i sammenheng med planlegging, utforming og organisering av barnehagens fysiske miljø, og hvordan dette også henger sammen med det psykososiale miljøet, de ansattes omsorgspraksiser og barns trivsel i hverdagen.
Målgruppe
Målgruppen for studiet er barnehagelærere og andre med tilsvarende utdanning som ønsker å tilegne seg faglig kompetanse gjennom å ta videreutdanning samtidig som at de arbeider i barnehagen. 
Videre studier

Videreutdanningen kan innpasses i Master i barnehagekunnskap – barndom i et samfunn i endring ved DMMH.

Opptakskrav
For å få opptak til dette studiet, må du først søke via Utdanningsdirektoratet (Udir). Fristen for å søke til Udir er 1. mars. Du kan lese mer om dette her: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/pedagoger-barnehage/slik-soker-du/

Etter å ha fått godkjenning via Udir, må du registrere en søknad i DMMHs Søknadsweb. Søknadsfristen her er 20. mai.

Du må dokumentere følgende:
• Bachelorutdanning som barnehagelærer/førskolelærer eller annen pedagogisk bachelorutdanning med relevant tilleggsutdanning som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehagen.
• Søker må arbeide i barnehage i studieperioden. Dette dokumenteres med arbeidskontrakt eller bekreftelse fra arbeidsgiver.

Frist for opplasting av dokumentasjon er 20. mai. Se viktig info om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.

 
Studieplan og pensum
Se Studieplan for Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen. Pensumliste publiseres i startet av juni.
Studiestart og samlingsuker
Arbeidsformer og organisering
Studiet er samlingsbasert med tre samlinger pr. semester. Undervisningen er organisert i seminarer, gruppearbeid/diskusjoner, eget arbeid og prosjekter.
Spørsmål om studiet eller opptak?