DMMH | Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2
Flere barn og voksne sitter å spiser på en benk. En voksen lener seg ned til et av barna. Barnet smiler med en brødskive i hånda.
  • Videreutdanning, masternivå

Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2

  • Videreutdanning, masternivå

Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2

  • Studietype Deltid, 2 semester
  • Studiepoeng30
  • Søknadsfrist15. april

Studieavgift: Kr. 2 900,- pr. sem. (inkl. 700,- i semesteravgift til Sit).

Målet med denne videreutdanningen er å formidle, utfordre og videreutvikle forsknings- og profesjonsbasert kunnskap om barn som har særlige utfordringer når det gjelder utvikling, lek og læring, betegnet som barn med spesielle behov.

Emner

  • Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.)
  • Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 stp.)

Undervisningen er forskningsbasert med sterk profesjonsinnretning, og søker å utdanne kyndige og reflekterte spesialpedagoger for arbeid i barnehage, skole, ulike støtte- og hjelpeinstanser eller offentlig forvaltning.

Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 (30 stp.) bygger på Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 (30 stp.), eller tilsvarende studium. Det er også mulig å ta begge videreutdanningsenhetene samtidig, som et fulltidsstudium på 60 studiepoeng.

Dersom man senere ønsker å søke seg inn på Master i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom, vil man kunne søke om innpassing av videreutdanningsenhetene. Disse to vil til sammen utgjøre første studieår av masterstudiet, slik at det vil være mulig å starte direkte på andre studieår.

Trenger du mer informasjon om dette studiet?

Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.)

Å erverve språklig kompetanse er sentralt i barns liv. Under dette emnet formidles teoretisk forankring av språkutvikling, språk- og kommunikasjonsvansker og språkkartlegging, observasjon, bruk av kartleggingsverktøy og tester og språkstimulerende tiltak. Videre vektlegges språkets betydning både for utvikling av lese- og skriveferdigheter og som forebygging av lese- og skrivevansker. Dilemma og kritiske innvendinger knyttet til kartlegging inngår både i undervisning og arbeidskrav. Teoretisk kunnskap om relasjonskompetanse inngår i undervisning. Refleksjon over egen relasjonskompetanse i praksis inngår som arbeidskrav.

Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 stp.)

I dette emnet presenteres og drøftes ulike teorier om inkludering, rådgivning og samarbeid knyttet til spesialpedagogisk arbeid. Tidlig innsats for barn og familier fordrer samarbeid med barnets foreldre/foresatte og andre. Studentene vil blant annet utfordres til å prøve ut rådgiving gjennom praktiske øvelser. Gjennom undervisning forankres profesjonsbegrepet teoretisk og spesialpedagog som profesjon analyseres i lys av forskning.

De tre foregående emnene i Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 og 2 må være fullført før man kan starte på dette emnet.

Hvem passer dette studiet for?

Studiet retter seg i første rekke mot barnehagelærere i praksisfeltet og studenter med avsluttet barnehagelærerutdanning, men også studenter med andre lærerutdanninger. Studiet henvender seg også til studenter med pedagogisk eller sosialpedagogisk bakgrunn som ønsker å fordype seg i spesialpedagogisk arbeid i barnehage- og skolesektoren, ulike støtte- og hjelpeinstanser eller forvaltning.

Arbeidsformer og organisering

Studiet går over to semester og er et deltidstudium på totalt 30 stp. Undervisningen er organisert som samlingsbasert undervisning. I tillegg til samlingene er det 50 timer praksis i høstsemesteret.  Arbeidsmengden er fordelt med 15 stp. per semester.

Økonomisk støtte

Visste du at det finnes finansieringsordninger, såkalt tilretteleggingsmidler, for barnehagelærere som vil ta master- eller videreutdanning?

Barnehageeier mottar tilretteleggingsmidler for barnehagelærere som deltar på videreutdanning gjennom Udir sin ordning. Dette gjelder studietilbud som tilbys barnehagelærere. Søknadsfrist er 1. mars hvert år.

Eksempler på hva tilretteleggingsmidlene skal brukes på:

  • Permisjon med lønn til å delta på studiesamlinger og/eller til lesedager
  • Vikarutgifter når den ansatte er på studiesamling
  • Betaling av reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med studiesamlinger
  • Innkjøp av studiemateriell
  • Semesteravgift

Les mer på Udir sine nettsider

Opptakskrav

For opptak til mastergradsstudiet gjelder § 3 i forskrift om krav til mastergrad og § 2 i forskrift om studier ved DMMH.

Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).

Med relevant grad menes:

  • 3-årig barnehagelærerutdanning eller 3-årig førskolelærerutdanning (etter tidligere modell)
  • annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som grunnskolelærer/allmennlærer, barnevernspedagog, faglærer eller bachelorgrad og ettårig PPU
  • bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk, pedagogikk eller rådgivning og voksnes læring

Søkere med grunnutdanning som vernepleier må ha 30 stp. pedagogikk i tillegg for å være kvalifiserte som søkere.

Søkere med utdanning innen barnevernspedagogikk må dokumentere at utdanningen inneholder minimum x (30/60) studiepoeng i pedagogikk. Emnene kan enten være tatt som del av, eller i tillegg til graden.

C-krav ved opptak til master

Ved opptak til mastergradsstudiet er det karaktergrense. Forutsetning for opptak er minimum gjennomsnittskarakter C fra utdanningen som inngår i bachelorgraden. Kvalifiserte søkere rangeres på grunnlag av vektet gjennomsnitt av alle eksamener som inngår i opptaksgrunnlaget, jf. forskrift om studier ved DMMH § 2-7.

Søkere som ikke oppfyller C-krav

Søkere med tidligere førskolelærer- eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller karakterkravet på C, kan forbedre karaktersnittet sitt ved å legge ved dokumentasjon på relevant videreutdanning fra DMMH eller annen høyere utdanning. Det er viktig å merke seg at både intern og ekstern videreutdanning som blir innpasset i mastergraden, ikke samtidig kan brukes til å forbedre karaktersnittet. Eksempler på relevante studier/fagområder er årsstudium eller tilsvarende innenfor:

  • samfunnsvitenskap og humaniora, f.eks. årsstudium i pedagogikk
  • fagområder som inngår i barnehagelærerutdanningen
  • fagområder av særlig relevans for masterprogrammets profil

Les mer om opptakskrav i gjeldende studieplan

Opptak til videreutdanning
De fire emnene i første studieår, MSSPF4000 Spesialpedagogikk som fag og felt (15 stp.), MSKSR4021 Kommunikasjon, språkstimulering og relasjonskompetanse (15 stp.), MSSRO4010 Sårbarhet og resiliens i barns oppvekst (15 stp.) og MSIST4030 Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv (15 stp.), kan tas som videreutdanningene Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 1 (MSSPF4000 og MSSRO4010) og Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2 (MSKSR4021 og MSIST4030). Studenten må ha bestått de to av de foregående emnene (MSSPF4000 og MSKSR4021) for å kunne begynne på MSIST4030.

Dokumentasjon

Du må laste opp vitnemål, karakterutskrift, attester og andre relevante dokumenter i Søknadsweb innen søknadsfristen. Se viktig informasjon om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.

Jobbmuligheter

Fullført videreutdanning i Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom 2  kvalifiserer for arbeidsoppgaver i barnehage, skole, ulike støtte- og hjelpeinstanser. De spesialpedagogiske arbeidsoppgavene kan være både rettet mot forebyggende virksomhet og mot direkte arbeid med barn med spesielle behov og tiltak på systemnivå.

Arbeidsoppgaver kan bl.a. omfatte kartlegging, utviklingsstimulering, opplæring, veiledning, rådgivning og oppgaver på ulike forvaltningsnivå.

Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.



Spør en student

Tiktok logo
Våre studentamabasadører svarer deg på TikTok @dmmhstudent