Vurdering av studentens skikkethet inngår som en del av utdanningene til barnehagelærer og spesialpedagog.
Skjema for tvilsmelding
Lov, forskrift, veileder
Skikkethetsvurdering
Formålet med skikkethetsvurdering er å avgjøre om en student utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet til de pasienter, brukere, barnehagebarn, elever, dyr, klienter, dyreeiere eller andre studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse.
Løpende skikkethetsvurderingen skal foretas gjennom hele studiet og vurderes både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet. Hvis det er begrunnet tvil om en students skikkethet, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Dette skal benyttes der hvor andre formelle og uformelle virkemidler underveis i studiet ikke har avhjulpet situasjonen.
Skikkethetsansvarlig
Skikkethetsansvarlig ved høgskolen følger opp innleverte tvilsmeldinger og foretar en særskilt skikkethetsvurdering i samsvar med forskrift om skikkethet i høyere utdanning § 8, fremmer saker for skikkethetsnemnda og informerer studenter og ansatte om skikkethetsvurdering.
Tvilsmelding om skikkethet
Særskilt skikkethetsvurdering starter med at det blir levert inn en skriftlig tvilsmelding til skikkethetsansvarlig om studentens skikkethet. Alle som er i kontakt med studenten kan levere tvilsmelding. I de fleste tilfeller vil det være faglærer, praksisveileder eller praksislærer, men det kan også være studenter eller administrativt ansatte som har vært i kontakt med studenten. Den som leverer en tvilsmelding er ikke part i saken, og har ikke krav på å holdes orientert om utviklingen i den enkelte sak.
Studenten som tvilsmeldingen gjelder har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter. Det innebærer at studenten i utgangspunktet har rett til å få vite hvem som har levert tvilsmeldingen.
Studenten varsles skriftlig om at det foreligger begrunnet tvil om skikkethet, og vedkommende kalles inn til vurderingssamtale. Formålet med samtalen er å utrede saken og la studenten få presentere sin side av saken. Studenten kan ta med en støtteperson til samtalen. Studenten skal få tilbud om utvidet oppfølging og veiledning, eller annet tiltak som kan hjelpe studenten.
Dersom studenten ikke har en tilfredsstillende utvikling eller progresjon ved hjelp av tiltak som er iverksatt, kan skikkethetsansvarlig beslutte å sende saken til Skikkethetsnemnda for behandling.
Vurderingskriterier for skikkethet
En student er uskikket dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt på en måte som innebærer at studenten utgjør en mulig fare for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse, jf. § 2:
a. Studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
b. studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
c. studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis
d. studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser
e. studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
f. studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle
g. studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
h. studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning
i. studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever
j. studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
k. studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
l. studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.
Skikkethetsnemnd
Rektor Else Berit Skagen (rollen er fast medlem)
Studieleder BLU Mona Frønes (rollen er fast medlem)
To representanter fra praksisfeltet:
Praksislærer og barnehagestyrer Karin Anzjøn
Praksislærer Ian Tronsgård
To faglærere:
Høgskolelektor/praksisveileder Børge Iversen
Høgskolelektor Vera Holst
Ekstern representant med juridisk embetseksamen:
Seniorrådgiver ved Statsforvalteren Trøndelag Harald Kuvås
Studentrepresentanter:
Ask Sæl Ower
Ingrid Martinsen
Vara: Casper Berg Olsen
Sekretær for nemnda er leder for eksamenskontoret, Kristin Johansen.
Oppnevnelsen gjelder for 3 år, fra 1.08.2024 til 31.07.2027, med unntak av studentrepresentantene som er oppnevnt for ett studieår.
Kontaktinfo
Skikkethetsansvarlig:
Hege Nordnes
Høgskolelektor, institutt for pedagogikk.
Telefon: 73 56 83 50
Saksbehandlere:
Eva Stai Brønstad
Instituttleder
Telefon: 73 56 83 04
Inger Bakken
Praksisansvarlig
Telefon: 73 80 52 56