Allsidig professor på DMMH

  • Publisert: 04.05.2020
  • Oppdatert: 09.09.2021
Svein Sando har fått opprykk som professor i RLE med vekt på etikk. Han har et bredt forskningsfelt. 
- Jeg har vært ansatt siden 1996 på DMMH, med to års avbrekk 1999-2001 da jeg var på lærerskolen den gang den lå på Rotvoll. Fagfeltet mitt er først og fremst etikk, med utgangspunkt i det vi den gang kalte et embetsstudium i teologi. Jeg har også universitetsstudier i matematikk, informatikk og fysikk langt tilbake på 1970-tallet. Nesten alt dette har jeg fått benytte på DMMH, både som underviser i matematikk og som programutvikler bak flere av de administrative systemene DMMH har brukt siden 2005.

- Men nå er det vel forskningen din som gjør at du kunne få professorkompetanse? Hva er forskningsfeltene dine?

- Dybdekompetansen har jeg i teknologietikk. Doktoravhandlingen er om bruk av IKT i barnehagen, der jeg utviklet en beskrivelse av noe jeg har kalt digital etisk dannelse. De siste årene har jeg arbeidet mest med profesjonsetikk og har blant annet løftet fram det å kunne være modig som viktig for en barnehagelærer, eller "å stå i det" som flere av mine informanter uttrykte det.

Så har jeg også snust litt på det som kalles posthumanisme. Der var utgangspunktet nettopp min realfagsbakgrunn da en av de profilerte innen denne nye, og ganske kontroversielle retningen, er partikkelfysiker – Karen Barad. Jeg betrakter meg som kritisk nysgjerrig til dette.

- Og dermed sier du vel også litt om en faglig bredde, for det kreves vel også for å være professor?

- Jo, og der er jeg nesten til overmål brei, noe som jeg mener henger sammen med at jeg faglig nettopp har en slik hybrid fagbakgrunn både innen realfag og humaniora. Det la bedømmelseskomiteen merke til og skriver at mine "publikasjoner favner over ulike felt, blant annet arkitektur, profesjon, etikk, teologi, filosofi, digital teknologi og matematikk". 

- Petter Smart var min helt som barn, og jeg har alltid funnet glede i å konstruere ting, lage noe nytt, og jeg sier av og til at jeg egentlig er en type oppfinner. I flere sammenhenger har jeg opplevd at en slik interesse ikke helt passer inn i universitetsakademia der en skal beskrive og analysere det som er utenfor en selv. Dette har nok forsinket min vei til professor med mange år. Samtidig med at jeg har måttet jobbe med analyser har jeg syntes det har vært vel så interessant å lage dataprogrammer, og i tre år på 1990-tallet hadde jeg som betalt jobb å bygge et publikumsrettet operativt modelljernbaneanlegg i forbindelse med byggingen av Gardermobanen. 

Bedømmelseskomiteen min verdsatte heldigvis det kreative og nyskapende også i mine forskningsbidrag og skriver i konklusjonen at jeg er vurdert professorkompetent "i form av grundig og kreativ forskning, bred kompetanse og betydelige bidrag til forskningsfeltet etikk, digital teknologi og barn". 
 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.