Rektor Hans-Jørgen Leksen ønsker både forsamlingen og matematikkrommet velkommen. DMMH har flere spesialrom sier han og ramser blant annet opp egne rom for teater, trening, musikk og kunst og håndverk. Nå har endelig høgskolens spesialrom for matematikk kommet på plass.
- DMMH er til for barns beste, sier rektor og er spent på om matematikkrommet vil føre til at barn blir glade i matematikk. - Det skal leikes og læres i en salig og uoppdelelig blanding.
- Det er viktig å utvikle og tenke nytt også i barnehagen, sier Kjersti Wæge, leder for Matematikksenteret. - Matematikk er mer enn å lære regler og formler, det er å utforske, å tenke selv, se etter sammenhenger og mønstre, foreta koblinger, stille spørsmål og undre seg og foreta koblinger.
Wæge ser flere grunner til å ha et matematikkrom. - Matematikk er overalt rundt oss. Utfordringen er å løfte den fram og se hvor den er på en naturlig måte. Hun mener at matematikkrommet vil gjøre de ansatte i barnehagen mer bevisst på dette. Høgskolen vil vise koblingen mellom teori og praksis.
Trondheims ordfører Rita Ottervik sier matematikk er en av de grunnleggende ferdighetene vi alle trenger for å komme videre i livet. - Matematikkrommet gir Trondheim et stort fortrinn i utvikling av barnehagene, mener hun, og understreker viktigheten av å stimulere barns nysgjerrighet.
Matematikksenterets Anne Nakken og DMMHs Oliver Thiel sammenligner matematikkfaget med musikk. - Hadde vi bare lært noter uten å få spille musikk hadde det fort blitt kjedelig. Slik er det med matematikken også, den må erfares i praksis. Matematikk er vitenskap om struktur og mønstre, sier de. I matematikkrommet skal barna få utforske strukturene slik at de vil gjenkjenne dem i annen aktivitet.
De ønsker også at rommet skal gi inspirasjon til studentene på barnehagelærerutdanningen, og til de ansatte i barnehagene.
Statssekretær Birgitte Jordahl fikk æren av å foreta den offisielle åpningen av rommet. Hun henviste til Regjerningens ferske Stortingsmelding om barnehagene og mente at matematikkrommet er glanseksemplet på lek og læring i barnehagen, som det pekes på der. - Det ligger mye allmenndannelse i å forstå matematikk sier hun, og understreker at nysgjerrigheten må vekkes før 1 klasse.
Bilder fra åpningen: