- Videreutdanning, masternivå
Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Studietype Deltid, 2 semester
- Studiepoeng 30
- Søknadsfrist 15. april
Studieavgift: Kr. 900,- pr. sem. (Inkl. 700,- i sem. avg. til Sit)
Studiet skal kvalifisere barnehagelærere til å lede profesjonsveiledning i barnehagen. Studiet bidrar til kunnskap om ulike veiledningsformer innen profesjonskvalifiseringen, samt til å fremme bevissthet over egen- og andres delaktighet i profesjonsutøvelsen.
Emner
- Veiledningskompetanse (15 stp.)
- Profesjonsveiledning (15 stp.)
Som barnehagelærer og pedagogisk leder skal man lede veiledningsprosesser i barnehagen som kan fremme læring, danning og profesjonsforståelse.
Undervisningen er forskningsbasert med en sterk profesjonsinnretning. Det vil bli gitt omfattende teoretisk og praktisk undervisning i veiledning basert på studentenes praksiserfaringer.
Sentralt i studiet er refleksjon over egen veilederrolle, forståelse av barnehagens læringsmiljø og hvordan barn, ansatte og miljø står i gjensidige samspill i kollektive læringsprosesser.
Trenger du mer informasjon om dette studiet?
Veiledningskompetanse (15 stp.)
I dette emnet er målet å styrke barnehagelærerens veiledningskompetanse som praksislærer i barnehagelærerutdanningen som ledd i barnehagens organisasjons- og kvalitetsutvikling. Det vil bli gitt forskningsbasert undervisning i ulike veiledningsteorier og -metoder, ledelse av veiledning, danning, etikk, roller, makt, dialog og diskurs. Egenutvikling som veileder og leder vil stå sentralt. Emnet vil for øvrig vektlegge estetiske, analytiske og didaktiske kunnskaper og ferdigheter, samt kritisk refleksjon over egen praksis, slik at denne er i tråd med profesjonsetiske normer.
Profesjonsveiledning (15 stp.)
I dette emnet er målet å styrke profesjonsveiledningen i sammenheng med barnehagen som lærende organisasjon. Emnet er profesjonsrettet og forskningsbasert. Det vil bli gitt undervisning i estetiske, teoretiske og praktiske perspektiv på veiledning og ledelse, forankret i aktuelle styringsdokumenter og profesjonsfeltet. I emnet vektlegges også praktiske, analytiske og didaktiske veiledningskompetanser, samt ledelse av veiledning.
Hvem passer dette studiet for?
Målgruppen for studiet er praksislærere i barnehagen, veiledere samt mentorer for ny-utdannede barnehagelærere.
Arbeidsformer og organisering
Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen (VPB) går over to semester og består av to deltidsstudier hver på 15 stp.
Det ene emnet er Veiledningskompetanse (MVVPB6000) og det andre Profesjonsveiledning (MVVPB6100).
Undervisningen er samlingsbasert. Studiet består av totalt seks samlinger, tre i høstsemesteret og tre i vårsemesteret.
Videre studier
Videreutdanningen kan innpasses i Master i barnehageledelse ved DMMH.
Opptakskrav
- Bachelorutdanning som barnehagelærer/førskolelærer eller annen pedagogisk bachelorutdanning med relevant tilleggsutdanning som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehagen.
- Søker må arbeide i barnehage i studieperioden. Dette dokumenteres med arbeidskontrakt eller bekreftelse fra arbeidsgiver.
Se viktig info om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.
Det er alltids noe man lurer på.
Derfor har vi gjort det enkelt for deg om du har noen spørsmål.