Facebook
Gå til innholdet
Lukk
odin-haugdahl-oye
- Av og til kan jeg være uenig med en lærer. Da opplever jeg at lærerne har vært veldig interessert i å høre det jeg har å si.

Odin Haugdahl Øye

Odin Haugdahl Øye

24 år, fra Trondheim

ole_ekker_dmmh_09_11_2020_imgp2165_mindre
På videregående tok jeg elektro med påbygg, og så studerte jeg litt historie. Jeg hadde ikke lyst til å fortsette, og mens jeg lurte på hva jeg burde studere begynte jeg å jobbe i barnehagen der faren min jobber. Der fikk jeg raskt mye tillitt, og både ansatte og foreldre oppfordret meg til å utdanne meg videre innen barnehagefeltet. Jeg har alltid vært ganske flink med barn og jeg har jobbet på en barne- og ungdomsskole tidligere. 

Etter å ha jobbet 2 år i barnehagen søkte plass på utdanningen. Jeg vet ikke om jeg vil jobbe i barnehage hele resten av livet, men jeg får mange jobbmuligheter ved å velge denne utdannelsen, jeg liker å være med barn og jeg liker barnehagetilværelsen.
Gjennom studiene har jeg fått bedre teoretisk kunnskap og en grunnstruktur i arbeidet jeg gjør i barnehagen. Før kom det naturlig å starte opp aktiviteter, nå får jeg en bedre tankegang rundt det. Studiet har også gjort meg mye bedre til å sette meg tilbake og observere. 

Må ikke være redd for å si meningen sin 

Av og til kan jeg være uenig med en lærer. Da opplever jeg at lærerne har vært veldig interessert i å høre det jeg har å si. Lærerne er ganske åpne, de sier at barnehagefeltet er i stadig utvikling og for at det skal gå videre trenger man folk som tenker annerledes. De slår ikke hardt ned på de som er uenige med dem, men oppmuntrer til debatt og prøver å få frem sine tanker rundt temaet. 

Frem til jul hadde vi ca halvparten av undervisningen på campus. Jeg synes det var helt supert å være på skolen og jobbe i timene. Det er flere klasserom, gode lærere, og godt lagt opp med grupperom.

DMMH skal ha skryt for hvordan studiegruppene og arbeidet ved høgskolen er organisert, jeg føler det legges opp til mindre ensomhet enn ved universitet med større forelesningssaler. Studentlivet kan være ganske ensomt, men det har vært lett å skape sosiale relasjoner mellom klassekamerater og studiegrupper. Studiegruppene skaper vennskap vi kan holde på.

Siden vi har klasseromsundervisning får vi et tett samhold som kan minne litt om videregående, selv om det der er klasser og ikke studier. Jeg har også planlagt å starte på volleyballlaget og jeg har hørt mye bra om linjeforeninga.

Musikk inspirerer

Jeg har aldri spilt noe instrument og trodde ikke jeg var musikalsk før jeg begynte på DMMH. Her må jeg lære meg ukulele som er en stor ressurs i barnehagen. Jeg er ikke den beste til å lære meg sanger men når jeg synger med barna så er det ikke så farlig om teksten er rett, jeg finner på tulletekster, ungene danser med og vi har det kjempeartig.

Faren min bruker mye musikk i barnehagen, og han spiller også musikk han selv liker. Det tror jeg er viktig og det ser jeg også at foreldrene setter pris på, ungene synger Metallica og Red Hot Chili Peppers. Musikk i barnehagen er viktig men variert musikk er også viktig.

Barna skal føle seg trygge med meg

Jeg vil ikke være den voksne som barna ikke vil spørre om å bli med i leken. De kan spørre om problemer de har, om hjelp. Jeg vil være den lekende og aktive, glade og åpne mannen i barnehagen. Barna skal føle seg trygg med meg, de skal føle jeg er en de kan oppsøke når som helst og snakke med om hva som helst. Jeg ønsker også være en kollega som de andre i barnehagen og sjefene mine kan komme til meg med hva de har på hjertet. 

Den som går inn i barnehagen og tror at det er et enmannsshow får sjokk. Samarbeid og kommunikasjon mellom de voksne er alfa og omega i barnehagen. For at barnehagen skal funke i det hele tatt og være et bra miljø for barna må det være et godt samarbeid både i avdelingene men også på tvers.