- Videreutdanning, masternivå
Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1
- Studietype Deltid, 2 semester
- Studiepoeng30
- Søknadsfrist15. april
Studieavgift: Kr. 2 900,- pr. sem. (inkl. 700,- i semesteravgift til Sit).
Målet med denne videreutdanningen er å formidle, utfordre og videreutvikle forsknings- og profesjonsbasert kunnskap om barn som har særlige utfordringer når det gjelder utvikling, lek og læring, betegnet som barn med spesielle behov.
Emner
- Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.)
- Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.)
Undervisningen er forskningsbasert med sterk profesjonsinnretning, og søker å utdanne kyndige og reflekterte spesialpedagoger for arbeid i barnehage, skole, ulike støtte- og hjelpeinstanser eller offentlig forvaltning.
Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 (30 stp.), kan bygges på med Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 (30 stp.). Det er også mulig å ta begge videreutdanningsenhetene samtidig, som et fulltidsstudium på 60 studiepoeng.
Dersom man senere ønsker å søke seg inn på Master i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom, vil man kunne søke om innpassing av videreutdanningsenhetene. Disse to vil til sammen utgjøre første studieår av masterstudiet, slik at det vil være mulig å starte direkte på andre studieår
Trenger du mer informasjon om dette studiet?
Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.)
Under dette emnet er det fokus både på fagets framvekst og egenart, på tidlig innsats i tidlig alder, rettigheter i forhold til spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelagt opplæring og ulike støtte- og hjelpeinstanser i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, også med referanse til et internasjonalt perspektiv. Videre omhandles ulike funksjonsnedsettelser og sentrale føringer for tilrettelegging for utvikling, lek og læring i ulike kontekster, noe som også inkluderer et kritisk blikk på kategorisering av vansker.
Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.)
Sentralt i dette emnet er sårbarhet og resiliens, tema som teoretiseres og drøftes i forhold til barns oppvekstsvilkår, utvikling, lek og læring i barnehage og skole, et tema som også innlemmer fokus på sosiale og emosjonelle vansker og styrker. Studentene utfordres både gjennom undervisning og veiledet praksis til å utvikle et kritisk blikk på diagnostiske begrep, ulike kartleggingsverktøy og tiltak i barnehage og skole.
Hvem passer dette studiet for?
Studiet retter seg i første rekke mot barnehagelærere i praksisfeltet og studenter med avsluttet barnehagelærerutdanning, men også studenter med andre lærerutdanninger. Studiet henvender seg også til studenter med pedagogisk eller sosialpedagogisk bakgrunn som ønsker å fordype seg i spesialpedagogisk arbeid i barnehage- og skolesektoren, ulike støtte- og hjelpeinstanser eller forvaltning.
Arbeidsformer og organisering
Studiet går over to semester og er et deltidstudium på totalt 30 stp. Undervisningen er organisert som samlingsbasert undervisning. I tillegg til samlingene er det 55 timer praksis i vårsemesteret. Arbeidsmengden er fordelt med 15 stp. per semester.
Utveksling
I andre semester av utdanningen kan studenter på Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 ha praksisperioden i emnet «Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst» i spesialinstitusjoner i Afrika gjennom DMMHs samarbeidspartnere. Lengde på oppholdet er 4 uker.
Oppholdet dekkes av studenten selv. Studenten kan i tillegg motta et reisestipend fra DMMH. Informasjon om utvekslingsmulighetene vil bli presentert tidlig i første semester av studiet. Da vil det også bli opplyst om søknadsfrister.
Opptakskrav
For opptak til mastergradsstudiet gjelder § 3 i forskrift om krav til mastergrad og § 2 i forskrift om studier ved DMMH.
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).
Med relevant grad menes:
- 3-årig barnehagelærerutdanning eller 3-årig førskolelærerutdanning (etter tidligere modell)
- annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som grunnskolelærer/allmennlærer, barnevernspedagog, faglærer eller bachelorgrad og ettårig PPU
- bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk, pedagogikk eller rådgivning og voksnes læring
Søkere med grunnutdanning som vernepleier må ha 30 stp. pedagogikk i tillegg for å være kvalifiserte som søkere.
Søkere med utdanning innen barnevernspedagogikk må dokumentere at utdanningen inneholder minimum x (30/60) studiepoeng i pedagogikk. Emnene kan enten være tatt som del av, eller i tillegg til graden.
C-krav ved opptak til master
Ved opptak til mastergradsstudiet er det karaktergrense. Forutsetning for opptak er minimum gjennomsnittskarakter C fra utdanningen som inngår i bachelorgraden. Kvalifiserte søkere rangeres på grunnlag av vektet gjennomsnitt av alle eksamener som inngår i opptaksgrunnlaget, jf. forskrift om studier ved DMMH § 2-7.
Søkere som ikke oppfyller C-krav
Søkere med tidligere førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller karakterkravet på C, kan forbedre karaktersnittet sitt ved å legge ved dokumentasjon på relevant videreutdanning fra DMMH eller annen høyere utdanning. Det er viktig å merke seg at både intern og ekstern videreutdanning som blir innpasset i mastergraden, ikke samtidig kan brukes til å forbedre karaktersnittet. Eksempler på relevante studier/fagområder er årsstudium eller tilsvarende innenfor:
- samfunnsvitenskap og humaniora, f.eks. årsstudium i pedagogikk
- fagområder som inngår i barnehagelærerutdanningen
- fagområder av særlig relevans for masterprogrammets profil
Les mer om opptakskrav i gjeldende studieplan
Opptak til videreutdanning
De fire emnene i første studieår, MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.), MSKSR4021 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.), MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.) og MSIST4030 Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 stp.), kan tas som videreutdanningene Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 (MSSPF4000 og MSSRO4010) og Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 (MSKSR4021 og MSIST4030). Studenten må ha bestått de to av de foregående emnene (MSSPF4000 og MSKSR4021) for å kunne begynne på MSIST4030.
Dokumentasjon
Du må laste opp vitnemål, karakterutskrift, attester og andre relevante dokumenter i Søknadsweb innen søknadsfristen. Se viktig informasjon om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.
Jobbmuligheter
Fullført videreutdanning i Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 kvalifiserer for arbeidsoppgaver i barnehage, skole, ulike støtte- og hjelpeinstanser. De spesialpedagogiske arbeidsoppgavene kan være både rettet mot forebyggende virksomhet og mot direkte arbeid med barn med spesielle behov og tiltak på systemnivå. Arbeidsoppgaver kan bl.a. omfatte kartlegging, utviklingsstimulering, opplæring, veiledning og rådgivning.
Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.