- Master
Master i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Studietype Heltid, 2 år, samlingsbasert
- Studiepoeng120
- Søknadsfrist15. april
Studieavgift: Kr. 2 900,- pr. sem. (inkl. semesteravgift til Studentsamskipnaden)
Målet med denne masterutdanningen er å formidle, utfordre og videreutvikle forsknings- og profesjonsbasert kunnskap om barn som har særlige utfordringer når det gjelder utvikling, lek og læring, betegnet som barn med spesielle behov.
Studiets oppbygging
- Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.)
- Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.)
- Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.)
- Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 stp.)
- Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.)
- Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign (15 stp.)
Til sammen vil dette danne grunnlaget for masteroppgaven:
Masteroppgave (30 stp.)
Studiet har faglig og etisk forankring i overordnede verdier og prinsipper for pedagogisk virke i nasjonal sammenheng: likeverd, tilpassing og inkludering.
Studiet er blant de få masterutdanningene i spesialpedagogikk i Norge som har spesifikt fokus på de yngste barna.
Undervisningen er forskningsbasert med sterk profesjonsinnretning, og søker å utdanne kyndige og reflekterte spesialpedagoger for arbeid i barnehage, skole, ulike støtte- og hjelpeinstanser, offentlig forvaltning og høyere utdanning, samt å kvalifisere for forskerutdanning (ph.d.).
Trenger du mer informasjon om dette studiet?
Hvem passer dette studiet for?
Studiet retter seg mot studenter med avsluttet barnehagelærerutdanning, men også studenter med andre lærerutdanninger.
Studiet henvender seg også til studenter med pedagogisk eller sosialpedagogisk bakgrunn som ønsker å fordype seg i spesialpedagogisk arbeid i barnehage- og skolesektoren, ulike støtte- og hjelpeinstanser eller forvaltning.
Studiet retter seg videre mot studenter som ønsker å kvalifisere seg videre til forskerutdanning (ph.d.).
Internasjonal utveksling
I andre semester av utdanningen kan studenter på master i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom ha praksisperioden i emnet "Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst" i spesialinstitusjoner i Afrika gjennom DMMHs samarbeidspartnere. Lengde på oppholdet er 4 uker.
Oppholdet dekkes av studenten selv. Studenten kan i tillegg motta et reisestipend fra DMMH. Informasjon om utvekslingsmulighetene vil bli presentert tidlig i første semester av studiet. Da vil det også bli opplyst om søknadsfrister.
Opptakskrav
For opptak til mastergradsstudiet gjelder § 3 i forskrift om krav til mastergrad og § 2 i forskrift om studier ved DMMH.
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).
Med relevant grad menes:
- 3-årig barnehagelærerutdanning eller 3-årig førskolelærerutdanning (etter tidligere modell)
- annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som grunnskolelærer/allmennlærer, barnevernspedagog, faglærer eller bachelorgrad og ettårig PPU
- bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk, pedagogikk eller rådgivning og voksnes læring
Søkere med grunnutdanning som vernepleier må ha 30 stp. pedagogikk i tillegg for å være kvalifiserte som søkere.
Søkere med utdanning innen barnevernspedagogikk må dokumentere at utdanningen inneholder minimum x (30/60) studiepoeng i pedagogikk. Emnene kan enten være tatt som del av, eller i tillegg til graden.
C-krav ved opptak til master
Ved opptak til mastergradsstudiet er det karaktergrense. Forutsetning for opptak er minimum gjennomsnittskarakter C fra utdanningen som inngår i bachelorgraden. Kvalifiserte søkere rangeres på grunnlag av vektet gjennomsnitt av alle eksamener som inngår i opptaksgrunnlaget, jf. forskrift om studier ved DMMH § 2-7.
Søkere som ikke oppfyller C-krav
Søkere med tidligere førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller karakterkravet på C, kan forbedre karaktersnittet sitt ved å legge ved dokumentasjon på relevant videreutdanning fra DMMH eller annen høyere utdanning. Det er viktig å merke seg at både intern og ekstern videreutdanning som blir innpasset i mastergraden, ikke samtidig kan brukes til å forbedre karaktersnittet. Eksempler på relevante studier/fagområder er årsstudium eller tilsvarende innenfor:
- samfunnsvitenskap og humaniora, f.eks. årsstudium i pedagogikk
- fagområder som inngår i barnehagelærerutdanningen
- fagområder av særlig relevans for masterprogrammets profil
Les mer om opptakskrav i gjeldende studieplan
Opptak til videreutdanning
De fire emnene i første studieår, MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.), MSKSR4021 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.), MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.) og MSIST4030 Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 stp.), kan tas som videreutdanningene Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 (MSSPF4000 og MSSRO4010) og Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 (MSKSR4021 og MSIST4030). Studenten må ha bestått de to av de foregående emnene (MSSPF4000 og MSKSR4021) for å kunne begynne på MSIST4030.
For nærmere informasjon om opptak til videreutdanningene, se egen studieplan for disse.
Dokumentasjon
Du må laste opp vitnemål, karakterutskrift, attester og andre relevante dokumenter i Søknadsweb innen søknadsfristen. Se viktig informasjon om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.
Innpassing
Studiene Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner / Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 og Spesialpedagogikk 2: Språkvansker og sosiale og emosjonelle vansker / Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 (totalt 60 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for de fire emnene i 1. studieår.
Studiet Spesialpedagogikk 1: Generell innføring i spesialpedagogiske emner / Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 (30 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for de to emnene MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.) og MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.).
15 stp. av studiet MVBSS6000 Barns språkutvikling og språklæring (30 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for MSKSR4021 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.). Arbeidskrav knyttet til praksis må gjennomføres i tillegg.
Jobbmuligheter
Fullført Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom kvalifiserer for arbeidsoppgaver i barnehage, skole, ulike støtte- og hjelpeinstanser, f. eks. Pedagogisk psykologisk tjeneste, Habiliteringstjeneste, Statped, samt offentlig forvaltning og høyere utdanning.
Arbeidsoppgavene kan være rettet mot forebyggende virksomhet og mot direkte arbeid med barn med spesielle behov og tiltak på systemnivå. Arbeidsoppgaver kan bl.a. omfatte kartlegging, utviklingsstimulering, opplæring, veiledning, rådgivning og oppgaver på ulike forvaltningsnivå.
Videre studier
Fullført masterprogram gir mulighet for opptak til videre studier på ph.d.-nivå.
Studiestart og samlingsuker
Informasjon om studiestart og datoer for samlingsuker publiseres i god tid før studiestart.
Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.