DMMH | Nasjonal barnehagekonferanse: Barnehagen for en ny tid

Nasjonal barnehagekonferanse: Barnehagen for en ny tid

  • 03.06 - 04.06.2025

Lov om Barnehager er 50 år og det fortjener oppmerksomhet på årets konferanse!  

Bilde av kvinnelig barnehagelærer med to jentebarn.

Barnehagene har utviklet seg mye, fra at barnehageplass var et gode for noen få familier, til at det nå er flere barnehageplasser enn barn. Sektoren er under stort press, med mange interessenter og ønsker i forhold til kvalitet og faglige satsninger. Dette skjer samtidig som sektoren opplever en sterk nedgang i søknad til barnehagelærerutdanning og barnehagene har til enhver tid utfordringer i å sikre nok og kvalifisert bemanning. 

Konferansen tar utgangspunkt i Barnehagelovens § 2, «Barnehagens innhold». Ulike områder av paragrafen vil bli belyst og knyttet opp mot nyere forskning og dagens praksis og hva det kan innebære for fremtidens barnehage. Hvordan kan vi sammen bidra til en god barndom for alle barn i Norge? 

I løpet av konferanse blir problemstillinger ut fra de ulike innleggene presentert og brukes som grunnlag for diskusjon. 

Konferansen er aktuell for alle aktører innenfor barnehagesektoren som er opptatt av å utvikle god kvalitet til beste for alle barn. 

Praktiske opplysninger:

Konferansehotell: Clarion Hotel & Congress Trondheim.
Påmeldingsfrist: 15. mars

Konferanseavgift: 
Deltakelse 2 dager, kr. 3500,- 
Deltakelse 1 dag, kr: 1750,-
Konferansemiddag, kr. 800,- 
 

Clarion Hotel & Congress er fullbooket, ønsker du å stå på venteliste send mail til hotellet.

Du kan også bestille rom til konferansepris på Comfort Hotel Trondheim ( ca 10 min å gå til konferansen)

 

Program for konferansen

Tirsdag 3. juni

09.00Kaffe og registrering
10.00Kulturell åpning
10.10
 
Velkommen
Else Berit Skagen, rektor ved DMMH
10.20
 
Åpningsforedrag 
Kunnskapsminister, Kari Nessa Nordtun
10.45
 
Barnehageloven - en sprek 50 åring?  
Liv Ingegerd Selfjord, førskolelærer og pensjonist tidligere ansatt hos Statsforvalteren, Trøndelag
11.20Pause
 
Barnehagen som pedagogisk virksomhet (Barnehageloven §2, 1. ledd) 
 
11.40
 
Et jevnere utdanningsløp 
Ann Mari Milo Lorentzen, 1. nestleder i Utdanningsforbundet  
12.10
 
Betraktninger fra dagens praksis  
Hilde Kriens, daglig leder i Sit Studentbarnehager 
12.30Barndommens egenverdi
Solveig Østrem, professor i pedagogikk ved OsloMet
13.00Lunsj 
 
Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og i utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter (Barnehagelovens §2, 5. ledd)
 
14.15
 
Sporene vi IKKE ser 
Børge Iversen, høyskolelektor ved DMMH
15.00Pause
15.20
 
Så godt å se deg! 
Marius Sjømæling, grunnlegger av Barn av rusmisbrukere (BAR)
16.30Avslutning 
19.30Velkommen til konferansemiddag 

Onsdag 4. juni

08.30Kaffe og registrering 
 
Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur (Barnehagelovens §2, 3. ledd) 
 
09.00
 
Hva sier helseundersøkelsen i Trøndelag (HUNT) om helsa til den nye generasjonen av foreldre, og hva kan resultatene bety for barnehagen? 
Steinar Krokstad, lege og professor i sosial medisin ved HUNT forskningssenter 
09.30
 
Den som leter, den finner? - Hvordan fange opp og følge opp? 
Kristian Øen, førsteamanuensis i pedagogikk ved NLA 
10.30Pause med utsjekk 
10.50
 
Forutsetninger for å jobbe med å fremme innenforskap og gode relasjoner 
Johan Ljungstedt, enhetsleder Sentrum barnehage, Trondheim kommune 
11.15
 
Foreldresamarbeid – et eksempel fra praksisfeltet 
Astrid Gimseng, enhetsleder Børsa barnehage, Skaun kommune 
11.30Lunsj  
 
Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter (Barnehagelovens §2, 2. ledd) 
 
12.45

 
Robuste barn vokser i trær: En dialog om betydningen av barns frie lek 
Charlotte Lunde, lege og spesialist i barne - og ungdomspsykiatri  
Ellen Beate Sandseter, professor ved DMMH 
13.45Pause 
14.00
 
Avlogga/ Pålogga 
Mike Stilson, forfatter og programleder i NRK-serien "Avlogga". 
15.00Avslutning 

Vi tar forbehold om tilstrekkelig antall påmeldte og endringer i programmet. Påmeldingen er bindende.

Konferansen arrangeres i samarbeid mellom DMMH, Skaun kommune, Utdanningsforbundet, Statsforvalteren i Trøndelag, Sit, Trondheim kommune og Malvik kommune.

Kontakt e - post: fei@dmmh.no 

Om foredragsholderne

Hilde Kriens

Daglig leder i Sit Studentbarnehager

Hilde har master i barnehageledelse og videreutdanning innen juss og økonomi. Hun har jobbet i barnehagesektoren i over 25 år, både i kommunal og privat barnehage.  Hun startet og drev en privat gårdsbarnehage i over 10 år. Nå er hun daglig leder for alle studentbarnehagene i Sit, Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim. Hun sitter i styringsgruppa for LUBA (Ordningen med lærerutdanningsbarnehager)  prosjektet ved DMMH og i råd for samarbeid (RSA) ved DMMH. Hun er leder for ressursgruppe for barnehager i Samskipnadsrådet.

Marius Sjømæling

Marius Sjømæling har i en årrekke jobbet for at barn som vokser opp i utfordringer med rus og psykisk helse, møtes på en god og inkluderende måte i både barnehage og skole. 

Han stiftet organisasjonen barn av rus - BaR i 2009, holdt utallige foredrag og undervisninger for helse- og sosial faglig personell, alltid med barnets perspektiv som utgangspunkt. Marius er i dag tilknyttet Pårørendealliansen og Helsedirektoratet, men har undervisning og foredrag som privatperson. 

Michael Stilson

I ett år levde Mike Stilson uten smarttelefon og sosiale medier for NRK-prosjektet Avlogga. Prosjektet ble også til boka "Pålogga livet". 

Med utgangspunkt i dette kommer Stilson for å fortelle om sine erfaringer og det han lærte. Hva er det egentlig skjermen gjør med oss, både som individer og kollektiv? Hvordan påvirker skjermbruk hjernen vår? Og hvordan kan denne kunnskapen påvirke praksis i barnehagen i en digital tidsalder?"

 

Solveig Østrem

Solveig Østrem er professor i pedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet og medlem av Lærerprofesjonens etiske råd. Hun har i en årrekke undervist på barnehagelærerutdanningen og på masterstudiet i barnehagekunnskap. I forskning og undervisning har hun arbeidet mye med temaer i skjæringspunktet mellom politikk, profesjonsutøvelse, pedagogikk og etikk og er spesielt opptatt av barnehagelærerens profesjonelle og etiske ansvar for å forvalte sitt samfunnsmandat. Hun er også en aktiv bidragsyter i det offentlige ordskiftet om barnehage og utdanning.

Østrem har skrevet og bidratt i en rekke bøker knyttet til barnehagefeltet, blant annet Barnet som subjekt (2012), Barnehagelærerens som profesjonsutøver (2015), Barnehagen som samfunnsinstitusjon (2018) og Profesjonell uro. Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand (2018). Et av de siste forskningsprosjektene Østrem har vært involvert i, omhandler barnehagelærere med mastergrad. Dette prosjektet som resulterte i boka Akademisk kunnskap og pedagogisk faglighet i barnehagen (2023). Fagspråk er et annet tema er opptatt av, ikke bare barnehagelæreres fagspråk, men også hvordan forskere skriver. Det siste er tema for boka Å skrive akademisk. En veiviser for forskere (2022).

Østrem er en av tre redaktører for tidsskriftet Nordisk barnehageforskning.

Kontakt

  • Publisert: 18.11.2024
  • Oppdatert: 06.03.2025