Facebook
Gå til innholdet
Lukk
felles
De første skrittene. Det første vennskapet. Den første løse tanna. Det er et privilegium å få være tett på så mange av de store øyeblikkene i et barns liv, mener barnehagelærerne Marit Haugen og Pia Aune.

Marit Haugen og Pia Aune

De viktige årene

– Det er så mange av disse «første», smiler Marit Haugen, enhetsleder og styrer i Skage barnehage i Overhalla.

– Det kan være første gangen du møter snø for første gang, eller første gangen du føler at du er skikkelig sint, eller bobler av glede. Og første gangen barnet besøker skolen så er vi med. Det er så fint å få være med på disse øyeblikkene.


Tenker du barnehagelærerutdanning?

marit_2

Hjernen utvikler seg


Sammen med assisterende styrer Pia Aune har hun ansvaret for 100 barn og 37 ansatte i Skage barnehage som ligger i Overhalla, helt nord i Trøndelag. Både Marit og Pia er opptatt av hvor viktige barnehageårene er og påpeker at hjernen utvikler seg aller mest fra barn er 1-5 år.

– Det er da vi har dem her i barnehagen, og det er vår oppgave å bidra til å gjøre dem trygge på seg selv og robuste sier Pia, som selv er tredje generasjon som jobber i barnehage.

De har begge to utdanningen sin fra Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Marit har også tatt spesialpedagogikk, og begge to har tatt lederutdanning for styrere ved DMMH.

Faglig trygghet


Som ledere må de forholde seg til både ansatte, barn og foreldre, og de sitter også ofte i møter med andre offentlige instanser hvor de av og til kan oppleve at de blir utfordret både på fag og kompetanse. Da gir utdanningen en solid trygghet.

– Jeg opplever at barnehagefaget fort blir litt undervurdert av de som ikke selv jobber med det. En av de største mytene rundt yrket vårt er jo at vi «bare passer unger», men vi har altså ansvar for ungene dine opptil 10 timer om dagen, 48 uker i året. Det er et stort ansvar, og da er jeg glad for å ha en god fagutdanning i ryggen, understreker Marit.

De har også beholdt tett kontakt med fagmiljøet på DMMH etter utdanning gjennom regional kompetanseutvikling for barnehager, og opplever at terskelen er lav for å ta kontakt om det er faglige spørsmål de ønsker å diskutere.

– Dronning Maud har den beste barnehagekompetansen og fagtyngden i landet, og vi setter pris på at vi kan ringe veileder og spørre om det er noe. Det er spesielt verdifullt for oss som holder til et stykke unna og ikke bare kan stikke innom når det arrangeres fagdager og slike ting, sier de to.


Se hele studietilbudet

Får brukt egne styrker og interesser


Selv om ingen av dem egentlig hadde tenkt å bli barnehagelærere er begge glade for at de endte opp nettopp her.

– Uansett hva du er interessert i så får du brukt det i dette yrket. Vi står ganske fritt til å spille på styrkene vi har og tilpasse opplegget vårt rundt både barnas interesse og ansattes styrker sier Pia, og får støtte av Marit.

– Vi har ei utdanning med fokus på tverrfaglighet, og det gir mange muligheter. Vi trenger ikke tenke bare norsk, matte eller engelsk, men heller ha fokus på å lære gjennom lek og utforskning. Selv om vi også må forholde oss til rammeplan så står vi ganske fritt til å jobbe med ulike tema ut fra barnas interesser, sier hun.

I Skage barnehage innebærer det at barna lærer å snekre og bygge, får bli med på fisketur og bærplukking eller kanskje får sangstunden frisket opp med gitarspill, alt ettersom hvem som er på jobb.

– Vi som ledere er opptatt av at den enkelte pedagog skal få være med og bestemme og forme innholdet. Vi har selvsagt noen faste ting vi må gjøre, men ansatte planlegger innholdet ut fra sin barnegruppe, sier Marit.

 – Noe av det jeg liker aller best med jobben er at den er så variert. Ingen dager er like og vi har så mange forskjellige arbeidsoppgaver i løpet av en dag. Det setter jeg utrolig stor pris på, avslutter Pia.


Møt andre studenter ved DMMH
pia-

felles-2

Bilder er tatt av Guro Olsen Strand