Facebook
Gå til innholdet
Lukk
marius-bjonnes
- I løpet av studietiden har jeg vokst i rollen som voksenperson. Det er enklere å ta ansvar og jeg har blitt mye tryggere på meg selv.

Marius Bjønnes

Møt Marius Bjønnes

Fra Kløfta, Viken
3. års student barnehagelærerutdanningen

Jeg jobbet ett år med telefonsalg etter videregående, og fant ut at jeg ønsket en jobb der jeg kunne være sammen med mennesker og ikke bare sitte alene foran en pult hele dagen. Jeg vil ha en jobb jeg gleder meg til å gå på. 

Jeg har alltid hatt mange barn rundt meg i oppveksten og da folk rundt meg anbefalte DMMH tenkte jeg at jeg kunne jo alltids prøve det ut. Den første praksisen er ganske tidlig i semesteret, så da kunne jeg jo bare slutte hvis jeg ikke likte det. Jeg likte også at det er mange jobbmuligheter etter studiet, det er en god utdanning jeg kan bygge videre på.

Så langt har ikke studiet bydd på de store utfordringene. Det er klart at enkelte perioder er mer travle enn andre, men jeg synes tiden har gått veldig fort. Vi blir utfordret til å reflektere over hvem vi er som rollemodeller, hvorfor tar vi de valgene vi gjør, vi skal finne det pedagogiske grunnsynet vårt. Det er kanskje noe av det som har vært mest krevende, men når du kommer ut i praksis kommer det fort til syne. 

Spennende i praksis

Jeg ble tatt veldig godt i mot i praksis. Jeg var heldig og kom på en barnehage som hadde flere studenter fra høgskolen. Så vi var en student på hver avdeling. Nå som jeg har lært mer ser jeg jo at det er mye jeg ville ha gjort annerledes, men jeg fikk hele tiden god støtte av fra praksislæreren i barnehagen. Det var åpent for at jeg kunne gjøre feil, og vi fikk mange muligheter. 

Etter den første praksisperioden begynte jeg å jobbe deltid i den samme barnehagen. Jeg har fått prøvd meg på flere avdelinger og skjønner at småbarns- og storbarns-avdeling er to forskjellige verdener. På småbarn får man et tettere bånd med barna. De er mer avhengige av tillit og god kontakt med deg. Det er utrolig gøy å jobbe på storbarnsavdelingen, der vi blant annet får være med å planlegge og gjennomføre pedagogiske opplegg.

Under praksis hadde jeg ansvar for en samlingsstund med musikalsk innhold, da tok jeg med ukulelen som jeg hadde lært å spille på i musikkundervisningen på DMMH. I tillegg til å planlegge opplegget og ha ansvar for gjennomføringen må vi også analysere hvordan det gikk i ettertid. Det gir deg et godt perspektiv på hva rollen til pedagogen i barnehagen er. Jeg hadde også et naturfagsopplegg der jeg lagde en vulkan av bakevarer. Det er morsomt for barna, men det som virkelig er viktig er den undringen som oppstår blant barna i etterkant.

I løpet av studietiden har jeg vokst i rollen som voksenperson

  Det er mye enklere for meg å ta ansvar, jeg har blitt mye tryggere på meg selv som voksen rundt barna. Jeg vil være en trygg kilde for barna, men jeg vil ikke miste den lekne siden av meg som jeg er veldig glad for at jeg har klart å beholde. Det gjør barnehagelærerrollen unik, hvis man har noen egenskaper man ikke trenger i andre jobber kan man likevel ha den i barnehagen. 

Jeg gleder meg over å dra til DMMH hver dag, det er veldig givende å komme på høgskolen og være interessert i det du holder på med. Miljøet her er også veldig godt. Forskjellen mellom en høgskole og et universitet er at man ikke blir ansiktsløs for lærerne, men blir et navn og forsvinner ikke i mengden. Man får en nærhet til hverandre på en positiv måte. Høgskolen har et stort fokus på medvirkning fra studentene.

Trondheim har veldig mye å by på for studenter, jeg bruker byen mye. Vi har et veldig godt klassemiljø og gjør mye sosialt sammen, men jeg er også med i styret i Linjeforeningen Caeca Regina.  Jeg er er engasjert i Fadderuka, det er et hav av muligheter til å engasjere seg utenfor studiet. Det er veldig viktig at man trives utenfor studiet, det gjør ting så mye enklere. 
 
marius-bjonnes