Boklansering på DMMH

  • Publisert: 24.06.2024
  • Oppdatert: 09.12.2024
"Performativ læring. Skapende og samskapende utdanning" er en ny antologi med flere kjente bidragsytere. 

Fra venstre: Polina Golovátina-Mora, Vigdis Vedul-Kjelsås, Sunniva Skjøstad Hovde, Helena Bichão, Tone Pernille Østern, Ingrid Bjørkøy og Elen Øyen.
Fra venstre: Polina Golovátina-Mora, Vigdis Vedul-Kjelsås, Sunniva Skjøstad Hovde, Helena Bichão, Tone Pernille Østern, Ingrid Bjørkøy og Elen Øyen.

Antologien "Performativ læring" ble lansert på DMMH, med flere av redaktørene og forfatterne til stede. Redaktørene har også bidratt med kapitler i antologien, som inneholder kapilter fra en rekke fagområder.

Performativ læring

Performativ læring framhever at læring og undervisning er grunnleggende skapende og relasjonelt. Læring og kunnskap skapes og samskapes språklig, kroppslig og ved hjelp av ulike materialiteter. Performativ læring er aktiv og aktiverende, men også lyttende og oppmerksom fordi den er relasjonell.
Professor Tone Pernille Østern fra NTNU har lang erfaring fra å jobbe med performativ læring.
Professor Tone Pernille Østern fra NTNU har lang erfaring fra å jobbe med performativ læring.

Performativ læring krever en performativ didaktikk. Den performative didaktikken utfordrer ideer om formidlingspedagogikk og om kunnskap som kunnskapsbiter som kan overføres fra lærer til elev. Med en performativ didaktikk blir isteden både elever, studenter og lærere aktive, skapende og relasjonelle idet de designer egne læringsprosesser eller egen undervisning.

Førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy ved DMMH har blant annet skrevet om performativ undervisning i lærerutdanningen.
Førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy ved DMMH har blant annet skrevet om performativ undervisning i lærerutdanningen.

Antologien retter seg mot alle som er opptatt av utdanning. Redaktørene og forfatterne er lærere, lærerutdannere eller barnehagelærerutdannere. Forfatterne videreutvikler forståelsen av performativ læring slik Thomas Dahl og Tone Pernille Østern artikulerte den i et kapittel i boka "Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming" (2019).

Performativ læring - skapende og samskapende utdanning
Redaktører: Tone Pernille Østern, Thomas Dahl, Ingrid Bjørkøy, Sunniva Skjøstad Hovde, Polina Golovátina-Mora, Rose Martin.
Universitetsforlaget 2024

performativ-laring-1

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.