

Faglig trygghet
Som ledere må de forholde seg til både ansatte, barn og foreldre, og de sitter også ofte i møter med andre offentlige instanser hvor de av og til kan oppleve at de blir utfordret både på fag og kompetanse. Da gir utdanningen en solid trygghet.
– Jeg opplever at barnehagefaget fort blir litt undervurdert av de som ikke selv jobber med det. En av de største mytene rundt yrket vårt er jo at vi «bare passer unger», men vi har altså ansvar for ungene dine opptil 10 timer om dagen, 48 uker i året. Det er et stort ansvar, og da er jeg glad for å ha en god fagutdanning i ryggen, understreker Marit.
De har også beholdt tett kontakt med fagmiljøet på DMMH etter utdanning gjennom regional kompetanseutvikling for barnehager, og opplever at terskelen er lav for å ta kontakt om det er faglige spørsmål de ønsker å diskutere.
– Dronning Maud har den beste barnehagekompetansen og fagtyngden i landet, og vi setter pris på at vi kan ringe veileder og spørre om det er noe. Det er spesielt verdifullt for oss som holder til et stykke unna og ikke bare kan stikke innom når det arrangeres fagdager og slike ting, sier de to.

Får brukt egne styrker og interesser
Selv om ingen av dem egentlig hadde tenkt å bli barnehagelærere er begge glade for at de endte opp nettopp her.
– Uansett hva du er interessert i så får du brukt det i dette yrket. Vi står ganske fritt til å spille på styrkene vi har og tilpasse opplegget vårt rundt både barnas interesse og ansattes styrker sier Pia, og får støtte av Marit.
– Vi har ei utdanning med fokus på tverrfaglighet, og det gir mange muligheter. Vi trenger ikke tenke bare norsk, matte eller engelsk, men heller ha fokus på å lære gjennom lek og utforskning. Selv om vi også må forholde oss til rammeplan så står vi ganske fritt til å jobbe med ulike tema ut fra barnas interesser, sier hun.
I Skage barnehage innebærer det at barna lærer å snekre og bygge, får bli med på fisketur og bærplukking eller kanskje får sangstunden frisket opp med gitarspill, alt ettersom hvem som er på jobb.
– Vi som ledere er opptatt av at den enkelte pedagog skal få være med og bestemme og forme innholdet. Vi har selvsagt noen faste ting vi må gjøre, men ansatte planlegger innholdet ut fra sin barnegruppe, sier Marit.
– Noe av det jeg liker aller best med jobben er at den er så variert. Ingen dager er like og vi har så mange forskjellige arbeidsoppgaver i løpet av en dag. Det setter jeg utrolig stor pris på, avslutter Pia.
