Gå til innholdet
linnea-master
Det er gøy å møte folk som ikke bare er enige, men som tør å ta de faglige diskusjonene.

Linnea Hoff Johannessen

Møt Linnea Hoff Johannessen

Fra Sandefjord
Masterstudent i barnehagekunnskap og barnehagelærer med spesialpedagogiske oppgaver i Dronning Mauds Minne barnehage

Jeg har vært i barnehagen i nesten hele livet, siden begge foreldrene mine er utdannet førskolelærere. Jeg hadde derfor mye kjennskap til barnehagen og ønsket å utdanne meg innen feltet. 

Flerkulturell forståelse

Etter videregående gikk jeg ett år på bistandslinja på Fredly folkehøgskole. Alle jeg kjente anbefalte meg å starte på DMMH. Det at alle på høgskolen har samme fokus, at alle vil det samme, gjorde meg ekstra bestemt på at det var her jeg ville ta utdannelsen min. Og jeg er veldig fornøyd med valget om å gå her. Jeg søkte på barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse. Jeg fikk dra på utveksling til USA i det nest siste semesteret, hvor jeg jobbet i barnehage og studerte ved University of Washington i Seattle. 

Et bredt perspektiv på barnehagen 

Jeg hadde lyst til å ta en master for å få mer kunnskap om feltet jeg skal jobbe i, og begynte på studiet rett etter bachelorgraden. En master gir meg mer tyngde til å delta i debatten om barnehagens betydning. Og selv om jeg ønsker å jobbe som barnehagelærer i utgangspunktet så gir en mastergrad meg flere muligheter i yrkeslivet. 

DMMH tilbyr flere interessant mastere, men jeg landet på at barnehagekunnskap virket som det riktige for meg. Som leder i en barnehage jobber du veldig alene, og jeg synes det er viktig å ha et bredt perspektiv på barnehagen.

Jeg trives veldig godt som masterstudent. De fleste på studiet har mange års erfaring fra arbeid i barnehagen, det er skikkelig dyktige folk. Det kan være utfordrende å delta i debatter med folk som har veldig mye erfaring, men det er rom til ikke å alltid være enige med hverandre eller med foreleser, noe som gjør at det likevel føles trygt. Det er gøy å møte folk som ikke bare er enige, men som tør å ta de faglige diskusjonene. Vi har veldig ulike bakgrunner, alt fra politikere til styrere er representert i klasserommet. 

Mellom samlingene bytter vi gjerne tekster og vi har gruppearbeid i regi av lærere og studenter. Det er veldig deilig å komme til campus etter noen uker uten samlinger. Jeg gleder meg til å møte faglærere og studenter, og til å få en bredere forståelse av tekstene jeg har lest. Det kan være tøft å studere på egen hånd, men når du er på DMMH er ikke stoffet bare inne i hodet ditt, du får diskutert med andre. Forelesningene gir også en ny motivasjon til å lese videre og lære mer. 

Masterstudiet gjør noe med min egen læringsinnsats

På masterstudiet får jeg enda mer igjen av forelesningene enn på grunnutdanningen, de blir løftet et nivå. Alle som går her har tatt et aktivt valg om å gå tilbake til skolebenken for å lære mest mulig. Folk leser, møter på samlinger og jobber hardt med oppgavene underveis. Det gjør også noe med min egen læringsinnsats, jeg vil også lære mer for å komme videre. 

Jeg liker veldig godt forelesningsformen med små klasser, lærerne her husker deg og bryr seg om hvordan det går med deg. Du får en god utdannelse på DMMH, det er her man går når man er seriøs. Jeg opplever at pensumlistene er oppdaterte og varierte. Det gjør meg enda mer sikker på at kunnskapen jeg får her på DMMH er relevant og oppdatert.