Vi er en aktiv gruppe som jobber med forskning på ledelse, organisering, styring og lederutdanning i barnehagesektoren ut fra et mangfold av perspektiver. Det er stort behov for forskning om/med/på ledelse i barnehagefeltet og vi har dessuten ambisjoner om å være relevante for forskning utenfor selve barnehagefeltet. Forskning om barnehagefeltet er i rivende utvikling og dette har betydning for ledelse, som også er et stort og sammensatt forskingsfelt. For oss er det viktig å delta i ulike nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer og diskusjoner med betydning for barnehagefeltet. Gruppen jobber for å fremme god og relevant forskning med, i og for barnehagefeltet.
Deltakerne i gruppen består av ansatte ved DMMH som har ulik fagbakgrunn og jobber i ulike stillingskategorier.
Ledere for forskningsgruppen
Vår forskning
Våre forskningsinteresser innenfor barnehagefeltet er:
- Lederutdanning i et profesjonsperspektiv
- Ledelse og veiledning
- Utadrettet ledelse
- Strategisk ledelse
- Relasjonelle perspektiver
- Politisk styring av sektoren og eierskap
- Bærekraftig ledelse
- Ledelse av kvalitetsarbeid, endrings- og utviklingsarbeid i organisasjoner
- Pedagogisk ledelse
- Verdibevisst ledelse
- Posthumanistiske og mer-enn-menneskelige perspektiver på ledelse og organisasjon
Forskergruppeledere: Kristine W. Smeby and Merete Moe
Prorektor: Lisbeth Gederaas
Aktuelle forskningsprosjekter:
- Students' reflections and meta-communications in teams as alternative learning for leadership in a world not-yet-seen. Artikkel knyttet til UH-ped under arbeid. Tilknyttede forskere: Tvinnereim, Heldal, Haugen & Moe
- Forskere og barnehageledere i forskningsapparatuser. Kapittel i nordisk antologi: Nordiska rhizomer. Tilknyttede forskere: Moe & Forr
- Betydningsfulle øyeblikk i barnehageledelse. Tilknyttede forskere: Moe, DMMH, Forr, Melhus kommune, Holst, DMMH og Johansson, OsloMet
- Ledelse av samskapte læringsprosesser i patnerskapet mellom barnehagelærerutdanningen og barnehagene (REKOM) Tilknyttede forskere: Nordnes og Knutsen
- Nyutdannet barnehagelærer i spagaten mellom gode relasjoner og faglig ledelse Tilknyttede forskere: Schram, Selmer-Olsen og Søraunet
- ABLU-studenters ulike læringsarenaer Tilknyttede forskere: Søraunet, Selmer-Olsen og Børve
- Pilotprosjekt – veilending til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. Tilknyttede forskere: Ljunggren, Mørreaunet, Nissen, Westerhus
- Kompkart- kompetansekartlegging i Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis Tilknyttede forskere: Ljunggren, Janninger, Iversen, Eckhoff Salvesen, Åmot, Ebbesen
- Improving relevance of the education of early teachers through co-creation based partnership Tilknyttede forskere: Paal Eckhoff Salvesen, Pål Gerhard Rystad, Merete Moe
- Uenighet og konflikt – Til bry eller kilde til kollektiv læring? Tilknyttede forskere: Murud-Riser, Tormod og Fjæran, Sissel Dahlen