Læringsmiljøutvalget (LMU)
Læringsmiljøutvalget er opprettet med grunnlag i Universitets- og høgskoleloven §4-3.
Protokoller Årsrapporter
Medlemmer
-
Administrasjonssjef
- En representant fra studieadministrasjonen
- 2 representanter fra undervisnings- og forskningspersonalet
- 4 representanter fra studentene
Leder for utvalget velges vekselvis blant institusjonens og studentenes representanter.
Saksområder
- At lokaler, adkomstveier, trapper mv. er dimensjonert og innredet for den virksomhet som drives
- At lokalene har gode lys- og lydforhold og forsvarlig inneklima og luftkvalitet
- At lokalene blir vedlikeholdt og er rene og ryddige, at lokalene er innredet slik at uheldige fysiske belastninger for studentene unngås
- At lokalene er innredet slik at uheldige fysiske belastninger for studentene unngås
- At virksomheten er planlagt slik at skader og ulykker forebygges
- At tekniske innretninger og utstyr er forsynt med verneinnretninger og blir vedlikeholdt slik at studentene er vernet mot skader på liv og helse
- At lokaler, adkomstveier, sanitæranlegg og tekniske innretninger er utformet på en slik måte at funksjonshemmede kan studere ved institusjonen
- At læringsmiljøet er innrettet for studenter av begge kjønn
- At læringsmiljøet er utformet etter prinsippet om universell utforming
Møteordning
Læringsmiljøutvalget møtes minst to ganger pr. semester, eller når to av medlemmene krever det.