DMMH | Master i barnekultur og kunstpedagogikk
Lærer i kunstpedagogikk sitter foran flere malerier
  • Master

Master i barnekultur og kunstpedagogikk

  • Master

Master i barnekultur og kunstpedagogikk

  • Studietype Heltid, 2 år, samlingsbasert
  • Studiepoeng120
  • Søknadsfrist15. april

Studieavgift: Kr. 2 900,- pr. sem. (inkl. semesteravgift til Studentsamskipnaden)

Vil du bli en pådriver for kunst- og kulturfag i barnehagen? Er du opptatt av barnekultur og hvordan kunstfagene kan anvendes i pedagogisk arbeid med barn? Da kan dette være studiet for deg!

Studiets oppbygging

  • Kunstfaglig skapende fordypning (15 stp.)
  • Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.)
  • Akademisk skriving og forskningsdesign (15 stp.)
  • Perspektiver på barnekultur og kunstpedagogisk praksis (15 stp.)
  • Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt (20 stp.)
  • Masteroppgave (40 stp.)

Trenger du mer informasjon om dette studiet?

Beskrivelse

Barn har rett til å oppleve og uttrykke seg gjennom estetiske og kunstneriske uttrykk. Med dette masterstudiet får du generell kompetanse på masternivå til å ivareta denne rettigheten. Som student fordyper du deg praktisk og teoretisk i et selvvalgt kunstfag, du møter sentrale teorier og ny forsking om kunstens og kulturens plass i barns lek og utforsking av verden, og får erfaring med prosjekt som kunstpedagogisk arbeidsform med barn. 

Valg av eget kunstfag

Med bakgrunn i din kunstfaglige kompetanse velger du et kunstfag (eventuelt et tverrfaglig felt) å fordype deg i, som du kan arbeide videre med gjennom studieløpet. Det valgte fagfeltet kan være ett av følgende:

  • Kunst, kultur og kreativitet/tverrfaglig og multimodal fordypning (KKK i barnehagelærerutdanningen): Fordypning i tverrfaglige og multimodale uttrykk. Studenten kan vektlegge ett av kunstfagene.
  • Drama: Fordypning i barneteater, dramaforløp, performance og dans. 
  • Kunst og håndverk: Fordypning i verkstedarbeid med ulike materialer, teknikker og visuelle uttrykksformer
  • Musikk: Fordypning i musikkutøvelse, bruk av instrumenter og stemme.
  • Litteratur: Fordypning i litteratur, tekst- og bildeskaping.

Studiestart og samlingsuker

Det er ca. 4 samlingsuker pr. semester. Informasjon om studiestart og datoer for samlingsuker publiseres i god tid før studiestart.

Opptakskrav

For opptak til mastergradsstudiet gjelder § 3 i forskrift om krav til mastergrad og § 2 i forskrift om studier ved DMMH.

Grunnlaget for opptak er relevant bachelorgrad (180 stp.) med minimum 60 stp. i kunstfag og 30 stp. i pedagogikk.

Med relevant grad menes:

  • Bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/ førskolelærerutdanning med 30 stp. kunst- og kulturrelatert fordypning
  • Bachelorgrad som grunnskolelærer med 60 stp. i kunstfag
  • Bachelorgrad i kunstfag og 30 stp. i pedagogikk
  • Bachelorgrad i pedagogikk og 60 stp. i kunstfag
  • Bachelorgrad i steinerpedagogikk
  • 3-årig bachelorutdanning som faglærer i kunstfag
  • 3-årig bachelorutdanning som pedagog (barnevernspedagog, spesialpedagog) og 60 stp. i kunstfag

C-krav ved opptak til master

Alle som tas opp må ha en gjennomsnittskarakter på C eller bedre innen de obligatoriske 60 sp. i ett eller flere kunstfag. Søkere må ha gjennomsnittskarakteren C eller bedre på bachelorgraden. Dette kan fravikes i særskilte tilfeller etter en faglig vurdering av søkerens samlede kvalifikasjoner. Søknaden må inkludere dokumentasjon på kvalifikasjoner, som for eksempel arbeidserfaring eller lignende. 

Søkere som ikke oppfyller C-krav

Søkere med tidligere førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller karakterkravet på C, kan forbedre karaktersnittet sitt ved å legge ved dokumentasjon på relevant videreutdanning fra DMMH eller annen høyere utdanning. Det er viktig å merke seg at både intern og ekstern videreutdanning som blir innpasset i mastergraden, ikke samtidig kan brukes til å forbedre karaktersnittet. Eksempler på relevante studier/fagområder er årsstudium eller tilsvarende innenfor:

  • samfunnsvitenskap og humaniora, f. eks. årsstudium i pedagogikk
  • fagområder som inngår i barnehagelærerutdanningen
  • fagområder av særlig relevans for masterprogrammets profil

Les mer om opptakskrav i gjeldende studieplan

Opptak til enkeltemner
Tre av emnene i første studieår, MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning (15 sp.), MKBKP4030 Perspektiver på barnekultur og kunstpedagogisk praksis (15 sp.) og MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 sp.), kan tas som enkeltemner.

Dokumentasjon

Du må laste opp vitnemål, karakterutskrift, attester og andre relevante dokumenter i Søknadsweb innen søknadsfristen. Se viktig informasjon om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.

Jobbmuligheter

Studiet gir deg kunnskaper og ferdigheter til å kunne lede og veilede kunst- og kulturfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter i barnehagen. Studiet kan også gi deg grunnlag for å arbeide med kunstfaglig utviklings- og formidlingsarbeid med og for barn i andre deler av oppvekstfeltet, og på ulike kunst- og kulturarenaer, avhengig av din faglige bakgrunn. 

Internasjonal utveksling

Benytt anledningen til faglig fordypning i Odense, blant annet kjent som H. C. Andersen sin fødeby og med et rikt kulturliv og mye spennende barnekultur.

Tredje semester av masterstudiet i barnekultur og kunstpedagogikk kan gjennomføres som Erasmus+ student ved vår samarbeidspartner Syddansk Universitet (SDU). Emnet "Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt" blir erstattet med følgende emner ved SDU (med forbehold om endringer):

  • Kulturformidling, æstetiskfaglig teori og praksis (6 studiepoeng)
  • Kulturel/æstetisk produktion/projekt (9 studiepoeng)
  • Forskningsteori og -metode (6 studiepoeng)

I tillegg til Lånekassestøtte, kan du få Erasmus+ støtte.

Det vil bli avholdt informasjonsmøter. Søknadsfristen er 1. mars. Relevante søkere må ha bestått alle emner før utreise. Aktuelle kandidater blir innkalt til intervju. Det vil bli lagt vekt på faglig, personlig og sosial egnethet.

Innpassing

Masterstudiet gir mulighet for innpassing, etter søknad, av følgende emner fra 2-årig Masterprogram i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning kunstfag ved PLU, NTNU:

EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) sammen med EDU3123 Vitenskapsteori (7,5 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.).

EDU3074 Kunstpedagogikk, diskursiv kompetanse og profesjonalitet (7,5 stp.) sammen med EDU3070 Kunstfag, lek og barndomsforståelse (7,5 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for MKBKP4030 Teori barnekultur og kunstpedagogikk (15 stp.).

Det er også mulig å få innpasset emner fra andre utdanningsinstitusjoner etter søknad.

Videre studier

Fullført masterprogram gir mulighet for opptak til videre studier på ph.d.-nivå.

Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.



Spørsmål om studiet eller opptak?

Spør en student

Tiktok logo
Våre studentamabasadører svarer deg på TikTok @dmmhstudent