Boklansering på DMMH

  • Published: 24.06.2024
  • Updated: 09.12.2024
"Performativ læring. Skapende og samskapende utdanning" er en ny antologi med flere kjente bidragsytere. 

Fra venstre: Polina Golovátina-Mora, Vigdis Vedul-Kjelsås, Sunniva Skjøstad Hovde, Helena Bichão, Tone Pernille Østern, Ingrid Bjørkøy og Elen Øyen.
Fra venstre: Polina Golovátina-Mora, Vigdis Vedul-Kjelsås, Sunniva Skjøstad Hovde, Helena Bichão, Tone Pernille Østern, Ingrid Bjørkøy og Elen Øyen.

Antologien "Performativ læring" ble lansert på DMMH, med flere av redaktørene og forfatterne til stede. Redaktørene har også bidratt med kapitler i antologien, som inneholder kapilter fra en rekke fagområder.

Performativ læring

Performativ læring framhever at læring og undervisning er grunnleggende skapende og relasjonelt. Læring og kunnskap skapes og samskapes språklig, kroppslig og ved hjelp av ulike materialiteter. Performativ læring er aktiv og aktiverende, men også lyttende og oppmerksom fordi den er relasjonell.
Professor Tone Pernille Østern fra NTNU har lang erfaring fra å jobbe med performativ læring.
Professor Tone Pernille Østern fra NTNU har lang erfaring fra å jobbe med performativ læring.

Performativ læring krever en performativ didaktikk. Den performative didaktikken utfordrer ideer om formidlingspedagogikk og om kunnskap som kunnskapsbiter som kan overføres fra lærer til elev. Med en performativ didaktikk blir isteden både elever, studenter og lærere aktive, skapende og relasjonelle idet de designer egne læringsprosesser eller egen undervisning.

Førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy ved DMMH har blant annet skrevet om performativ undervisning i lærerutdanningen.
Førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy ved DMMH har blant annet skrevet om performativ undervisning i lærerutdanningen.

Antologien retter seg mot alle som er opptatt av utdanning. Redaktørene og forfatterne er lærere, lærerutdannere eller barnehagelærerutdannere. Forfatterne videreutvikler forståelsen av performativ læring slik Thomas Dahl og Tone Pernille Østern artikulerte den i et kapittel i boka "Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming" (2019).

Performativ læring - skapende og samskapende utdanning
Redaktører: Tone Pernille Østern, Thomas Dahl, Ingrid Bjørkøy, Sunniva Skjøstad Hovde, Polina Golovátina-Mora, Rose Martin.
Universitetsforlaget 2024

performativ-laring-1

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.