Gå til innholdet
Lukk
markus-k.
- I barnehagen vil jeg være den som barna leker sammen med, den barna ser opp til og som de føler de kan dele alt med 

Markus Køteles

Møt Markus Køteles

Fra Stjørdal
1. års student barnehagelærerutdanning med vekt på natur og friluftsliv

Gjennom videregående og studiene hadde jeg sommerjobber der jeg jobbet med rus og psykiatri og etter hvert barn og barnevern. Jeg var sikker på at jeg skulle jobbe med mennesker og hadde et sterkt ønske om at jobben jeg kommer til å gjøre skal ha en betydning for de jeg arbeider med. Så jeg fullførte en bachelorutdanning i psykologi ved et universitet i England og begynte på masterstudiet i Bergen. 

Masteren ga meg imidlertid ikke det jeg ønsket. Jeg sluttet og bestemte meg for å jobbe ett år i barnehage i stedet, for å se hvordan det var. Der trivdes jeg utrolig godt og jeg innså at det var barnehagelærer jeg skulle utdanne meg til.

Alle kollegaene mine anbefalte DMMH, som har flere linjer å velge mellom. Jeg har holdt på mye med musikk, men jeg er også veldig glad i å være ute i naturen så valget endte til slutt på barnehagelærer med vekt på natur og friluftsliv. 

Mye refleksjon i studiet

Det var en utfordrende overgang fra mitt tidligere bachelorstudie i England, jeg måtte lære meg en ny studiemåte. Psykologien er mer analytisk og vitenskapelig, på barnehagelærerutdanningen kreves det mer refleksjon og begrunnelser ut fra egne perspektiv, selv om vi også her har mye teori å forholde oss til.  

Det som har gitt meg mest i studiet så langt er nok de gode lærerne vi har. Lærerne har satt preg på meg, de får meg til å reflektere og forstå sammenhenger. Jeg setter også pris på det gode studiemiljøet og at campus er så lite. Jeg treffer stadig noen jeg kjenner som jeg kan snakke med, på tvers av linjene. Jeg har engasjert meg i Linjeforeningen vår, hvor jeg er arrangementsansvarlig. En linjeforening er gull verdt, du får så mye ekstra. Her blir du kjent med mange mennesker du ellers ikke ville ha møtt. 

En god start på studiet

Jeg føler det er et godt samhold i klassen .De første arbeidskravene våre på studiet var veldig morsomme. Vi dro på turer, overnattet på Frøset gård og vi samlet planter til en artssamling. Når man treffes i andre settinger enn i klasserommet er det mye lettere å bli kjent med hverandre. 

Det som har engasjert meg mest så langt er praksis. Vi har hatt to uker praksis i barnehage, og skal i ny praksis på nyåret. Det var interessant å se kontrasten mellom der jeg jobbet før og der jeg var i praksis. 

Jeg har allerede begynt å tenke både på bachelor og på masteroppgaven. Jeg vil ta master i spesialpedagogikk og lære om tegnspråk.

Vinteraktivitetsuke

Faget jeg liker best så langt er Natur, helse og bevegelse. Vi er mye ute i friluft og flytter læringen ut. Jeg gleder meg veldig til Vinteraktivitetsuka som er spesiell for linja mi, da skal vi vi være ute en hel uke og skape et vinterlandskap for barna. 

I barnehagen vil jeg være den som barna leker sammen med, den de ser opp til og som de føler de kan dele alt med. Når du sitter i sandkassa sammen med barna får de en sterk tilknytning til deg. Jeg er bevisst den profesjonelle relasjonen jeg har til barna men jeg ser også verdien av at de har voksne som kan leke sammen med dem.